Tuesday, 19 September 2017

Ringkasan kanak-kanak Bermasalah Pembelajaran

Bab 1: Apakah Masalah Pembelajaran?
 Istilah ‘bermasalah pembelajaran’ (learning disabilities) mula-mula sekali digunakan oleh Samuel Kirk pada tahun 1963.
 Kanak-kanak ini, diandaikan mengalami ketidakupayaan neurologikal yang memberi kesan terhadap kemampuan untuk memahami, mengingat, atau menyampaikan maklumat.
 Ketidakupayaan pembelajaran merujuk kepada gangguan pada proses psikologi yang mempengaruhi pemahaman dan penggunaan bahasa, sama ada lisan ataupun tulisan.
 Masalah membaca merupakan salah satu masalah utama bagi kanak-kanak bermasalah pembelajaran.
 Antara masalah kemahiran menulis di kalangan pelajar ialah kesukaran memegang pensil, menulis huruf yang berlainan saiz, bagi sesuatu perkataan, terdapat ruang di antara huruf bagi sesuatu perkataan dan organisasi perenggan yang tidak teratur.
 Dianggarkan antara 15 hingga 40 peratus pelajar bermasalah pembelajaran mempunyai masalah sukar memberi tumpuan, mudah terganggu, impulsif, telalu aktif dan resah, tidak mengikut arahan, tidak menyiapkan kerja dan sebagainya.
 Diskalkulia (dyscalculia) merupakan istilah yang digunakan secara meluas bagi ketidakupayaan dalam kemahiran matematik.
 Walaupun amat sukar untuk membezakan sama ada masalah yang timbul adalah disebabkan oleh faktor genetik atau persekitaran, terdapat juga kajian-kajian yang menunjukkan kaitan genetik dan masalah pembelajaran.
 Ramai para profesional perubatan berpendapat kebanyakan masalah pembelajaran ada kaitan dengan kecederaan otak.
 Penempatan pendidikan bagi kanak-kanak bermasalah pembelajaran pada masa kini merupakan salah satu isu yang paling berkontroversi.
 Pelajar bermasalah pembelajaran dan pelajar biasa di tempatkan dalam bilik darjah sama.

Bab 2: Kanak-Kanak Bermasalah Pertuturan
 Pertuturan adalah bentuk ekspresi bahasa yang paling biasa dan memerlukan koordinasi di antara alat artikulasi, pernafasan, dan suara.
 Masalah pertuturan dikaitkan dengan Suara, Bunyi, Artikulasi dan Kelancaran.
 Masalah atau gangguan suara melibatkan kualiti bunyi (akustik) suara yang tidak normal atau luar biasa yang dihasilkan ketika kanak-kanak bercakap.
 Artikulasi melibatkan gigi, lelangit, bibir, lelangit, dan pergerakan lidah untuk mengeluarkan bunyi-bunyi bahasa.
 Bunyi atau resonan adalah aspek bunyi-bunyi pertuturan dan ada kalanya dianggap sebagai sebahagian daripada suara.
 Kelancaran adalah keupayaan bertutur tanpa teragak-agak atau tersekat-sekat yang boleh mengganggu komunikasi.
 Masalah pertuturan juga boleh berpunca daripada kelumpuhan otak (brain damage) yang mengawal sistem saraf tunjang dan pergerakan otot alat pertuturan.
 Ramai individu gagap berasa yang mereka adalah berlainan daripada orang lain hasil daripada pengalaman-pengalaman dan reaksi orang lain terhadap pertuturan mereka yang gagap.
 Seseorang dikatakan gagap apabila menyebut sesuatu perkataan berulang-ulang, tersekat-sekat, dan diikuti ketegangan otot tekak.

Bab 3: Bermasalah Pendengaran
 Kegagalan deria pendengaran untuk berfungsi dengan sempurna membawa kepada masalah berkomunikasi yang sekaligus menjejaskan kualiti kehidupan sosial dan peribadi.
 Pendengaran memungkinkan manusia menerima dan menyerap ilmu sebelum diproses oleh minda.
 Kegagalan untuk mendengar vowel dan konsonan menjadikan seseorang itu pekak dan sukar untuk mendengar bunyi dan apatah lagi untuk memahami apa yang dituturkan oleh orang lain.
 Kanak-kanak bermasalah pendengaran sukar mengikuti arahan lisan dan sukar memahami arahan yang mudah.
 Kanak-kanak bermasalah pendengaran melengahkan penyelesaian tugasan dan meniru tingkah laku rakan sebaya kerana gagal mendengar arahan guru.
 Kanak-kanak bermasalah pendengaran kerap kali mengadu sakti telinga, sakit tekak, selesema dan cecair yang keluar daripada telinga.
 Sederhana - boleh mendengar bunyi setakat 1-1.5 meter daripadanya masih boleh memahami perbualan sukar melibatkan diri dalam perbincangan berkumpulan perlukan alat bantuan pendengaran dan terapi pertuturan.
 Masalah pendengaran konduktif berlaku apabila terdapat masalah atau jangkitan pada bahagian telinga luar dan telinga tengah.
 Implan koklear ini dibuat jika sel rambut di telinga dalam (koklear) telah rosak teruk.
 Alat bantu dengar berfungsi untuk membesarkan atau menggandakan bunyi supaya mudah dikesan ole telinga dalam.

Bab 4: Bermasalah Membaca
 Disleksia (ejaan Bahasa Inggeris - Dyslexia) adalah gabungan dua perkataan Greek iaitu “dys” bermaksud “kesukaran’ dan “lexia” bermaksud “perkataan” atau penggunaan perkataan.
 MENDEKOD ialah proses menghuraikan perkataan kepada fonem-fonem tertentu dan mengenal fonem-fonem berkenaan.
 KEFAHAMAN ialah memahami maksud perkataan, frasa dan ayat yang dibaca.
 Elakkan membuat anak disleksia 'membaca dengan kuat dalam kelas.
 Disleksia tidak boleh disembur. Bagaimana pun, intervensi awal dapat menyakinkan kanak-kanak untuk mencari jalan mengurangkan kesan masalah mereka.
 Kawasan Broca ini (berwarna hijau) adalah berfungsi untuk membuat bunyi dan bertulis.
 Keturunan atau Genetik - Kebanyakan kes, terdapat beberapa ahli keluarga yang mengalami masalah-masalah yang sama.
 Keturunan atau Genetik - Kebanyakan kes, terdapat beberapa ahli keluarga yang mengalami masalah-masalah yang sama.
 Kelemahan mengeja akan menyebabkan kebolehan untuk menyampaikan pengetahuan yang diperolehi adalah terhad.
 Kematangan – Terdapat kanak-kanak yang lambat perkembangnya pada bahagian tertentu dalam sisitem saraf.

Bab 5: Bermasalah Matematik
 Diskalkulia atau dalam bahasa Inggeris “dyscalculia” terbahagi kepada "Dys" yang bermaksud "teruk" dalam bahasa Greek; dan "calculie" yang bermaksud "mengira" dalam bahasa Latin.
 Secara rasmi, DSM-IV (The Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) telah mengklasifikasi ‘diskalkulia’sebagai ‘bermasalah matematik’
 Kesukaran Visual-Reruang (Visual-Spatial) kesukaran yang menyebabkan seseorang menghadapi masalah memproses apa yang mata melihat mungkin sukar menggambarkan corak atau rajah-rajah sesuatu masalah matematik.
 Perlu ditegaskan, tidak semua kanak-kanak yang menghadapai kesukaran menyelesaikan masalah matematik menghadapi diskalkulia.
 Kesukaran menyusun dan mengklasifikasi benda-benda secara logikal seperti melonggokan objek bulat dalam satu kumpulan dan objek tiga segi dalam satu kumpulan lain.
 Kadang kala kanak-kanak telah mengalami kecederaan pada otak disebelah kiri otak yang berdekatan denga telinga.
 Guru digalakkan bermula dengan konsep-konsep matematik yang mudah  dahulu supaya kanak-kanak dapat membuat generalisasi kepada konsepkonsep matematik yang lebih komplek.
 Menggunakan objek-objek atau bahan realia untuk memahami pengiraan.
 Ibu bapa hendaklah diberitahu iaitu mereka “jangan sekali-kali pun mengatakan anak mereka tidak pandai matematik”. Ibu bapa hendaklah sentiasa positif dan merangsang anak mereka.
 Gunakan objek-objek di persekitaran rumah untuk memperkukuhkan penguasaan matematik.

Bab 6: ADHD
 Kerap kali kedengara guru serta ibu bapa merungut tentang kanak-kanak yang tidak mendengar cakap mereka dan sukar memberi tumpuan.
 Kanak-kanak ini sukar memberi tumpuan, mudah terganggu, impulsif, telalu aktif dan resah, tidak mengikut arahan, tidak menyiapkan kerja dan sebagainya.
 Ciri-ciri kognitif kanak-kanak ADHD dianggap berkaitan dengan kelainan otak mereka.
 Ciri-ciri sosial dan emosi lebih tertumpu kepada penghargaan kendiri dan kefungsian sosial secara menyeluruh.
 Disebabkan ADHD tidak berkaitan dengan keupayaan kognitif, adalah tidak memeranjatkan sekiranya terdapat perbezaan yang luas bagi ciri-ciri akademik kanak-kanak ADHD ini.
 Kekerapan dan keterukan masalah tingkah laku pelajar ADHD menunjukkan perbezaan yang besar.
 Bagi menentukan secara diagnostik sama ada seseorang kanak-kanak itu menghadapi ADHD, Persatuan Psikologi Amerika telah menyenaraikan kriteria-kriteria ADHD dalam DSM-IV.
 Guru perlu mempunyai pengetahuan yang luas tentang ADHD supaya dapat melaksanakan pengajaran dan pembelajaran dengan berkesan.
 Proses mengenal pasti kanak-kanak dengan ADHD memerlukan kolaborasi di antara doktor, ahli psikologi, pendidik, dan juga ibu bapa.
 Kanak-kanak dengan ADHD adalah boleh dididik dan mempunyai potensi untuk berkembang seperti kanak-kanak lain.
 Ibu bapa perlu mempunyai pengetahuan tentang ADHD supaya mereka dapat membantu anak mereka mengurangkan masalah yang timbul daripada ADHD.

Bab 7: Bermasalah Menulis atau Disgrafia
 Ramai orang tidak memikirkan tentang kerumitan dan kesukaran proses penulisan.
 Kanak-kanak pada peringkat umur taska dan tadika berpura-pura menulis dan mula sedar bahawa huruf boleh disusun untuk menjadikan perkataan
 Seperti semua masalah pembelajaran, bermasalah menulis boleh menjejas pencapaian akademik serta harga diri kanak-kanak dan masa depan mereka.
 Dysgraphia terdiri daripada dua perkataan Greek; iaitu dys yang bermaksud ‘masalah’ dan graphia yang bermaksud ‘tulisan tangan’.
 Secara amnya, ciri-ciri dalam disgrafia ini adalah seperti pegangan pensel dan posisi badan yang tidak betul, mudah penat apabila menulis atau menyalin ayat dan pembalikan kedudukan huruf dalam perkataan.
 Penulisan ialah suatu aktivit yang memerlukan banyak tenaga mental dan tumpuan atau konsentrasi pada suatu jangka masa yang panjang.
 Alat adaptif (alat bantuan teknologi rendah) boleh meningkatkan keupayaan menggenggam pensel melalui intervensi pendekatan biomekanikal.
 Kanak-kanak disgrafia kadang-kala sungguh kecewa dengan masalah yang dihadapi dan cuba mengelak terlibat dengan aktiviti yang memerlukan mereka menulis.
 Genggaman pensel semasa menulis penting untuk memastikan tulisan kanakkanak adalah baik. Genggaman pensel melibatkan otot halus pada bahagian tangan dan jari.

Bab 8: Kanak-Kanak Bermasalah Kognitif
Tumpuan ialah kepada tanda-tanda masalah kognitif, punca berlakunya masalah kognitif an tindakan yang boleh diambil oleh guru dan ibu bapa bagi membantu kanak-kanak yang bermasalah kognitif.
Masalah kognitif atau masalah intelektual ditakrifkan sebagai kanak-kanak yang berfungsi pada tahap yang lebih rendah berbanding dengan kanak-kanak lain yang sama umur. Adalah dianggarkan daripada 1000 kanak-kanak, 2 kanak-kanak akan menghadapi masalah kognitif. Kanak-kanak bermasalah kognitif juga mendapati sukar mencampur gaul, berkomunikasi dan juga fungsi fizikal mereka terhad.
Perlu diingat bahawa terdapat pelbagai tanda-tanda masalah kognitif dan seorang kanak-kanak mungkin mempamerkan bukan semua tanda-tanda ini, tetapi beberapa antara tanda-tanda ini. Ini tertakluk betapa serius masalah kognitif yang dihadapi.
Pakar-pakar perubatan, psikaitri dan psikologi telah mengenal pasti pelbagai punca masalah kognitif. Antaranya ialah: Faktor Genetik, Semasa Ibu Mengandung atau Hamil, Semasa Kelahiran Bayi , Kesihatan & Nutrisi.
Masalah kognitif bukanlah sejenis penyakit boleh merebak. Juga ia bukan sejenis penyakit mental seperti gangguan emosi. Masalah kognitif tidak boleh disembuh. Bagaimana pun, kanak-kanak bermasalah kognitif boleh diajar untuk melakukan pelbagai jenis tugas. Cuma mereka memerlukan lebih banyak masa dan perlu berusaha lebih berbanding dengan kanak-kanak lain.
Kanak-kanak yang menghadapi masalah kognitif boleh berfungsi dengan Berjaya di sekolah dan menjalankan kehidupan seharian dengan baik. Bagaimana pun kanak-kanak ini memerlukan bantuan individu bagi mempelajari kemahiran-kemahiran baru.
Satu kaedah yang berkesan ialah membahagi-bahagikan seuatu tugas kepada komponen-komponen kecil untuk membantu kanak-kanak bermasalah kognitif.

Aktivti-aktiviti sosial dalam komuniti juga merupakan kaedah pembelajaran yang berkesan. Kanak-kanak bermasalah kognitif digalakkan meniru atau ‘model’ rakan sebaya untuk mempertingkatkan kemahiran sosial mereka. Juga suasana dalam komuniti mendedahkan kanak-kanak ini kepada pelbagai situasi yang menyeronokan. Ibu bapa hendak bekerjasama dengan sekolah dan bersama-sama memahami kekuatan, kelemahan serta minat kanak-kanak bermasalah kognitif.

No comments:

Post a Comment