Bab
1: Apakah Masalah Pembelajaran?
Istilah ‘bermasalah pembelajaran’
(learning disabilities) mula-mula sekali digunakan oleh Samuel Kirk pada tahun
1963.
Kanak-kanak ini, diandaikan
mengalami ketidakupayaan neurologikal yang memberi kesan terhadap kemampuan
untuk memahami, mengingat, atau menyampaikan maklumat.
Ketidakupayaan pembelajaran
merujuk kepada gangguan pada proses psikologi yang mempengaruhi pemahaman dan
penggunaan bahasa, sama ada lisan ataupun tulisan.
Masalah membaca merupakan salah
satu masalah utama bagi kanak-kanak bermasalah pembelajaran.
Antara masalah kemahiran menulis
di kalangan pelajar ialah kesukaran memegang pensil, menulis huruf yang
berlainan saiz, bagi sesuatu perkataan, terdapat ruang di antara huruf bagi
sesuatu perkataan dan organisasi perenggan yang tidak teratur.
Dianggarkan antara 15 hingga 40
peratus pelajar bermasalah pembelajaran mempunyai masalah sukar memberi
tumpuan, mudah terganggu, impulsif, telalu aktif dan resah, tidak mengikut
arahan, tidak menyiapkan kerja dan sebagainya.
Diskalkulia (dyscalculia)
merupakan istilah yang digunakan secara meluas bagi ketidakupayaan dalam
kemahiran matematik.
Walaupun amat sukar untuk
membezakan sama ada masalah yang timbul adalah disebabkan oleh faktor genetik
atau persekitaran, terdapat juga kajian-kajian yang menunjukkan kaitan genetik
dan masalah pembelajaran.
Ramai para profesional perubatan
berpendapat kebanyakan masalah pembelajaran ada kaitan dengan kecederaan otak.
Penempatan pendidikan bagi
kanak-kanak bermasalah pembelajaran pada masa kini merupakan salah satu isu
yang paling berkontroversi.
Pelajar bermasalah pembelajaran
dan pelajar biasa di tempatkan dalam bilik darjah sama.
Bab
2: Kanak-Kanak Bermasalah Pertuturan
Pertuturan adalah bentuk ekspresi
bahasa yang paling biasa dan memerlukan koordinasi di antara alat artikulasi,
pernafasan, dan suara.
Masalah pertuturan dikaitkan
dengan Suara, Bunyi, Artikulasi dan Kelancaran.
Masalah atau gangguan suara
melibatkan kualiti bunyi (akustik) suara yang tidak normal atau luar biasa yang
dihasilkan ketika kanak-kanak bercakap.
Artikulasi melibatkan gigi,
lelangit, bibir, lelangit, dan pergerakan lidah untuk mengeluarkan bunyi-bunyi
bahasa.
Bunyi atau resonan adalah aspek
bunyi-bunyi pertuturan dan ada kalanya dianggap sebagai sebahagian daripada
suara.
Kelancaran adalah keupayaan
bertutur tanpa teragak-agak atau tersekat-sekat yang boleh mengganggu
komunikasi.
Masalah pertuturan juga boleh
berpunca daripada kelumpuhan otak (brain damage) yang mengawal sistem saraf
tunjang dan pergerakan otot alat pertuturan.
Ramai individu gagap berasa yang
mereka adalah berlainan daripada orang lain hasil daripada
pengalaman-pengalaman dan reaksi orang lain terhadap pertuturan mereka yang
gagap.
Seseorang dikatakan gagap apabila
menyebut sesuatu perkataan berulang-ulang, tersekat-sekat, dan diikuti
ketegangan otot tekak.
Bab
3: Bermasalah Pendengaran
Kegagalan deria pendengaran untuk
berfungsi dengan sempurna membawa kepada masalah berkomunikasi yang sekaligus
menjejaskan kualiti kehidupan sosial dan peribadi.
Pendengaran memungkinkan manusia
menerima dan menyerap ilmu sebelum diproses oleh minda.
Kegagalan untuk mendengar vowel
dan konsonan menjadikan seseorang itu pekak dan sukar untuk mendengar bunyi dan
apatah lagi untuk memahami apa yang dituturkan oleh orang lain.
Kanak-kanak bermasalah pendengaran
sukar mengikuti arahan lisan dan sukar memahami arahan yang mudah.
Kanak-kanak bermasalah pendengaran
melengahkan penyelesaian tugasan dan meniru tingkah laku rakan sebaya kerana
gagal mendengar arahan guru.
Kanak-kanak bermasalah pendengaran
kerap kali mengadu sakti telinga, sakit tekak, selesema dan cecair yang keluar
daripada telinga.
Sederhana - boleh mendengar bunyi
setakat 1-1.5 meter daripadanya masih boleh memahami perbualan sukar melibatkan
diri dalam perbincangan berkumpulan perlukan alat bantuan pendengaran dan
terapi pertuturan.
Masalah pendengaran konduktif
berlaku apabila terdapat masalah atau jangkitan pada bahagian telinga luar dan
telinga tengah.
Implan koklear ini dibuat jika sel
rambut di telinga dalam (koklear) telah rosak teruk.
Alat bantu dengar berfungsi untuk
membesarkan atau menggandakan bunyi supaya mudah dikesan ole telinga dalam.
Bab
4: Bermasalah Membaca
Disleksia (ejaan Bahasa Inggeris -
Dyslexia) adalah gabungan dua perkataan Greek iaitu “dys” bermaksud “kesukaran’
dan “lexia” bermaksud “perkataan” atau penggunaan perkataan.
MENDEKOD ialah proses menghuraikan
perkataan kepada fonem-fonem tertentu dan mengenal fonem-fonem berkenaan.
KEFAHAMAN ialah memahami maksud
perkataan, frasa dan ayat yang dibaca.
Elakkan membuat anak disleksia
'membaca dengan kuat dalam kelas.
Disleksia tidak boleh disembur.
Bagaimana pun, intervensi awal dapat menyakinkan kanak-kanak untuk mencari
jalan mengurangkan kesan masalah mereka.
Kawasan Broca ini (berwarna hijau)
adalah berfungsi untuk membuat bunyi dan bertulis.
Keturunan atau Genetik -
Kebanyakan kes, terdapat beberapa ahli keluarga yang mengalami masalah-masalah
yang sama.
Keturunan atau Genetik -
Kebanyakan kes, terdapat beberapa ahli keluarga yang mengalami masalah-masalah
yang sama.
Kelemahan mengeja akan menyebabkan
kebolehan untuk menyampaikan pengetahuan yang diperolehi adalah terhad.
Kematangan – Terdapat kanak-kanak
yang lambat perkembangnya pada bahagian tertentu dalam sisitem saraf.
Bab
5: Bermasalah Matematik
Diskalkulia atau dalam bahasa
Inggeris “dyscalculia” terbahagi kepada "Dys" yang bermaksud
"teruk" dalam bahasa Greek; dan "calculie" yang bermaksud
"mengira" dalam bahasa Latin.
Secara rasmi, DSM-IV (The
Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) telah mengklasifikasi
‘diskalkulia’sebagai ‘bermasalah matematik’
Kesukaran Visual-Reruang
(Visual-Spatial) kesukaran yang menyebabkan seseorang menghadapi masalah
memproses apa yang mata melihat mungkin sukar menggambarkan corak atau
rajah-rajah sesuatu masalah matematik.
Perlu ditegaskan, tidak semua
kanak-kanak yang menghadapai kesukaran menyelesaikan masalah matematik menghadapi
diskalkulia.
Kesukaran menyusun dan
mengklasifikasi benda-benda secara logikal seperti melonggokan objek bulat
dalam satu kumpulan dan objek tiga segi dalam satu kumpulan lain.
Kadang kala kanak-kanak telah
mengalami kecederaan pada otak disebelah kiri otak yang berdekatan denga
telinga.
Guru digalakkan bermula dengan
konsep-konsep matematik yang mudah
dahulu supaya kanak-kanak dapat membuat generalisasi kepada konsepkonsep
matematik yang lebih komplek.
Menggunakan objek-objek atau bahan
realia untuk memahami pengiraan.
Ibu bapa hendaklah diberitahu
iaitu mereka “jangan sekali-kali pun mengatakan anak mereka tidak pandai
matematik”. Ibu bapa hendaklah sentiasa positif dan merangsang anak mereka.
Gunakan objek-objek di
persekitaran rumah untuk memperkukuhkan penguasaan matematik.
Bab
6: ADHD
Kerap kali kedengara guru serta
ibu bapa merungut tentang kanak-kanak yang tidak mendengar cakap mereka dan
sukar memberi tumpuan.
Kanak-kanak ini sukar memberi
tumpuan, mudah terganggu, impulsif, telalu aktif dan resah, tidak mengikut
arahan, tidak menyiapkan kerja dan sebagainya.
Ciri-ciri kognitif kanak-kanak
ADHD dianggap berkaitan dengan kelainan otak mereka.
Ciri-ciri sosial dan emosi lebih
tertumpu kepada penghargaan kendiri dan kefungsian sosial secara menyeluruh.
Disebabkan ADHD tidak berkaitan
dengan keupayaan kognitif, adalah tidak memeranjatkan sekiranya terdapat
perbezaan yang luas bagi ciri-ciri akademik kanak-kanak ADHD ini.
Kekerapan dan keterukan masalah
tingkah laku pelajar ADHD menunjukkan perbezaan yang besar.
Bagi menentukan secara diagnostik
sama ada seseorang kanak-kanak itu menghadapi ADHD, Persatuan Psikologi Amerika
telah menyenaraikan kriteria-kriteria ADHD dalam DSM-IV.
Guru perlu mempunyai pengetahuan
yang luas tentang ADHD supaya dapat melaksanakan pengajaran dan pembelajaran
dengan berkesan.
Proses mengenal pasti kanak-kanak
dengan ADHD memerlukan kolaborasi di antara doktor, ahli psikologi, pendidik,
dan juga ibu bapa.
Kanak-kanak dengan ADHD adalah
boleh dididik dan mempunyai potensi untuk berkembang seperti kanak-kanak lain.
Ibu bapa perlu mempunyai
pengetahuan tentang ADHD supaya mereka dapat membantu anak mereka mengurangkan
masalah yang timbul daripada ADHD.
Bab
7: Bermasalah Menulis atau Disgrafia
Ramai orang tidak memikirkan
tentang kerumitan dan kesukaran proses penulisan.
Kanak-kanak pada peringkat umur
taska dan tadika berpura-pura menulis dan mula sedar bahawa huruf boleh disusun
untuk menjadikan perkataan
Seperti semua masalah pembelajaran,
bermasalah menulis boleh menjejas pencapaian akademik serta harga diri
kanak-kanak dan masa depan mereka.
Dysgraphia terdiri daripada dua
perkataan Greek; iaitu dys yang bermaksud ‘masalah’ dan graphia yang bermaksud
‘tulisan tangan’.
Secara amnya, ciri-ciri dalam
disgrafia ini adalah seperti pegangan pensel dan posisi badan yang tidak betul,
mudah penat apabila menulis atau menyalin ayat dan pembalikan kedudukan huruf
dalam perkataan.
Penulisan ialah suatu aktivit yang
memerlukan banyak tenaga mental dan tumpuan atau konsentrasi pada suatu jangka
masa yang panjang.
Alat adaptif (alat bantuan
teknologi rendah) boleh meningkatkan keupayaan menggenggam pensel melalui
intervensi pendekatan biomekanikal.
Kanak-kanak disgrafia kadang-kala
sungguh kecewa dengan masalah yang dihadapi dan cuba mengelak terlibat dengan
aktiviti yang memerlukan mereka menulis.
Genggaman pensel semasa menulis
penting untuk memastikan tulisan kanakkanak adalah baik. Genggaman pensel
melibatkan otot halus pada bahagian tangan dan jari.
Bab
8: Kanak-Kanak Bermasalah Kognitif
Tumpuan ialah kepada tanda-tanda
masalah kognitif, punca berlakunya masalah kognitif an tindakan yang boleh
diambil oleh guru dan ibu bapa bagi membantu kanak-kanak yang bermasalah
kognitif.
Masalah kognitif atau masalah
intelektual ditakrifkan sebagai kanak-kanak yang berfungsi pada tahap yang
lebih rendah berbanding dengan kanak-kanak lain yang sama umur. Adalah
dianggarkan daripada 1000 kanak-kanak, 2 kanak-kanak akan menghadapi masalah
kognitif. Kanak-kanak bermasalah kognitif juga mendapati sukar mencampur gaul,
berkomunikasi dan juga fungsi fizikal mereka terhad.
Perlu diingat bahawa terdapat
pelbagai tanda-tanda masalah kognitif dan seorang kanak-kanak mungkin
mempamerkan bukan semua tanda-tanda ini, tetapi beberapa antara tanda-tanda
ini. Ini tertakluk betapa serius masalah kognitif yang dihadapi.
Pakar-pakar perubatan, psikaitri dan
psikologi telah mengenal pasti pelbagai punca masalah kognitif. Antaranya
ialah: Faktor Genetik, Semasa Ibu Mengandung atau Hamil, Semasa Kelahiran Bayi
, Kesihatan & Nutrisi.
Masalah kognitif bukanlah sejenis
penyakit boleh merebak. Juga ia bukan sejenis penyakit mental seperti gangguan
emosi. Masalah kognitif tidak boleh disembuh. Bagaimana pun, kanak-kanak
bermasalah kognitif boleh diajar untuk melakukan pelbagai jenis tugas. Cuma
mereka memerlukan lebih banyak masa dan perlu berusaha lebih berbanding dengan
kanak-kanak lain.
Kanak-kanak yang menghadapi masalah
kognitif boleh berfungsi dengan Berjaya di sekolah dan menjalankan kehidupan
seharian dengan baik. Bagaimana pun kanak-kanak ini memerlukan bantuan individu
bagi mempelajari kemahiran-kemahiran baru.
Satu kaedah yang berkesan ialah
membahagi-bahagikan seuatu tugas kepada komponen-komponen kecil untuk membantu
kanak-kanak bermasalah kognitif.
Aktivti-aktiviti sosial dalam
komuniti juga merupakan kaedah pembelajaran yang berkesan. Kanak-kanak
bermasalah kognitif digalakkan meniru atau ‘model’ rakan sebaya untuk
mempertingkatkan kemahiran sosial mereka. Juga suasana dalam komuniti
mendedahkan kanak-kanak ini kepada pelbagai situasi yang menyeronokan. Ibu bapa
hendak bekerjasama dengan sekolah dan bersama-sama memahami kekuatan, kelemahan
serta minat kanak-kanak bermasalah kognitif.
No comments:
Post a Comment