Pandemik COVID-19 dan ancamannya
terhadap manusia sejagat serta impaknya terhadap Jemaah Dakwah Tabligh pada
masa depan.
Pandemik
COVID-19 boleh dikatakan tamparan hebat ke atas manusia sejagat tanpa mengira
latar belakang dan agama. Virus Korona ini yang dikenal pasti berasal daripada
kelawar dan tenggiring telah mula menural di Wuhan, China pada bulan Disember
2019 yang kemudiannya merebak ke seluruh dunia. Buat masa ini belum ada vaksin
yang terbukti berkesan dalam memberikan imunisasi kepada pesakit COVID-19. Kini
Negara Rusia dan China serta Negara Kuasa Besar sedang menjalankan ujian
klinikal vaksin Baharu yang dibangunkan untuk didaftarkan sebagai Vaksin
COVID-19. Pertubuhan kesihatan sedunia mengatakan bahawa Pandemik seumpama
COVID-19 ini berlaku sekali dalam satu abad dan memerlukan masa yang lama untuk
membendung penularannya serta memberikan kesan selama beberapa dekad akan
datang.
Ternyata
haiwan kelawar dan tenggiring itu adalah makanan yang haram dimakan. Kita umat
Islam telah sekian lama membiarkan orang cina memakan makanan yang haram yang
kini kami terima padahnya dengan ancaman wabak COVID-19 ini. Manakala di
Malaysia, kami umat Islam melakukan kesilapan dengan membiarkan Si Pondan Sajat
pergi menunaikan umrah dengan berpakaian wanita. Jemaah Tabligh juga terima
padahnya sehingga hampir keseluruhan kerja-kerja tabligh tergendala kerana
krisis kepimpinan dan perpecahan yang berlaku dalam Jemaah Tabligh beberapa
tahun kebelakangan ini. Jemaah tabligh berlaku krisis kepimpinan apabila
Maulana Saad mengangkat dirinya sebagai Hadratji atau ketua Jemaah Tabligh
dengan terkeluarnya Syura Alami yang tidak mengiktiraf kepimpinan Maulana Saad.
Ketika ini Jemaah Tabligh terpecah kepada Syura Nizamudin dan Syura Alami yang
masing-masing bertelingkah sesame sendiri.
Kerajaan
seluruh dunia telah melakukan perlaksanaan perintah kawalan pergerakan bagi
mencegah dan mengawal penularan wabak COVID-19. Setelah berbulan-bulan
perlaksanaan perintah kawalan pergerakan menampakkan hasilnya dimana kerajaan
Malaysia Berjaya mengawal kes jangkitan COVID-19. Ketua Pengarah Kesihatan Dr.
Noor Hisyam Abdullah dinobatkan sebagai Doktor terbaik dalam menghadapi
penyakit COVID-19 ini. Malaysia antara lima Negara terbaik dalam usaha
membendung penularan COVID-19. Walaupun tiada vaksin yang terbukti berkesan
tetapi ubat yang mujarab dalam merawat penyakit COVID-19 ialah memakai pelitup
muka ketika dalam tempat awam, kenderaan awam dan tempat sesak. Kemudian kerap
mencuci tangan dengan sabun. Dan jaga penjarakan social sekurang-kurangnya satu
meter. Saat ini di Malaysia semua sektor ekonomi telah dibuka semula setelah 3
bulan perlaksanaan perintah kawalan pergerakan yang menjejaskan ekonomi Negara.
Ada ahli
Jemaah beranggapan bahawa Jemaah Dakwah Tabligh telah berakhir dengan penutupan
Markaz Nizamudin di India akibat wabak COVID-19. Pihak Pimpianan Tabligh
menyarankan supaya ikut dan patuh arahan pihak kerajaan dengan duduk rumah
menghidupkan suasana agama di rumah. Buat masa ini kami ahli Jemaah hanya boleh
membuat Tabligh di kediaman rumah sahaja. Dan apabila pihak pimpinan Tabligh
mengarahkan supaya boleh keluar Tabligh dan menjalankan kerja Tabligh di Masjid
dan surau maka ini telah menyebabkan kebimbangan pihak kementerian kesihatan
Malaysia dan masyarakat umum kerana kes jangkitan COVID-19 telah menaik secara
mendadak. Penulis telah mengambil tindakan proaktif dengan keluar Tabligh 40
hari seorang diri di rumah sewa sejurus habis puasa Ramadan dan Hari Raya Aidil
Fitri. Kemudian bila lihat kes jangkitan COVID-19 membimbangkan maka penulis
terus keluar 4 bulan IPB seorang diri di rumah sewa.
Penulis telah
menyusun silibus lima amalan masjid dan rumah untuk memudahkan penilis
menghidupkan suasana agama di rumah dan memakmurkan masjid pada masa hadapan.
Isi kandungan silibus lima amalan masjid dan rumah ini meliputi Ta’lim kitabi,
halaqah Tajwid Quran, Muzakarah 6 Sifat Sahabat, tasykil dan Fikir harian.
Kemudian silibus ini dibuat dalam empat bahasa iaitu Bahasa Arab, Bahasa
Melayu, Bahasa Cina dan Bahasa Inggeris. Sekarang penulis sedang menikmati
keberkesanannya bacaan Buku Silibus Lima Amal Masjid dan Rumah ini. Dimana
penulis sudah mampu bangun awal solat Subuh dalam waktu serta boleh komited
pada kerja dan pelajaran. Daripada pengalaman mendapati pembacaan kitab agama
lain boleh menyebabkan gangguan fikiran dan menjadi punca kenapa penulis sering
terlajak subuh sebelum ini. Penulis sudah tahu kelemahan ini lalu menulis Nazam
Ringkasan Pengetahuan Bible dan Nazam Ringkasan Empat Gudang.
Walaubagaimanapun
penulis tetap minat belajar perbandingan agama tetapi tidak baca Bible dan
Kitab Empat Gudang ini kerana penulis tahu kelemahan diri yang hati mudah goyah
dan fikiran terganggu apabila membaca kitab agama lain. Maka penulis
menghimpunkan kajian dan kritikan pengkaji-pengkaji Bible Muslim iaitu Sheikh
Ahmad Deedad dan Dr. Zakir Naik dalam Nazam Ringkasan Pengetahuan Bible ini.
Manakala Nazam Ringkasan Empat Gudang adalah isi kandungan kitab ini dengan
analisis secara keseluruhannya. Dengan cara ini penulis dikira telah khatam keseluruhan
isi kandungan Kitab Bible dan Kitab Empat Gudang. Selain itu kitab agama lain
yang berada dalam perpustakaan peribadi penulis itu tidak boleh dibagi
sewenang-wenangnya kepada orang yang bukan ahli perbandingan agama. Maka tanpa
teragak-agak penulis simpan sahaja kitab tersebut dan akan digunakan buat
ceramah perbandingan agama apabila dijemput.
Malaysia
mencatat penurunan kes COVID-19 semula apabila masyarakat kembali mengambil
langkah berjaga-jaga, mengekalkan norma baharu dan patuh arahan kerajaan.
Penulis fikir bagaimana masa depan Jemaah Tabligh? Tidak boleh dipastikan
samada adakah boleh kembali kepada cara tabligh sebelum ini. Ataupun perlu
melakukan kerja tabligh dengan normal baharu. Penulis membuat keputusan bahawa
buat Tabligh mana yang termampu. Apabila kes COVID-19 menurun, pihak pimpinan
tabligh mula leka dan alpa dengan menyuruh ahli Jemaah menghidupkan amalan
ziarah khusus ke rumah ahli Jemaah dan menghidupkan masjid serta keluar tabligh
di masjid. Apabila perkara ini berlaku maka kes COVID-19 akan naik semula
secara mendadak dan keadaan akan menjadi parah. Penulis telah menyusun silibus
lima amal masjid dan rumah untuk memudahkan buat usaha agama pada masa depan.
Dalam norma baharu ini menghidupkan lima amal rumah dan amalan memakmurkan
masjid masih diperbolehkan dan tidak terhalang.
Habis
pandemik COVID-19 bolehlah memulakan semula kerja-kerja Tabligh dalam norma
baharu. Untuk amalan memakmurkan masjid, seorang sahaja pun mampu dilakukan.
Buku rekod perlu disediakan yang dalamnya meliputi lakaran peta dan senarai
nama ulama, warga emas, pesakit dan orang kelainan upaya. Begitu juga kertas
kerja projek amalan memakmurkan masjid perlu dibuat untuk melancarkan kerja
tabligh walaupun cara tabligh sebegini berlawanan dengan arahan syura dan markaz.
Ahli Jemaah juga ada persepsi yang begitu jumud. Penulis tidak bermaksud hendak
mengkritik Jemaah tabligh dan sebenarnya sudah sekian lama masyarakat mengadu
tentang Jemaah tabligh. Disitu sudahpun ada suara-suara yang lantang mengkritik
tentang Jemaah. Dimanakah salah silap Jemaah Tabligh yang menganggap mereka
menjalankan kerja-kerja kenabian yang memang telahpun dilakukan oleh Rasulullah
S.A.W.
Pengalaman
penulis selama terlibat dengan Jemaah Tabligh mendapati Jemaah Tabligh ini
memang sangat Eksklusif kerana menganggap Jemaah ini sahaja yang benar-benar
buat dakwah cara Rasulullah. Kemudian buat Tabligh perlu diselaraskan dengan
“Nehech” Markaz Nizamudin. Disamping itu adanya “Tertib Nizamudin” dan “Tertib
Sri Petaling”. Pengajaran yang dibayankan juga perlu selaras dan sama dengan
apa yang dikatakan oleh Markaz Nizamudin dan Markaz Sri Petaling. Cara Tabligh
ini juga tidak terlalu bergantung dengan penggunaan media. Setiap kali Jemaah
Tabligh menganjurkan Ijtimak memang pihak penganjur memaklumkan tidak
dibenarkan membuat siaran langsung, merakam video dan mengambil gambar untuk
dikongsikan dalam media sosial. Tiada kutipan derma untuk dana dikutip daripada
peserta Ijtimak dan biasanya ada notis daripada Majlis Agama Islam Negeri.
Dahulu
fikiran penulis sentiasa terganggu dan mudah naik marah serta sangkaan buruk
kerana melakukan kesilapan tidak menyelaraskan dan tidak mengimbangkan
pendapat-pendapat yang berbeza. Maka sekarang penulis sedang menikmati kesan
baik daripada penyelarasan yang dilakukan. Mungkin habis pandemik COVID-19
penulis akan terus kekalkan cara Tabligh ini. Penulis sedar dahulu penulis
melakukan kesilapan dengan buat Tabligh secara kasar padahal kerja Tabligh ini
sangat halus. Buatlah kerja Tabligh mengikut kemampuan diri masing-masing.
Kerana kerja Tabligh ini adalah berpandukan perintah Allah, Sunnah Rasulullah
dan kehidupan Para Sahabat. Malah tiada siapa yang memaksa diri kita buat
Tabligh. Kerja Tabligh ini perlu dilakukan ikhlas kerana menjunjung perintah
Allah.
No comments:
Post a Comment