Persoalan
pencapaian akademik yang tidak seimbang di antara pelajar yang Aktivis dan
pelajar yang Reflektif pada masa ini
adalah merupakan satu isu pendidikan yang semakin ketara serta perlu diberi
perhatian. Kesan jangka panjang ketidakseimbangan ini akan banyak mempengaruhi
polisi pendidikan pada masa akan datang. Ketidakseimbangan yang begitu ketara
dari segi bilangan pelajar yang Aktivis dan pelajar yang Reflektif di
pusat-pusat pengajian tinggi adalah menunjukkan bahawa pelajar yang Aktivis dan
pelajar yang Reflektif lebih baik pencapaian akademiknya dibandingkan dengan
pelajar yang lain. Nampaknya trend ini bukan sahaja berlaku di negara ini malah
juga berlaku di kebanyakan negara di seluruh dunia. Ia merupakan satu fenomena
global.[1]
Kertas ini cuba
membincangkan tentang perbezaan di antara pelajar yang Aktivis dan pelajar yang Reflektif.
Fokus kertas kerja ini merupakan salah satu aspek dalam kerangka kajian yang
lebih besar yang sedang diusahakan oleh penulis iaitu kerangka berkaitan dengan
meningkatkan pencapaian pelajar yang Aktivis dan pelajar yang Reflektif. Penulis
menjangkakan aspek kaitan di antara gaya belajar pelajar yang Aktivis dan
pelajar yang Reflektif dengan format item tertentu mempunyai kesan ke atas
pencapaian mereka dalam satu-satu ujian adalah merupakan salah satu aspek yang
perlu diberi perhatian dalam strategi untuk meningkatkan pencapaian pelajar.[2]
Gaya
pembelajaran aktivis adalah orang yang melibatkan diri secara aktif an agresif
dalam aktiviti pembelajarannya. Golongan pelajar ini biasanya mempunyai
ciri-ciri berikut: Mempunyai sikap tidak sabar dan tergesa-gesa. Mempunyai perasaan ingin tahu yang tinggi
terhadap perkara-perkara baru di alam sekitar. Bergerak pantas dan cepat
membalas. Gemar mencari pengalaman baru dengan cuba jaya diri sendiri. Penuh
semangat, fleksibel dan berfikiran terbuka.
Mempunyai motivasi intrinsik yang kuat dan sentiasa mengambil inisiatif
untuk menyelesaikan masalah sendiri. Mempunyai kemahiran berfikir secara kritis
dan kreatif. Pelajar yang tergolong dalam kumpulan ini biasanya melibatkan diri
dalam latihan amali, permainan, sukan dan aktiviti kokurikulum. Oleh itu,
strategi pengajaran dan pembelajaran yang sesuai digunakan ialah kaedah inkuiri
penemuan, kaedah projek, penyelesaian masalah, kerja praktik, perbincangan, sumbang
saran, buzz, simulasi dan main peranan.[3]
Gaya
pembelajaran Reflektif ialah orang yang suka memerhati, memikir dan membuat
refleksi kendiri terhadap apa yang dipersepsikan dalam alam sekitar. Mereka
mempunyai idea sendiri, memerhati, menyoal siasat mentafsir, menilai serta
membuat refleksi kendiri dengan kemahiran berfikir. Ciri-ciri gaya pembelajaran
Reflektif ialah: Suka memikir perkara-perkara dalam alam sekitar diri sendiri.
Mempunyai kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif. Suka mentafsir dan menilai sesuatu perkara,
prinsip, keputusan atau projek serta membuat refleksi kendiri. Suka mencari
hakikat yang sebenar. Sikap berhati-hati, berwaspada dan sentiasa memikirkan
pelbagai pilihan dengan teliti. Seseorang pendengar yang baik tetapi lambat
bertindak balas. Belajar dan membuat kerja secara sistematik. Tidak terburu-buru
membuat keputusan atau kesimpulan. Pelajar yang tergolong dalam kumpulan Reflektif
biasanya suka belajar mata pelajaran seperti Sejarah, bahasa dan suka
melibatkan diri dalam aktiviti projek dan kajian luar. Oleh itu, strategi
pengajaran dan pembelajaran yang sesuai digunakan untuk kumpulan pelajar ini
ialah kaedah penyelesaian masalah, inkuiri-penemuan, projek dan perbincangan.[4]
Kesimpulannya,
hasil perbincangan mengenai teori dan tinjauan kajian-kajian yang berkaitan
jelas menunjukkan bahawa terdapat banyak kajian yang telah dibuat berkaitan
dengan pelajar yang Aktivis dan pelajar yang Reflektif dan gaya pembelajaran
serta hubungannya dengan pencapaian akademik murid secara amnya. Malahan
kebanyakan kajian menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang signifikan antara pelajar
yang Aktivis dan pelajar yang Reflektif dengan pencapaian akademik murid.
Selain itu terdapat juga beberapa kajian di Malaysia mengenai kemahiran pembelajaran
di kalangan murid dan kaitannya dengan persekitaran dan didapati perbezaan pelajar
yang Aktivis dan pelajar yang Reflektif mempengaruhi kemahiran pembelajaran murid-murid.
Namun demikian masih amat kurang kajian yang dibuat berkaitan hubungan antara pelajar
yang Aktivis dan pelajar yang Reflektif dengan kemahiran pembelajaran dalam kalangan murid. Maklumat tentang
perhubungan ini mungkin akan membantu usaha murid, guru dan ibu bapa dalam
usaha meningkatkan kemahiran pembelajaran secara optimum.[5]
Rujukan:
No comments:
Post a Comment