Pengenalan.
Masyarakat kini
mendahagakan contoh tauladan, yang boleh diikuti sebagai panduan untuk melayari
kehidupan menuju ke alam akhirat. Islam telah menunjukkan satu bentuk akhlak
dan batasan pergaulan terhadap golongan bukan Islam untuk dipraktikkan. Dalam
konteks ini Rasulullah S.A.W mempunyai kedudukan yang tersendiri terutama akhlak
dan batasan pergaulan terhadap golongan bukan Islam yang mengutamakan Islam dan
hak kemanusiaan daripada kepentingan individu. Sirah kehidupan baginda sering di
sorot oleh ramai penulis sejak zaman dahulu lagi hingga sekarang, sama ada oleh
sarjana Islam atau bukan Islam. Maka itu, tidak menghairankan jikalau Michael
H. Hart (1978) telah meletakkan Rasulullah S.A.W sebagai manusia “pertama”
dalam senarai manusia yang dianalisisnya sebagai manusia yang paling
berpengaruh dalam sejarah ketamadunan dunia. Sirah baginda mempunyai keistimewaan
yang wajar digali dan dilihat, terutama akhlak dan batasan pergaulan terhadap
golongan bukan Islam.[1]
Akhlak
Rasulullah terhadap golongan bukan Islam.
Islam merupakan
agama yang dipenuhi dengan rahmat, maka pertemuan para ulama dengan pimpinan
agama yang lain atas tujuan mewujudkan keharmonian, keamanan serta toleransi
dalam kerangka yang dibenarkan oleh syarak’
adalah diharuskan. Ini juga menunjukkan kepada dunia akan keindahan Islam itu
sendiri dalam pergaulan sesama manusia. Al-Imam al-Bukhari Rahimahullah
meriwayatkan hadis di dalam Sahihnya peristiwa kedatangan delegasi Nasrani
Najran datang ingin bertemu dengan Rasulullah SAW. Mereka datang bertemu dengan
Rasulullah SAW dan Rasulullah SAW tidak pula menghalau, menyuruh mereka pulang
ke Najran bahkan berlaku dialog, antara mereka dan kisah ini masyhur dan
dikenali dengan kisah al-Mubahalah.[2]
Al-Imam
al-Bukhari Rahimahullah pernah meriwayatkan sebuah hadis mengenai kisah
bagaimana perjumpaan pendeta Yahudi, Abdullah bin Salam bersama Rasulullah SAW
setelah berita ketibaan Baginda SAW ke kota Madinah tersebar. Ianya sebuah hadis
yang telah diriwayatkan oleh Anas bin Malik R.A. Baginda melayani
permintaan Abdullah bin Salam, bahkan di dalam hadis tersebut, Ibnu Salam telah
menanyakan tiga soalan kepada Nabi SAW yang mana soalan itu hanya diketahui
jawapannya oleh para nabi dan Baginda SAW telah menjawabnya dengan betul.
Berdasarkan jawapan yang telah diberikan oleh Baginda SAW, maka terbuktilah
kebenaran risalah Nabi SAW dan akhirnya Abdullah bin Salam telah memeluk Islam.
Begitulah akhlak yang telah ditonjolkan oleh Nabi SAW dalam bermuamalat bersama orang bukan Islam. Rasulullah SAW
tidak pernah menolak pelawaan dan permintaan dari mereka bahkan Rasulullah SAW
meraikan mereka seadanya. Inilah antara punca kejayaan dakwah Rasulullah SAW
iaitu berdakwah melalui akhlak yang mulia.[3]
Akhlak
Rasulullah dalam menjalankan dakwah kepada bukan Islam.
Seseorang
pendakwah perlu mengetahui dengan jelas asas-asas ilmu dakwah dengan
mempelajari metodologi-metodologi tertentu seperti mana yang telah diguna pakai
oleh Baginda Nabi s.a.w kerana Baginda merupakan perintis kepada ilmu dakwah.
Metodologi dakwah yang sama boleh diguna pakai dalam usaha berdakwah kepada
golongan non Muslim dengan menerapkan sedikit elemen atau disesuaikan dengan persekitaran semasa. [4]
Antara
metodologi yang boleh diguna pakai ialah Hikmah dan Pengajaran yang Baik. Cara
hikmah yang dimaksudkan ialah perkataan yang tegas dan benar yang membezakan
antara yang hak dan yang batil. Dakwah harus disampaikan dengan cara yang
berhikmah dan tidak menimbulkan perkara yang samar-samar dan boleh mengelirukan
golongan Non Muslim. Pengajaran daripada cerita yang disampaikan juga harus
dalam bentuk yang penuh hikmah dan lemah-lembut tanpa mengabaikan amaran yang
terkandung dalam risalah dakwah.[5]
Hal ini telah dijelaskan oleh Allah s.w.t kepada Nabi Muhammad s.a.w melalui
firmannya:
Maksudnya:”
Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan
nasihat pengajaran yang baik dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan
itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui
akan orang yang sesat dari jalanNya dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan
orang-orang yang mendapat hidayat petunjuk.” (al-Nahl; 16:125) Peranan akhlak
yang ditonjolkan pendakwah dapat membantu kejayaan seseorang pendakwah dalam
menyebarkan dakwah kepada golongan Non Muslim. Para pendakwah boleh menjadikan
Rasulullah s.a.w sebagai contoh ikutan. Hal ini kerana Allah s.w.t sendiri
telah memperakui Baginda sedemikian dalam al-Quran. Karakter yang ditonjolkan
oleh Baginda menambahkan lagi keyakinan dan kepercayaan golongan Non Muslim
bahawa melaksanakan ajaran Islam bukanlah sesuatu yang sukar. Inilah yang
sepatutnya diikuti oleh pendakwah masa kini dalam menyebarkan agama Islam
kepada golongan Non Muslim.[6]
Membalas
Kejahatan dengan Kebaikan Metodologi dakwah ini sesuai digunakan oleh seorang
pendakwah dalam menarik golongan Non Muslim kepada Islam. Hal yang demikian
juga telah diajarkan oleh Baginda Nabi s.a.w kepada seluruh umatnya iaitu
membalas kejahatan dengan kebaikan. Seorang pendakwah perlu sentiasa berwajah
ramah dan murah dengan senyuman serta sentiasa menjaga sopan dan santun ketika
berinteraksi dengan masyarakat biarpun ketika itu pendakwah tersebut diuji
dengan pelbagai cabaran daripada masyarakat. Kesabaran dan sifat pemaaf yang
ditonjolkan oleh seorang pendakwah mampu mencairkan hati golongan Non Muslim untuk
memeluk Islam. Sejarah dakwah Nabi s.a.w telah membuktikan bahawa membalas
kejahatan dengan kebaikan mampu membawa seseorang individu kepada Islam. Kisah
seorang pengemis buta yang sentiasa mencaci Rasulullah s.a.w boleh dijadikan
iktibar. Dengan berkat kesabaran Baginda s.a.w yang terus berbuat baik kepada
pengemis tersebut dengan member makan kepadanya telah melembutkan hati pengemis
tersebut memeluk Islam. [7]
Tulisan Seorang
pendakwah bukan sahaja boleh berdakwah melalui ucapan, bahkan mesej dakwah juga
boleh disampaikan melalui tulisan yang ditulis kepada sahabat-sahabat dari
golongan Non Muslim. Tulisan yang disampaikan kepada penerima dakwah boleh
berbentuk seruan dan ajakan kepada agama Islam. Selain itu, pendakwah juga
boleh menulis tulisan-tulisan yang berkaitan panduan dan ajaran yang terkandung
dalam agama Islam agar lebih difahami oleh golongan sasar selain menceritakan
kebaikan-kebaikan yang ada pada agama Allah ini berbanding agama yang mereka
anuti. [8]
Kaunseling
Untuk mencapai tujuan dakwah yang sebenar, ia memerlukan kepada peralatan dan
prasarana yang mencukupi. Media dakwah ialah segala yang boleh digunakan
sebagai alat untuk mencapai tujuan dakwah seperti yang telah ditentukan. Dakwah
masa kini hendaklah sedikit berbeza berbanding dahulu. Selain lisan, dakwah
boleh dilakukan melalui bimbingan dan praktikal dengan menggunakan cara yang
lebih meluas. Kelompok-kelompok dalam masyarakat yang dikenal pasti boleh
menjadi kumpulan sasar perlulah didekati. Kaunseling adalah salah satu metode
dakwah yang sesuai bagi mendekati golongan sasar. Jangan menganggap bahawa
kaunseling hanya kepada mereka yang bermasalah. Seorang pendakwah harus bijak
menggunakan kaedah ini bagi menyebar luaskan ajaran Islam kepada golongan Non
Muslim. Di samping menyampaikan nasihat, pendakwah juga boleh menyelitkan
risalah-risalah dakwah di dalamnya. Metode ini telah diperlihatkan oleh Allah
s.w.t melalui firmanNya: Maksudnya: Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad)
dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik dan berbahaslah
dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik;
sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang sesat
dari jalanNya dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang
mendapat hidayat petunjuk. (al-Nahl; 16:125) Perkataan nasihat pada ayat
al-Quran di atas adalah sama konsepnya dengan kaunseling. Oleh itu dalam
mendekati golongan Non Muslim, para pendakwah boleh menggunakan kaedah ini
untuk menyebarkan dakwah di samping dapat membetulkan akidah manusia selain
membantunya menyelesaikan kerumitan yang berlaku.[9]
Teknologi
Maklumat dan Komunikasi (ICT) Dengan adanya teknologi maklumat yang serba
canggih kini, perhubungan antara manusia menjadi lebih mudah. Pelbagai medium
komunikasi yang menggunakan teknologi seperti email, khidmat pesanan ringkas,
facebook, twiter, blog dan sebagainya boleh dijadikan alat untuk berdakwah.
Oleh yang demikian, para pendakwah perlu mengambil kesempatan dengan
menggunakan segala medium ini untuk mendekati kumpulan sasar terutamanya golongan
Non Muslim. Dengan adanya medium seperti ini risalah dakwah lebih mudah
disampaikan dan cepat. Pendakwah tidak perlu lagi untuk keluar berjumpa
golongan ini dan dakwah boleh dilakukan di pada bila-bila masa sahaja.
Pendakwah boleh menulis kata-kata nasihat dan menceritakan kebaikan Islam dan
disampaikan kepada golongan Non Muslim melalui email dan sebagainya.[10]
Batasan
pergaulan dan akhlak dengan golongan bukan Islam.
Suatu kesalahan
fatal yang terjadi pada sebahagian kaum Muslimin adalah melayani semua orang
kafir atau Non Muslim dengan sikap yang sama. Padahal Allah dan Rasulnya membezakan
orang kafir menjadi beberapa kelompok, sebagaimana dijelaskan para ulama: Kafir
Harbi atau kafir Muharib, iaitu orang kafir yang berada dalam peperangan dan
permusuhan terhadap kaum Muslimin. Kafir Zimmi, iaitu orang kafir yang hidup di
tengah kaum Muslimin di bawah pemerintah Muslim dan mereka membayar jizyah
setiap tahun. Kafir Mu’ahhad, iaitu orang kafir yang sedang berada dalam
perjanjian dengan kaum Muslimin dalam jangka waktu tertentu. Kafir Musta’man, iaitu
orang kafir yang dijamin keamanannya oleh kaum Muslimin. Masing-masing jenis
orang kafir ini memiliki hukum dan sikap yang berbeza-beza. Namun secara garis
besar, jika kita kelompokkan lagi, maka terbagi menjadi 2 kelompok besar
sebagaimana dijelaskan oleh Ibnu ‘Abbas radhiallahu’anhuma: “Dahulu kaum
musyrikin terhadap Nabi shallallahu’alaihi wasallam dan kaum mukminin, mereka
terbagi menjadi 2 kelompok: musyrikin ahlul Harbi, mereka memerangi kami dan
kami memerangi mereka dan musyrikin Ahlul Ahdi, mereka tidak memerangi kami dan
kami tidak memerangi mereka” (HR. Bukhari). Dalam kesempatan kali ini akan di
bahas bagaimana kaedah-kaedah bermuamalat dengan orang Non Muslim yang termasuk Ahlul Ahdi, yang tidak dalam kondisi berperang
dengan kaum Muslimin di negeri kita tercinta ini.[11]
Islam agama yang
Samahah (toleransi), Rasulullah shallallahu’alaihi wasallam bersabda: “Sesungguhnya
agama Allah (Islam) itu Hanifiyah dan Samahah” (HR. Bukhari secara mu’allaq,
Ahmad, Ath Thabrani). Hanifiyah maksudnya lurus dan benar, Samahah maksudnya
penuh kasih sayang dan toleransi. Bahkan terhadap orang kafir yang tidak
memerangi Islam telah diatur adab-adab yang luar biasa. Toleransi tentu ada
batasannya. Dalam hal ibadah dan ideologi tentu tidak ada ruang untuk
toleransi. Bahkan jika kita mahu jujur, seluruh agama tentu tidak memberi ruang
kepada pemeluknya untuk meyakini aqidah agama lain, atau beribadah dengan
ibadah agama lain. Demikian pula Islam, bahkan bagi kaum Muslimin telah jelas
termaktub dalam Al Qur’an (artinya): “Untukmu agamamu, dan untukku, agamaku” (QS. Al
Kafirun: 6).[12]
Berikut adalah
batasan-batasan dalam bermuamalat dengan orang kafir: Tidak menyetujui
keberadaannya di atas kekufuran dan tidak Rida terhadap kekufuran. Karena Rida
terhadap kekufuran orang lain termasuk perbuatan kekafiran. Membenci orang
kafir, karena Allah Subhanahu wa Ta’ala juga benci mereka. Sebagaimana halnya
cinta karena Allah, begitu juga benci karena Allah. Oleh karena itu, selama
Allah Subhanahu wa Ta’ala membenci orang kafir karena kekufurannya, maka
seorang mukmin harus juga membenci orang kafir tersebut. Tidak memberikan wala’
(kedekatan, loyalitas, kesetiaan) dan kecintaan kepada orang kafir. Allah
Ta’ala berfirman :“Janganlah orang-orang mukmin mengambil orang-orang kafir
menjadi wali (teman akrab, pemimpin, pelindung, penolong) dengan meninggalkan
orang-orang mukmin.” (Qs. Ali Imran : 28) Bersikap adil dan berbuat baik
kepadanya, selama orang kafir tersebut bukan kafir Muharib (orang kafir yang
memerangi kaum Muslimin). Berdasarkan firman Allah ‘Azza wa Jalla,“Allah tidak
melarang kamu untuk berbuat baik dan berlaku adil terhadap orang-orang yang
tidak memerangimu karena agama dan tidak (pula) mengusir kamu dari negerimu.
Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berlaku adil.” (Qs. Al-Mumtahanah:
8) Ayat yang mulia lagi muhkamat (ayat yang maknanya jelas) ini membolehkan
bersikap adil dan berbuat baik kepada orang-orang kafir, kecuali orang-orang
kafir muharib. Karena Islam memberikan sikap khusus terhadap orang-orang kafir
muharib.[13]
Mengasihi orang
kafir dengan kasih sayang yang bersifat umum. Seperti memberi makan jika dia
lapar, memberi minum jika haus, mengubatinya jika sakit, menyelamatkannya dari
kebinasaan dan tidak mengganggunya. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam
bersabda, “Kasihilah orang-orang yang berada di atas bumi, nescaya Dia (Allah)
yang berada di atas langit akan mengasihi kamu.” (HR. At-Tirmidzi, no. 1924) Tidak
mengganggu harta, darah, dan kehormatan, selama dia bukan kafir Muharib. Karena
itu merupakan kezaliman yang dilarang oleh Allah ‘Azza wa Jalla, berdasarkan
hadis kudsi berikut ini: Dari Abu Dzarr radhiyallahu
‘anhu, dari Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam, beliau meriwayatkan dari Allah
Ta’ala berfirman: “Wahai hamba-hambaKu, sesungguhnya Aku mengharamkan kezaliman
atas diri-Ku, dan Aku menjadikannya
sesuatu yang diharamkan di tengah kalian, maka janganlah kalian saling menzalimi”.
(HR. Muslim, no. 2577) Boleh memberikan hadiah kepadanya dan boleh juga
menerima hadiah darinya serta dibolehkan memakan daging sembelihan ahli kitab.
Allah ‘Azza wa Jalla berfirman,“Pada hari ini dihalalkan bagimu yang baik-baik.
makanan (sembelihan) orang-orang yang diberi Al-kitab itu halal bagimu.” (Qs.
Al-Maidah : 5) Tidak boleh menikahkan wanita Muslimah dengan laki-laki kafir
(walaupun lelaki ini Ahli kitab) dan laki-laki Muslim tidak boleh menikahi
wanita kafir, kecuali wanita ahli kitab.[14]
Kesimpulan.
Kesimpulannya, akhlak
Rasulullah S.A.W terhadap Non Muslim dan
batasan pergaulan dengan Non Muslim sepatutnya dicontohi dan diikuti. Non
Muslim dihormati dan dikasihi sebagai hak kemanusiaan. Amat wajar sekiranya akhlak
baginda itu ditelaah, ditekuni dan diambil mutiara darinya untuk menerangi
kehidupan. Rasulullah S.A.W adalah
manusia paling sempurna untuk dijadikan teladan umat manusia bagi mencapai
kesejahteraan dunia dan akhirat. Sikap sesetengah umat Islam yang mengambil
individu tertentu sebagai model ikutan adalah sesuatu yang mendukacitakan. Apa
yang lebih memilukan ada yang menjadikan golongan yang berakhlak buruk sebagai contoh
ikutan mereka yang mendorong mereka
kepada kebinasaan dan kelalaian semata-mata.[15]
Rujukan:
Imam
Al-Ghazali, 2009, Ringkasan Ihya’ Ulumiddin, Kuala Lumpur, Darul
Nu’man.
Muhammad Nidzam
Abd. Kadir, 2009, Fiqah Berinteraksi Dengan Non Muslim,Shah Alam,
Telaga Biru Sdn. Bhd.
Ust. Hj. Mohd
Farhan Abdullah Al-Hafiz, 2008, Panduan Berdakwah Di Malaysia,
Selangor, HS Massyi Printing Sdn. Bhd.
[2] http://www.muftiwp.gov.my/index.php?option=com_content&view=article&id=593:irsyad-al-fatwa-ke-99-hukum-ulama-islam-bertemu-dengan-pimpinan-agama-lain&catid=48&Itemid=395
[3] http://www.muftiwp.gov.my/index.php?option=com_content&view=article&id=593:irsyad-al-fatwa-ke-99-hukum-ulama-islam-bertemu-dengan-pimpinan-agama-lain&catid=48&Itemid=395
No comments:
Post a Comment