Tidak semua
kanak-kanak dapat menerima dan menguasai pembelajaran seperti yang diharap dan
di rancangkan. Terdapat beberapa golongan kanak-kanak yang tidak bernasib baik
sehingga menghalang proses-proses pembelajaran berlaku dengan baik dan
cemerlang. Antara golongan itu adalah kanak-kanak bermasalah pembelajaran.
Secara sedar ataupun tidak, pelbagai pihak telah memainkan peranan masing-masing
atas kesedaran untuk tidak meminggirkan kanak-kanak berkeperluan khas. Jika
dilihat dari mata kasar pihak-pihak yang paling dekat dengan murid tersebut
adalah guru dan ibu bapa. Di samping itu pihak-pihak lain juga turut memainkan
peranan agar kanak-kanak berkeperluan khas ini boleh memajukan diri seiring
dengan individu yang lain.[1]
Masalah yang
guru hadapi dalam memupuk kerjasama dari murid dalam kelas dalam menjalankan
tugasnya dipengaruhi oleh beberapa faktor iaitu; Domisil berapa guru yang jauh sehingga
mengalami kesulitan untuk melakukan kunjungan rumah. Kelas besar (jumlah pelajar
lebih dari 42 pelajar sedangkan kelas yang ideal berjumlah 32 pelajar. Kemajmukan karakter pelajar , sehingga perlu
pendekatan personal untuk mengarahkan pelajar yang berkarakter keras,
individualis dan mahu menang sendiri demi tercapainya kenampakan pelajar. Latar belakang ekonomi yang berbeza-beza,
sehingga mengalami masalah dalam pendalangan dana kelas untuk memenuhi
keperluan kelas.[2]
Ruang Kelas
adalah suatu ruangan dalam bangunan sekolah, yang berfungsi sebagai tempat
untuk kegiatan tatap muka dalam proses kegiatan belajar mengajar (KBM). Perkakas
dalam ruangan bilik darjah ini terdiri dari meja murid, kursi murid, meja guru,
almari kelas, papan tulis, serta aksesori ruangan lainnya yang sesuai. Ukuran
yang umum adalah 9m x 8m. Ruang kelas memiliki syarat kelayakan dan standard
tertentu, misalnya ukuran, pencahayaan alami, sirkulasi udara, dan peralatan
lainnya yang telah dibekalkan oleh pihak yang berkaitan. Peserta didik adalah
anggota masyarakat yang berusaha mengembangkan potensi diri melalui proses
pembelajaran pada jalur pendidikan baik pendidikan formal mahupun pendidikan
non formal, pada jenjang pendidikan dan jenis pendidikan tertentu. Kegiatan
pembelajaran merupakan kegiatan aktif pelajar untuk membangun makna atau
pemahaman terhadap suatu objek atau suatu peristiwa. Sedangkan kegiatan
mengajar merupakan upaya kegiatan menciptakan suasana yang mendorong inisiatif,
motivasi dan tanggung jawab pada siswa untuk selalu menerapkan seluruh potensi
diri dalam membangun gagasan melalui kegiatan belajar sepanjang hayat.[3]
Pentingnya
sarana dan prasarana kelas adalah untuk kelancaran kegiatan belajar mengajar
dan proses belajar mengajar di kelas, yang secara tidak langsung diharapkan
mampu meningkatkan prestasi peserta didik dalam penguasaan semua mata
pelajaran. Untuk mewujudkan pendisiplinan sekolah diadakan tatatertib pelajar yang
fungsinya agar dapat menjadi kontrol pelajar-pelajar dalam berperilaku,
bersikap, bertutur kata dan bertindak. Dengan adanya tata tertib juga dapat
dijadikan pedoman pihak sekolah dalam menindak peserta didik yang melakukan
pelanggaran baik melalui teguran lisan, teguran tertulis mahupun amaran pengeluaran
sekolah.[4]
Guru di kelas
biasa turut memainkan peranan penting dengan membantu mengenal pasti murid
dengan masalah pembelajaran agar mereka tidak terus ketinggalan. Peranan pihak
sekolah dan guru dari segi mengenal pasti murid iaitu Guru kelas biasa perlu
peka apabila kanak-kanak kurang memberi tumpuan dan perhatian ataupun kuran
cekap dalam pelajaran. Guru kelas biasa perlu sedar terdapat di kalangan
kanak-kanak normal yang mempunyai masalah pembelajaran dan jangan meletakkan
label ‘malas’ ataupun ‘bodoh’ kepada murid.
Guru kelas biasa perlu merujuk kes yang disyaki kepada guru yang
mempunyai latihan dalam pendidikan khas (jika ada) kerana guru ini dapat
mengenal pasti secara kasar masalah yang dihadapi murid. Kanak-kanak yang baru
memulakan persekolahan di tahun satu perlu disaring bagi mengenal pasti masalah
pembelajaran spesifik. Merujuk kanak-kanak kepada pasukan kesihatan sekolah
ataupun klinik kesihatan yang berdekatan bagi pemeriksaan lebih terperinci.[5]
Kesimpulannya,
bagi memastikan murid-murid bermasalah pembelajaran seiring dengan murid normal
Kementerian Pelajaran telah menubuhkan dan membuka sebilangan sekolah dengan
program rintis disleksia. Sekolah-sekolah tersebut di buka setiap negeri.
Kementerian juga membuka peluang kepada murid-murid yang di dalam kategori ini
untuk menambah masa peperiksaan yang diduduki oleh mereka dari setengah jam
hingga satu jam (bergantung kepada subjek). Untuk ini mereka boleh membuat
permohonan dengan mengisi borang-borang BPKKK (Pindaan 2003-Borang Pendaftaran
dan Cadangan Penempatan Kanak-kanak Keperluan Khas) berumur 0-18 tahun.
Borang-borang ini boleh di peroleh daripada hospital kerajaan, unit pediatrik,
Jabatan Kebajikan Masyarakat dan cawangan Persatuan Disleksia.[6]
Rujukan:
No comments:
Post a Comment