Friday, 22 April 2016

Bagaimana cara untuk mencipta persekitaran fizikal yang ideal dan positif bagi murid-murid.

Mencipta persekitaran fizikal yang ideal dan positif merupakan salah satu langkah awal yang harus dilakukan oleh seorang guru dalam pengajaran dan pembelajaran. Jika guru telah berjaya mencipta persekitaran fizikal yang ideal dan positif semasa pengajaran dan pembelajaran bermakna guru itu telah berjaya mengajar. Namun pekerjaan ini tidaklah mudah. Mencipta persekitaran fizikal yang ideal dan positif tidak hanya menggerakkan pelajar agar aktif dalam pelajaran, tetapi juga mengarahkan dan menjadikan pelajar terdorong untuk belajar secara terus menerus, walaupun dia berada di luar kelas ataupun setelah meninggalkan sekolah. Untuk meyakinkan diri kita bahawa mencipta persekitaran fizikal yang ideal dan positif merupakan tugas guru dan berkewajiban pula melaksanakannya, maka pendekatan Behaviorisme perlu kita jadikan pedoman dalam mengajar. Para pakar Behaviorisme mengemukakan bahawa motivasi ditentukan oleh persekitaran. Guru merupakan persekitaran yang sangat berperanan di dalam proses belajar. Oleh kerana itu, mencipta persekitaran fizikal yang ideal dan positif dalam pelajaran merupakan tugas yang sangat penting bagi guru.[1]
Pengajaran yang dilaksanakan dengan menggabung jalin pelbagai unsur seni dan berbeza dari kaedah pengajaran tradisional yang hanya menggunakan kapur dan papan tulis sebagai media dalam penyampaian maklumat  murid berasa lebih seronok. Selain itu, murid akan berasa lebih selesa dan lebih mudah untuk memahami sesuatu tajuk yang diajar. Contohnya,kaedah belajar secara bermain dapat membina dan menjalinkan perhubungan sosial sesama murid. Selain itu, perhubungan sesama murid juga dapat bertambah mesra dan dapat bekerjasama melalui aktiviti-aktiviti permainan secara kumpulan. Ini turut membantu dalam penyemaian nilai-nilai murni di dalam diri dan mencipta persekitaran fizikal yang ideal dan positif  dalam proses pembelajaran.[2]
Secara semula jadi, kebanyakan aktiviti Seni Dalam Pendidikan tidak dapat mengelakkan murid-murid daripada terlibat dalam kegiatan yang berunsur kerjasama. Aktiviti berkelompok menuntut setiap individu bergerak dan berinteraksi secara bekerjasama untuk mencapai kejayaan bersama . Aksi-aksi yang terdapat dalam Seni Dalam Pendidikan merangkumi aktiviti seni visual,muzik dan pergerakan mempunyai titik tolak interaksi sosial yang terjalin melalui deria sentuh. Komunikasi deria sentuh ini mempunyai asas yang boleh menjalin perhubungan sesama manusia yang membawa kepada konsep perpaduan.[3]
Apabila semua murid berpeluang menyertai aktiviti-aktiviti yang sesuai dengan minat dan kebolehan mereka, maka akan mencipta persekitaran fizikal yang ideal dan positif yang dapat memenuhi kedua-dua matlamat sosial iaitu rasa keter milikan dan keinginan diterima sebagai anggota kelompok. Murid-murid mahukan dirinya diterima sebagai anggota sebuah kelompok dan pada masa yang sama memerlukan kasih sayang. Dalam kegiatan Seni Dalam Pendidikan, keperluan untuk belaian sekurang-kurangnya dipenuhi melalui pujian dan galakan yang diberi sebaik sahaja mereka mempersembahkan aktiviti yang menarik. Perhubungan mesra antara murid dengan murid dapat mencipta persekitaran fizikal yang ideal dan positif dan menyebabkan murid merasakan bahawa guru dan rakan-rakan prihatin terhadap dirinya dan menghargai bakat yang dimiliki.[4]
Seterusnya, penerokaan dapat ditakrifkan sebagai penyelidikan yang bertujuan untuk mengetahui sesuatu yang belum diketahui. Penerokaan dapat dilaksanakan dengan cara menjelajah. Namun begitu, proses ini memerlukan pelbagai bahan dan kaedah. Pengalaman meneroka juga merupakan sesuatu persekitaran fizikal yang ideal dan positif. Meneroka dijalankan dengan membuat eksperimen, menyelidik dan mencipta menggunakan pelbagai idea dan bahan. Penerokaan terbahagi kepada tiga kategori iaitu alat dan bahan, cara pengolahan dan manipulasi serta idea dan isi kandungan.[5]
Perasaan merupakan reaksi badan terhadap rangsangan yang diterima sama ada ia bersedia atau tidak. Di samping itu, perasaan juga mungkin dapat memberikan sumber manfaat dan kerugian kepada seseorang. Guru boleh mengagak perasaan sebenar murid melalui tingkah laku yang dipamerkan. Murid yang menyertai aktiviti-aktiviti seperti permainan boleh mewujudkan suasana keriangan, bebas daripada tekanan emosi dan membina kecekalan dalam menghadapi persaingan dan cabaran. Individu yang mempunyai keyakinan diri yang tinggi dapat melakukan aktiviti tanpa rasa segan atau bimbang mengenai pandangan orang lain terhadap dirinya. Oleh itu, setiap aktiviti yang dilakukan perlulah ada keyakinan supaya dapat menjamin keberkesanannya dalam mencipta persekitaran fizikal yang ideal dan positif.[6]
Kesimpulannya, persekitaran fizikal yang ideal dan positif tumbuh dengan subur kalau pelajar memiliki perasaan berjaya. Perasaan gagal dapat menghancurkan aspirasi pelajar dalam belajar. Oleh kerana itu guru jangan menjadikan pelajar selalu gagal, walaupun ini bukan bermakna guru harus menjadikan pelajar berjaya terus menerus. Suatu konsep yang harus ditanam oleh guru kepada pelajar agar ia memiliki aspirasi yang tinggi adalah bahawa kejayaan atau kegagalan ditentukan oleh usaha, bukan oleh kemampuan atau kecerdasan. Persaingan yang sihat dapat mencipta persekitaran fizikal yang ideal dan positif dalam belajar. Namun memupuk rasa persaingan yang berlebih-lebihan, di kalangan pelajar dalam belajar dapat menimbulkan persaingan yang tidak sihat, kerana pelajar bukan menjadi giat belajar, tetapi dengan berbagai cara berusaha mengalahkan pelajar lain untuk mendapatkan status. Membangun persaingan dengan diri sendiri pada setiap pelajar akan mencipta persekitaran fizikal yang ideal dan positif dalam belajar.[7]
Rujukan:









[1] http://www.oocities.org/usrafidi/motivasi.html
[2]http://pendidikan-amy.blogspot.my/p/kesan-kesan-positif-semasa-mengikuti_470.html
[3] http://pendidikan-amy.blogspot.my/p/kesan-kesan-positif-semasa-mengikuti_470.html
[4] http://pendidikan-amy.blogspot.my/p/kesan-kesan-positif-semasa-mengikuti_470.html
[5] http://pendidikan-amy.blogspot.my/p/kesan-kesan-positif-semasa-mengikuti_470.html
[6] http://pendidikan-amy.blogspot.my/p/kesan-kesan-positif-semasa-mengikuti_470.html
[7] http://www.oocities.org/usrafidi/motivasi.html

No comments:

Post a Comment