Friday, 22 April 2016

Lima perbezaan di antara pelajar yang Aktivis dan pelajar yang Reflektif

Persoalan pencapaian akademik yang tidak seimbang di antara pelajar yang Aktivis dan pelajar yang Reflektif  pada masa ini adalah merupakan satu isu pendidikan yang semakin ketara serta perlu diberi perhatian. Kesan jangka panjang ketidakseimbangan ini akan banyak mempengaruhi polisi pendidikan pada masa akan datang. Ketidakseimbangan yang begitu ketara dari segi bilangan pelajar yang Aktivis dan pelajar yang Reflektif di pusat-pusat pengajian tinggi adalah menunjukkan bahawa pelajar yang Aktivis dan pelajar yang Reflektif lebih baik pencapaian akademiknya dibandingkan dengan pelajar yang lain. Nampaknya trend ini bukan sahaja berlaku di negara ini malah juga berlaku di kebanyakan negara di seluruh dunia. Ia merupakan satu fenomena global.[1]
Kertas ini cuba membincangkan tentang perbezaan di antara pelajar yang Aktivis dan pelajar yang Reflektif. Fokus kertas kerja ini merupakan salah satu aspek dalam kerangka kajian yang lebih besar yang sedang diusahakan oleh penulis iaitu kerangka berkaitan dengan meningkatkan pencapaian pelajar yang Aktivis dan pelajar yang Reflektif. Penulis menjangkakan aspek kaitan di antara gaya belajar pelajar yang Aktivis dan pelajar yang Reflektif dengan format item tertentu mempunyai kesan ke atas pencapaian mereka dalam satu-satu ujian adalah merupakan salah satu aspek yang perlu diberi perhatian dalam strategi untuk meningkatkan pencapaian pelajar.[2]
Gaya pembelajaran aktivis adalah orang yang melibatkan diri secara aktif an agresif dalam aktiviti pembelajarannya. Golongan pelajar ini biasanya mempunyai ciri-ciri berikut: Mempunyai sikap tidak sabar dan tergesa-gesa.   Mempunyai perasaan ingin tahu yang tinggi terhadap perkara-perkara baru di alam sekitar. Bergerak pantas dan cepat membalas. Gemar mencari pengalaman baru dengan cuba jaya diri sendiri. Penuh semangat, fleksibel dan berfikiran terbuka.  Mempunyai motivasi intrinsik yang kuat dan sentiasa mengambil inisiatif untuk menyelesaikan masalah sendiri. Mempunyai kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif. Pelajar yang tergolong dalam kumpulan ini biasanya melibatkan diri dalam latihan amali, permainan, sukan dan aktiviti kokurikulum. Oleh itu, strategi pengajaran dan pembelajaran yang sesuai digunakan ialah kaedah inkuiri penemuan, kaedah projek, penyelesaian masalah, kerja praktik, perbincangan, sumbang saran, buzz, simulasi dan main peranan.[3]
Gaya pembelajaran Reflektif ialah orang yang suka memerhati, memikir dan membuat refleksi kendiri terhadap apa yang dipersepsikan dalam alam sekitar. Mereka mempunyai idea sendiri, memerhati, menyoal siasat mentafsir, menilai serta membuat refleksi kendiri dengan kemahiran berfikir. Ciri-ciri gaya pembelajaran Reflektif ialah: Suka memikir perkara-perkara dalam alam sekitar diri sendiri. Mempunyai kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif.  Suka mentafsir dan menilai sesuatu perkara, prinsip, keputusan atau projek serta membuat refleksi kendiri. Suka mencari hakikat yang sebenar. Sikap berhati-hati, berwaspada dan sentiasa memikirkan pelbagai pilihan dengan teliti. Seseorang pendengar yang baik tetapi lambat bertindak balas. Belajar dan membuat kerja secara sistematik. Tidak terburu-buru membuat keputusan atau kesimpulan. Pelajar yang tergolong dalam kumpulan Reflektif biasanya suka belajar mata pelajaran seperti Sejarah, bahasa dan suka melibatkan diri dalam aktiviti projek dan kajian luar. Oleh itu, strategi pengajaran dan pembelajaran yang sesuai digunakan untuk kumpulan pelajar ini ialah kaedah penyelesaian masalah, inkuiri-penemuan, projek dan perbincangan.[4]
Kesimpulannya, hasil perbincangan mengenai teori dan tinjauan kajian-kajian yang berkaitan jelas menunjukkan bahawa terdapat banyak kajian yang telah dibuat berkaitan dengan pelajar yang Aktivis dan pelajar yang Reflektif dan gaya pembelajaran serta hubungannya dengan pencapaian akademik murid secara amnya. Malahan kebanyakan kajian menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang signifikan antara pelajar yang Aktivis dan pelajar yang Reflektif dengan pencapaian akademik murid. Selain itu terdapat juga beberapa kajian di Malaysia mengenai kemahiran pembelajaran di kalangan murid dan kaitannya dengan persekitaran dan didapati perbezaan pelajar yang Aktivis dan pelajar yang Reflektif mempengaruhi kemahiran pembelajaran murid-murid. Namun demikian masih amat kurang kajian yang dibuat berkaitan hubungan antara pelajar yang Aktivis dan pelajar yang Reflektif dengan kemahiran pembelajaran  dalam kalangan murid. Maklumat tentang perhubungan ini mungkin akan membantu usaha murid, guru dan ibu bapa dalam usaha meningkatkan kemahiran pembelajaran secara optimum.[5]
Rujukan:




[1] https://arjunabelajar.wordpress.com/2011/12/01/gaya-kognitif-dan-gaya-belajar/
[2] https://arjunabelajar.wordpress.com/2011/12/01/gaya-kognitif-dan-gaya-belajar/
[3] http://psikologiduniaku2012.blogspot.my/2012/08/gaya-pembelajaran.html
[4] http://psikologiduniaku2012.blogspot.my/2012/08/gaya-pembelajaran.html
[5] http://paingagaudemokrasimalaysia.blogspot.my/2011/08/teori-teori-keluarga.html

No comments:

Post a Comment