Friday, 22 April 2016

Masalah yang guru hadapi dalam memupuk kerjasama dari murid dalam kelas

Tidak semua kanak-kanak dapat menerima dan menguasai pembelajaran seperti yang diharap dan di rancangkan. Terdapat beberapa golongan kanak-kanak yang tidak bernasib baik sehingga menghalang proses-proses pembelajaran berlaku dengan baik dan cemerlang. Antara golongan itu adalah kanak-kanak bermasalah pembelajaran. Secara sedar ataupun tidak, pelbagai pihak telah memainkan peranan masing-masing atas kesedaran untuk tidak meminggirkan kanak-kanak berkeperluan khas. Jika dilihat dari mata kasar pihak-pihak yang paling dekat dengan murid tersebut adalah guru dan ibu bapa. Di samping itu pihak-pihak lain juga turut memainkan peranan agar kanak-kanak berkeperluan khas ini boleh memajukan diri seiring dengan individu yang lain.[1]
Masalah yang guru hadapi dalam memupuk kerjasama dari murid dalam kelas dalam menjalankan tugasnya dipengaruhi oleh beberapa faktor iaitu;  Domisil berapa guru yang jauh sehingga mengalami kesulitan untuk melakukan kunjungan rumah. Kelas besar (jumlah pelajar lebih dari 42 pelajar sedangkan kelas yang ideal berjumlah 32 pelajar.  Kemajmukan karakter pelajar , sehingga perlu pendekatan personal untuk mengarahkan pelajar yang berkarakter keras, individualis dan mahu menang sendiri demi tercapainya kenampakan pelajar.  Latar belakang ekonomi yang berbeza-beza, sehingga mengalami masalah dalam pendalangan dana kelas untuk memenuhi keperluan kelas.[2]
Ruang Kelas adalah suatu ruangan dalam bangunan sekolah, yang berfungsi sebagai tempat untuk kegiatan tatap muka dalam proses kegiatan belajar mengajar (KBM). Perkakas dalam ruangan bilik darjah ini terdiri dari meja murid, kursi murid, meja guru, almari kelas, papan tulis, serta aksesori ruangan lainnya yang sesuai. Ukuran yang umum adalah 9m x 8m. Ruang kelas memiliki syarat kelayakan dan standard tertentu, misalnya ukuran, pencahayaan alami, sirkulasi udara, dan peralatan lainnya yang telah dibekalkan oleh pihak yang berkaitan. Peserta didik adalah anggota masyarakat yang berusaha mengembangkan potensi diri melalui proses pembelajaran pada jalur pendidikan baik pendidikan formal mahupun pendidikan non formal, pada jenjang pendidikan dan jenis pendidikan tertentu. Kegiatan pembelajaran merupakan kegiatan aktif pelajar untuk membangun makna atau pemahaman terhadap suatu objek atau suatu peristiwa. Sedangkan kegiatan mengajar merupakan upaya kegiatan menciptakan suasana yang mendorong inisiatif, motivasi dan tanggung jawab pada siswa untuk selalu menerapkan seluruh potensi diri dalam membangun gagasan melalui kegiatan belajar sepanjang hayat.[3]
Pentingnya sarana dan prasarana kelas adalah untuk kelancaran kegiatan belajar mengajar dan proses belajar mengajar di kelas, yang secara tidak langsung diharapkan mampu meningkatkan prestasi peserta didik dalam penguasaan semua mata pelajaran. Untuk mewujudkan pendisiplinan sekolah diadakan tatatertib pelajar yang fungsinya agar dapat menjadi kontrol pelajar-pelajar dalam berperilaku, bersikap, bertutur kata dan bertindak. Dengan adanya tata tertib juga dapat dijadikan pedoman pihak sekolah dalam menindak peserta didik yang melakukan pelanggaran baik melalui teguran lisan, teguran tertulis mahupun amaran pengeluaran sekolah.[4]
Guru di kelas biasa turut memainkan peranan penting dengan membantu mengenal pasti murid dengan masalah pembelajaran agar mereka tidak terus ketinggalan. Peranan pihak sekolah dan guru dari segi mengenal pasti murid iaitu Guru kelas biasa perlu peka apabila kanak-kanak kurang memberi tumpuan dan perhatian ataupun kuran cekap dalam pelajaran. Guru kelas biasa perlu sedar terdapat di kalangan kanak-kanak normal yang mempunyai masalah pembelajaran dan jangan meletakkan label ‘malas’ ataupun ‘bodoh’ kepada murid.  Guru kelas biasa perlu merujuk kes yang disyaki kepada guru yang mempunyai latihan dalam pendidikan khas (jika ada) kerana guru ini dapat mengenal pasti secara kasar masalah yang dihadapi murid. Kanak-kanak yang baru memulakan persekolahan di tahun satu perlu disaring bagi mengenal pasti masalah pembelajaran spesifik. Merujuk kanak-kanak kepada pasukan kesihatan sekolah ataupun klinik kesihatan yang berdekatan bagi pemeriksaan lebih terperinci.[5]
Kesimpulannya, bagi memastikan murid-murid bermasalah pembelajaran seiring dengan murid normal Kementerian Pelajaran telah menubuhkan dan membuka sebilangan sekolah dengan program rintis disleksia. Sekolah-sekolah tersebut di buka setiap negeri. Kementerian juga membuka peluang kepada murid-murid yang di dalam kategori ini untuk menambah masa peperiksaan yang diduduki oleh mereka dari setengah jam hingga satu jam (bergantung kepada subjek). Untuk ini mereka boleh membuat permohonan dengan mengisi borang-borang BPKKK (Pindaan 2003-Borang Pendaftaran dan Cadangan Penempatan Kanak-kanak Keperluan Khas) berumur 0-18 tahun. Borang-borang ini boleh di peroleh daripada hospital kerajaan, unit pediatrik, Jabatan Kebajikan Masyarakat dan cawangan Persatuan Disleksia.[6]
Rujukan:



[1] http://cikgusuepkhas.blogspot.my/2012/01/peranan-komuniti-dalam-memupuk.html
[2] http://haslindahaslinda.blogspot.my/2012/12/program-wali-kelas.html
[3] http://haslindahaslinda.blogspot.my/2012/12/program-wali-kelas.html
[4] http://haslindahaslinda.blogspot.my/2012/12/program-wali-kelas.html
[5] http://cikgusuepkhas.blogspot.my/2012/01/peranan-komuniti-dalam-memupuk.html
[6] http://cikgusuepkhas.blogspot.my/2012/01/peranan-komuniti-dalam-memupuk.html

No comments:

Post a Comment