Saturday, 14 November 2020

Kajian Kecil Bahasa Cina Mikro

 

Aplikasi Teori Mikro Prof. Dr. Tamam Hasan dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Mandarin.

Penerokaan dalam bidang Bahasa Cina begitu penting bagi menemui kaedah pengajaran dan pembelajaran Bahasa Cina Mandarin yang cepat dan berkesan serta memberikan impak dalam kehidupan peserta kursus Bahasa Cina. Penulis mendapati begitu terpanggil untuk memikul tugas ini memandangkan belum ada Pakar Bahasa Cina Muslim yang menjalankan penyelidikan dan penerokaan dalam Bahasa Cina. Sebenarnya orang Melayu yang bersekolah di Sekolah Aliran Cina memang mengambil siswazah dalam bidang Bahasa Cina ketika menyambung pengajian di Institusi Pengajian Tinggi Aliran Bahasa Cina dalam Negara atau di Negara China. Di Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra, Puan Zaleha Mat Daud yang bertahun-tahun mengajar subjek Bahasa Mandarin masih belum membuat penerokaan dalam bidang Bahasa Cina.

Daripada Dr. Rahaidi seorang ahli akademik di KIAS, penulis telah diberitahu bahawa Prof. Dr. Tamam Hasan adalah seorang pakar Bahasa Arab di Mesir yang telah menemui Teori Mikro dalam kaedah baharu pengajaran dan pembelajaran Bahasa Arab yang cepat dan berkesan. Dr. Mohd Rosdi Ismail yang merupakan anak murid Prof. Dr. Tamam Hasan ketika menuntut ilmu di Mesir telah membawa Teori Mikro ini balik Malaysia dengan membuat penyelidikan dan penerokaan dalam bidang Bahasa Arab kemudian telah membuka Pusat Bahasa Arab Mikro yang telah beberapa kali bertukar alamat dan sekarang bertempat di Nilam Puri, Kelantan. Dan Pusat Bahasa Arab Mikro telah berkembang dan menjadi Pusat Latihan dan Kursus Bahasa Arab terulung di Malaysia. Dr. Mohd Rosdi Ismail mengarap idea Teori Mikro ini dalam merangka banyak modul Kursus Bahasa Arab untuk pelajar lepasan UPSR, SPM, dan STAM yang ingin menyambung pengajian di IPT dalam Negara atau luar Negara.

Sebenarnya dalam Bahasa Mandarin telah pun ada aplikasi Teori Mikro Cuma ianya belum diteroka dan disusun dalam bentuk sebuah kajian yang kritis. Dari pengalaman dalam membuat kursus Bahasa Mandarin di Pusat Pengajian Ilmu-ilmu Islam KIAS pada tahun 2016 dan 2017, memang keempat-empat Modul Kursus Bahasa Cina yang saya susun boleh dibaiki lagi untuk dijadikan Modul Kursus Bahasa Cina Mikro. Kerana penulis lihat Modul tersebut masih relavan jika diaplikasikan dengan Teori Mikro tersebut. Penulis telah mencetak keempat-empat Modul tersebut dalam satu naskah buku dan mendapati ianya lebih menjimatkan kos modul. Dan Ustaz Amiri ketua Bahagian Korporat KIAS mencadangkan supaya tulisan modul diperbesarkan agar peserta program boleh meniru penulisan tulisan Cina dalam modul Kursus Bahasa Cina ini. Walaupun sekarang bekerja setelah habis ijazah, penulis fikir masih boleh lapangkan masa untuk menjalankan latihan ilmiah ini.

Selama ini penulis tertanya-tanya Bahasa apakah seharusnya digunakan dalam menulis laporan kajian dan menghasilkan penulisan latihan ilmiah berkaitan kaedah pengajaran dan pembelajaran Bahasa Cina. Dr. Rahaidi telah memberitahu bahawa biasanya laporan kajian dan latihan ilmiah ditulis dalam Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris di Malaysia. Mungkin para sarjana Cina di Malaysia berpendapat ianya perlu ditulis dalam Bahasa Cina supaya hasil kajian tersebut diiktiraf oleh kerajaan China. Penulis lihat para sarjana cina Malaysia memang masih memainkan sentiment perkauman dan sangat rasis. Realitinya banyak Orang Cina Malaysia yang tidak boleh berbahasa Cina terutamanya kaum Cina peranakan Malaysia ataupun keturunan Cina campur. Selain itu Orang Cina yang bersekolah di sekolah aliran Melayu dan Sekolah aliran Inggeris juga tidak arif berbahasa Cina dan di sekolah Cina pun menghadapi krisis kekurangan tenaga pengajar subjek Bahasa Cina.

Daripada keluhan dan maklum balas peserta Kursus Bahasa Mandarin juga Natizen di Facebook penulis tahu bahawa rata-ratanya masyarakat ada persepsi bahawa belajar Bahasa Cina dilihat sangat payah. Semua ini adalah persepsi yang salah jika anda hendak belajar sesuatu Bahasa. Kita semua perlu mengubah sikap dan minda diri kita, janganlah kerana hendak pertahankan kekurangan diri kita tidak mahu berguru. Kemudian janganlah kerana kedekutkan duit kita sebagai ibubapa tidak menyekolahkan anak-anak kita. Untuk menganjurkan kursus Bahasa Cina pada masa depan, peserta perlu dibekalkan kata-kata magik dalam modul seperti: “Aku Tidak Takut Bahasa Cina.” “Aku Boleh Cakap Cina.” “Aku Boleh Tulis Cina.” “Aku Boleh Bahasa Cina.” Dalam modul yang akan dikemas kinikan itu juga perlu dimuatkan doa pelajar untuk diamalkan oleh peserta yang kebanyakkannya beragama Islam da nada latarbelakang aliran agama.

Permulaan belajar Bahasa Cina perlu belajar system ejaan cina terlebih dahulu. Sama seperti belajar membaca al-Quran perlu belajar sebutan dan makhraj huruf al-Hijaiyah terlebih dahulu. Secara keseluruhannya system ejaan Bahasa Cina terbahagi kepada sistem ejaan Tulisan Sanskrit, system ejaan Tulisan Rumi dan Sistem ejaan Tulisan Arab. Saya mendapat tahu daripada bekas pelajar etnik Islam China yang belajar di KIAS bahawa etnik Islam di China memang menggunakan Bahasa Cina Sistem Ejaan Tulisan Arab. Sebutan Huruf Konsonan dalam Bahasa Cina juga terbahagi kepada makhraj bibir, makhraj lidah dan makhraj hidung. Selain itu aspek nada juga perlu diambil perhatian kerana sebutan nada dalam Bahasa Cina mandarin adalah panjang pendeknya sesuatu suku kata. Pelajaran Sistem Ejaan tidak boleh dipandang remeh.

Pembelajaran tulisan Cina tidak seharusnya dipisahkan daripada pembelajaran Bahasa Cina. Penulis lihat kebanyakkan peserta Kursus Bahasa Mandarin merasakan belajar tulisan Cina suatu yang sukar. Hal ini kerana mereka tidak pernah didedahkan dengan tulisan Cina semenjak kecil. Antara aspek pembelajaran tulisan Cina bila diaplikasikan dengan Teori Mikro adalah peserta kursus perlu diajar dengan turutan menulis tulisan Cina, kemudian mengenali nama-nama radikal utama tulisan Cina dalam Bahasa Melayu, dan belajar menghitung bilangan coretan aksara tulisan cina. Ketahuilah walaupun terdapat 6000 aksara tulisan cina tetapi yang wajib dipelajari dan didalami hanyalah 1000 aksara sahaja. Apabila anda menguasai kegunaan lebih kurang 3000 aksara tulisan Cina sebenarnya anda sudah boleh menulis dalam penulisan Bahasa Cina.

Banyak alat bantu pelajaran Bahasa Cina yang boleh dimanfaatkan terutamanya penggunaan kamus, google terjemah, audio, video dan tayangan power point. Terdapat banyak kamus yang telah diterbitkan dan dijual di pasaran. Begitu juga terdapat pelbagai kamus elektronik dalam gedung google. Guru perlu mengajar cara penggunaan kamus dengan langkah-langkah membuat carian dalam kamus iaitu perlu mengenal pasti bilangan coretan radikal utama kemudian menggira bilangan coretan radikal sampingan. Dengan cara ini akan menghasilkan carian yang berkesan. Dalam sesetengah kamus lain ada kamus yang hanya perlu menghitung jumlah bilangan coretan aksara tulisan cina. Ada juga kamus yang hanya perlu rujuk sebutan ejaan tulisan cina tersebut sahaja untuk membuat carian.

Waktu ini penularan wabak COVID-19 telah memberikan ancaman kepada manusia sejagat. Dan kaedah pembelajaran secara bersemuka ini dianggap ketinggalan zaman serta boleh menyebabkan dijangkiti penyakit Korona Virus. Pusat bahasa perlu sentiasa mematuhi perintah kerajaan yang berusaha untuk memutuskan penularan wabak COVID-19 ini. Maka Pusat Bahasa perlu membangunkan kelas pengajian online dengan menggunakan sahaja apa-apa aplikasi, akses internet dan peralatan teknologi maklumat untuk melancarkan kelas online tersebut. Sebelum memulakan kelas online ini tenaga pengajar perlu membuat persediaan kelas dengan memasang peralatan talian dan pastikan kelas dijauhi daripada gangguan orang lain. Pastikan semasa mengajar atas talian ini suara pengajar adalah cukup lantang dan boleh didengari oleh pelajar yang berada dalam talian ini.

Penulis tahu untuk menghasilkan kajian yang terbukti berkesan ini perlulah mengetahui kaedah kajian dengan teori-teori yang berkaitan dengan pengkajian Bahasa. Penulis perlu benar-benar memahami kegunaan sesuatu teori sebelum kajian dijalankan sebagai langkah permulaan Teori Mikro Prof. Dr. Tamam Hasan dikenal pasti sebagai teori yang sesuai digunakan dalam kajian dan penyedilikan bidang pembelajaran dan pengajaran Bahasa Cina. Mungkin tesis Prof. Dr. Tamam Hasan boleh dimuat turun daripada carian google dalam Bahasa Arab untuk dijadikan bahan rujukan. Kemudian perbincangan perlulah dilakukan dengan Dr. Mohd Rosdi Ismail di Pusat Arab Mikro untuk menjadikan beliau sebagai penyelia tesis penulis apabila telah menyambung ke pengajian peringkat master dan doktor falsafah nanti. Oleh itu perjalanan kajian ini harus diteruskan sehingga selesai.

 

No comments:

Post a Comment