Bab 1: PERKEMBANGAN EMOSIONAL
Ringkasan
Emosi merupakan suatu perasaan
yang sedar seperti kegembiraan, kesedihan, takut, benci atau sebagainya yang
dialami oleh seseorang.
Perasaan Kompleks merupakan
perasaan berjaya (kerana jangkaan seseorang dipenuhi) dan perasaan gagal
(apabila jangkaan seseorang tidak dipenuhi).
Takut sekolah menyebabkan
kanak-kanak enggan pergi ke sekolah dan biasa dalam kalangan budak lelaki dan
juga perempuan, dan lebih berkemungkinan berlaku antara umur 5 hingga 11 tahun.
Ada kanak-kanak yang enggan pergi
ke sekolah kerana mereka terlalu bimbang.
Keengganan ke sekolah ditakrifkan
sebagai kelakuan menolak atau enggan menghadiri kelas yang khusus atau berada
di sekolah sepanjang hari.
Ekspresi wajah adalah salah satu
komponen emosi.
Tidak kira daerah atau budaya,
semua kanak-kanak mempunyai ekspresi wajah yang sama untuk marah, sedih dan
gembira.
Bayi yang baru lahir mengalami dua
emosi yang umum: seronok atau sedih.
Kajian telah menunjukkan bahawa
bayi seawal 4 bulan dan tentunya menjelang 6 bulan boleh membezakan ekspresi
wajah yang dikaitkan dengan emosi yang berlainan.
Ibubapa harus bercakap dengan
anaknya beberapa kali tentang pergi ke sekolah sebelumnya dan ia harus dibuat
walaupun selepas sekolah bermula.
Pembawaan ditakrifkan sebagai
keupayaan yang kanak-kanak dianugerahkan sejak lahir yang membolehkan mereka
berinteraksi dengan dan bertindakbalas dengan orang, tempat dan benda.
Ikatan merupakan asas yang di
atasnya semua jenis hubungan akrab dan berjangka panjang terbentuk.
Bab 2: KELAKUAN PROSOSIAL
Ringkasan
Kelakuan prososial adalah kelakuan
yang memanafaatkan orang lain seperti berkongsi, empati, altruisme, membantu
dan sebagainya.
Empati adalah keupayaan untuk
mengalami emosi orang lain.
Kanak-kanak akan membantu apabila
mereka berasa bahawa mereka mempunyai kemahiran yang diperlukan untuk membantu
seseorang yang memerlukan.
Kawalan kendiri merupakan
keupayaan untuk mengawal kelakuan seseorang dan untuk menunjukkan tindakbalas
impulsif kepada godaan.
Kanak-kanak yang ganas selalunya
akan berkawan dengan kanak-kanak yang ganas.
Kawalan kendiri timbul daripada
peringkat bayi dan semakin bertambah baik semasa tahap prasekolah.
Umumnya, ahli psikologi percaya
bahawa kelakuan ganas adalah disebabkan oleh kekecewaan.
Walaupun kebanyakan ibubapa dan
guru akan mengatakan bahawa mereka menghargai kelakuan prososial pada
kanak-kanak dan ingin menggalakkannya, adalah penting untuk memerhatikan bahawa
tidak semua kelakuan prososial itu sama.
Orang dewasa boleh mengambil
peluang dengan ketika di mana kanak-kanak terlibat dalam tindakan prososial
dengan mengaitkan tindakan sedemikian dengan suatu pendirian prososial.
BAB 3 PERKEMBANGAN SOSIAL
Ringkasan
Perkembangan sosial menjejak
bagaimana manusia daripada lahir sehingga dewasa belajar untuk berinteraksi
dengan orang lain yang membolehkan mereka untuk akhirnya membentuk hubungan
yang sihat dan memuatkan diri dalam situasi sosial dengan selesa.
Pemahaman kendiri adalah suatu
proses yang kompleks, melibatkan beberapa aspek tentang diri, merentas
kemahiran dan/atau keupayaan kognitif, sosial, latar belakang dan budaya
sosioekonomi.
Konsep kendiri merujuk kepada
penilaian khusus bidang tentang diri.
Harga diri, juga dikenali sebagai
nilai diri atau imej diri, merujuk kepada pentaksiran menyeluruh tentang diri
sendiri.
Harga diri boleh diukur dengan
menggunakan ujian, melalui pemerhatian dan memeringkatkan kelakuan kanak-kanak
dan remaja.
Kanak-kanak dan remaja yang
mempunyai harga diri yang rendah adalah dimotivasikan oleh perasaan rendah diri
yang memandu mereka untuk mencari pengesahan tentang nilai daripada orang lain
atau dengan berbuat sesuatu.
Erik Erikson (1902-1994) telah
mencadangkan teori perkembangan psikososial yang menumpu kepada kematangan
kognitif dan konteks social seorang individu.
Faktor yang mempengaruhi harga
diri termasuk perubahan hidup, restu rakan sebaya, kelakuan guru, prestasi
fizikal dan pencapaian akademik.
Kesan harga diri yang rendah
termasuk gangguan makanan, prestasi rendah, kurangnya keyakinan diri dan
kehidupan sosial yang lemah.
Persepsi orang merujuk kepada cara
kanak-kanak ‘menganggar’ atau menilai ciri-ciri orang yang mereka sudah
terbiasa.
Mengambil perspektif adalah
keupayaan untuk membayangkan apa yang orang lain mungkin berfikir dan berasa.
Penyelesaian masalah sosial adalah
aplikasi strategi yang mengelakkan atau menyelesaikan perselisihan yang
memanafaatkan kanak-kanak itu.
Bab 4: RESILIENSI DAN PERWATAKAN KANAK-KANAK
Ringkasan
‘Resiliensi’ berasal daripada
perkataan Bahasa Inggeris ‘resiliency’.
Resiliensi adalah kemampuan
individu untuk dapat beradaptasi dengan baik meskipun dihadapkan dengan keadaan
yang sulit
Kanak-kanak yang resilien
menggunakan sumber dari dalam dirinya sendiri untuk mengatasi masalah, konflik
atau tekanan yang dihadapi supaya tidak menjejaskan kehidupan mereka.
Dengan resiliensi, kanak-kanak
dapat mengatasi trauma; tanpanya, trauma (kesusahan) akan menguasai mereka.
Groteberg (1999) telah mencadangkan
bahawa untuk mengatasi kesusahan atau masalah yang dihadapi, kanak-kanak
merujuk kepada TIGA sumber untuk memperkukuhkan resiliensi atau ketahanan diri
– Saya mempunyai, Saya adalah dan Saya boleh.
Kajian oleh The International
Resilency Project mendapati hanya 38% daripada beribu kanak-kanak yang ditanya
mengatakan usaha dilakukan oleh orang dewasa untuk mempromosi resiliensi.
Kanak-kanak itu dapat meluahkan
pemikirannya dan perasaannya kepada orang lain.
Kanak-kanak daripada semua
peringkat umur tidak hanya memerlukan kasih sayang tanpa syarat daripada ibu
bapa, penjaga, guru, adikberadik, kawan-kawan dan dewasa.
Kanak-kanak dapat mengenali
perasaannya sendiri, memberikan emosi-emosi itu nama, dan meluahkannya dalam
perkataan serta kelakuan yang tidak melanggar perasaan dan hak orang lain mahu
pun dirinya.
Bab 5: PENDERAAN KANAK-KANAK DAN GANGGUAN EMOSI
Ringkasan
Penderaan kanak-kanak merujuk kepada
penderaan secara fizikal dan emosi, penderaan seksual, kecuaian dan pengabaian
terhadap kanak-kanak, termasuk sebarang bentuk eksploitasi atau komersial
(Irene Cheah, 2012).
Penderaan kanak-kanak boleh
dibahagikan kepada EMPAT kategori: penderaan fizikal, penderaan seksual,
pengabaian kanak-kanak dan penderaan emosi.
Penderaan seksual pula merujuk kepada
perbuatan yang memaksa, mengugat dan memperdaya kanakkanak untuk melakukan
hubungan seksual, sematamata untuk memenuhi kehendak nafsu seks orang dewasa.
Pengabaian merujuk kepada layanan
buruk yang diberikan oleh ibu bapa atau penjaga, sama ada dengan sengaja atau
kecuaian yang menyebabkan kanak-kanak menderita. Pengabaian boleh dikategorikan
ke dalam tiga bentuk: Pengabaian Fizikal dan Perubatan, Pengabaian Peluang
Pendidikan, dan Pengabaian Emosi.
Penderaan emosi atau mental atau
psikologi ditafsirkan sebagai sebarang tindakan yang melukakan seorang
kanak-kanak dari segi emosi atau mental. Keadaan seumpama ini merosakkan
keupayaan kanak-kanak tersebut untuk berkelakuan baik, berfikir dengan waras
dan berfungsi secara normal (Karmini Kassim, 1998).
LIMA tingkah laku ibu bapa atau
penjaga terhadap kanak-kanak yang dikira sebagai penderaan emosi, iaitu
penolakan (rejection), pengasingan (isolating), menakutkan (terrorising), sikap
tidak peduli (ignoring) dan merosakkan minda (corrupting the mind).
Tempoh masa sebelum proses
penceraian berakhir selalunya merupakan tempoh masa yang amat genting. Dalam
tempoh ini biasanya berlaku konflik, pergaduhan dan keganasan dalam rumah
tangga.
Perbuatan ibu atau bapa yang
mencerca dan melakukan keganasan di antara satu sama lain atau menyampaikan
hal-hal kurang baik dihadapan anak seperti mengutuk ibu atau bapa kepada anak
di belakang ibu atau bapa tersebut juga boleh membuat anak itu berasa cemas dan
takut.
Tekanan tambahan bermula apabila
anak-anak dipisahkan daripada ibu atau bapa mereka dan seterusnya apabila pihak
ibu atau pihak bapa bertengkar untuk merebut hak penjagaan ke atas anak.
Kebanyakan kanak-kanak akan
menyalahi sama ada ibu atau bapa yang menyebabkan penceraian dan akan memusuhi
orang yang berkenaan.
Bab 6: Pengaruh Keluarga
Ringkasan
Keluarga terdiri daripada orang
yang mungkin berkait melalui darah, perkahwinan, atau pilihan.
Keibubapaan autoritarian adalah
apabila kanak-kanak dijangka mematuhi peraturan yang ketat yang diletakkan oleh
ibubapa.
Ibubapa yang autoritatif lebih
responsif kepada anak-anak mereka dan bersedia mendengar soalan.
Ibubapa permisif jarang
mendisiplin anak-anak mereka kerana mereka mempunyai jangkaan tentang
kematangan dan kawalan diri yang secara relatifnya lebih rendah.
Gaya keibubapaan yang tidak
terlibat adalah dicirikan oleh permintaan yang sedikit, keresponsifan yang
rendah dan komunikasi yang sedikit.
Kanak-kanak banyak belajar
daripada ibubapa mereka hanya dengan melihat dan memerhatikan mereka.
Dengan memberikan maklumbalas
kepada anak-anak mereka, ibubapa memberikan indikasi samada suatu kelakuan
adalah sesuai dan harus diteruskan ataupun tidak sesuai dan harus dihentikan.
Ibubapa dengan SES yang rendah
selalunya mengekspresi ciri-ciri luaran seperti pematuhan, kesopanan, kekemasan
dan kebersihan.
Ibubapa dengan SES yang tinggi
menekankan sifat psikologikal, seperti sifat ingin tahu, kebahagiaan,
pengarahan kendiri dan kematangan kognitif dan sosial.
Sebuah keluarga teradun merupakan
suatu terma yang menerangkan sebuah keluarga di mana ibubapa yang telah
berkahwin dengan pasangan yang lain sebelumnya, membawa anak-anak mereka
daripada perkahwinan yang sebelumnya itu untuk tinggal bersama atau 'teradun'
bersama dalam struktur yang ada sekarang.
Bab 7 Lindungi Anak-Anak Kita daripada Risiko dan Pengaruh Media
10 Perkara Utama yang Perlu
Diberitahu kepada Anak Anda
1. Jangan sesekali menjawab
soalan-soalan atau apa jua borang dalam talian (online) atau memberi maklumat
peribadi (seperti nama, umur, alamat, nombor telefon, sekolah, bandar, kata
laluan dan jadual) tentang diri anda kepada orang lain tanpa kebenaran ibu
bapa.
2. Elakkan daripada bersetuju untuk
berjumpa dengan kenalan yang dikenali dalam talian tanpa kehadiran ibu bapa.
3. Jangan memasuki ruang sembang
(chat room) tanpa kehadiran atau pengawasan ibu bapa. Sesetengah “kanak-kanak”
yang anda kenali dalam ruang sembang mungkin bukan sebenarnya “kanak-kanak”,
sebaliknya orang dewasa yang mempunyai niat yang tidak baik. Ingat, jangan
mudah mempercayai seseorang berdasarkan apa yang diperkatakannya.
4. Jangan memberitahu sesiapa dalam
talian di mana kamu akan berada atau apa yang akan kamu lakukan tanpa kebenaran
ibu bapa.
5. Jangan menjawab atau menghantar
e-mel kepada seorang yang baru dikenali dalam talian.
6. Jangan memasuki halaman dalam
talian baru yang akan mengenakan bayaran tertentu tanpa mendapat kebenaran ibu
bapa terlebih dahulu.
7. Jangan menghantar gambar di
internet atau e-mel kepada orang yang baru dikenali dalam talian tanpa
kebenaran ibu bapa,
8. Jangan membeli atau membuat
tempahan barangan dalam talian atau memberi maklumat kad kredit dalam talian
tanpa kebenaran ibu bapa.
9. Jangan melayani sebarang komen
atau sesuatu kontaks menyebabkan anda berasa tidak selesa atau curiga. Tamatkan
dengan segera dan beritahu kepada ibu bapa secepat mungkin.
10. Biasakan memberitahu ibu bapa
tentang sesuatu yang anda lihat yang boleh mengganggu fikiran anda. (Adalah
baik untuk kesihatan minda anak anda sekiranya berbincang dengan mereka tentang
kesan pendedahan terhadap imej pornografi, daripada membiarkan mereka dalam
kekeliruan).
Bagaimana Ibubapa Boleh Menghadkan
Tempoh Menonton Televisyen Televisyen dan Mengapa ia Penting:
Anda boleh mengurangkan pengaruh
televisyen dengan menghadkan tempoh masa menonton yang dibenarkan kepada
anak-anak.
Pastikan televisyen sentiasa
dipadamkan ketika waktu makan.
Anak-anak yang berumur di bawah dua
tahun sebaik-baiknya perlu dijauhkan daripada skrin televisyen sebanyak
mungkin.
Apabila TV dijadikan sebagai suasana
latar belakang ketika kanak-kanak bermain, sebenarnya ia mengganggu tumpuan
mereka dan seterusnya boleh merencatkan perkembangan kecerdasan.
Jika boleh, elakkan daripada membawa
anak-anak ketika membeli belah di kedai-kedai permainan besar.
Jangan meletakkan computer dalam
bilik mereka.
Bab 8 DASAR PERLINDUNGAN KANAK-KANAK NEGARA
Ringkasan
Dasar perlindungan kanak-kanak amat
perlu pada masa ini bagi menggalakkan setiap agensi, organisasi dan anggota
masyarakat memberi keutamaan kepada perlindungan kanak-kanak sebagai
tanggungjawab bersama.
Perlindungan kanak-kanak merujuk
kepada strategi dan aktiviti untuk mencegah dan bertindak balas terhadap
pengabaian, penderaan, keganasan dan eksploitasi terhadap kanak-kanak.
Dasar ini memberi tumpuan kepada aspek
advokasi, pencegahan, khidmat sokongan dan penyelidikan dan pembangunan bagi
melindungi kanak-kanak.
Dasar ini juga menjadi pemangkin
kepada kesedaran dan komitmen semua pihak, termasuk setiap anggota masyarakat
dalam melindungi kanak-kanak.
Dasar Perlindungan Kanak-kanak
Negara menetapkan 7 objektif utama seperti berikut:
(i) meningkatkan kesedaran dan
komitmen pelbagai pihak terhadap usaha melindungi kanak-kanak sebagai
tanggungjawab bersama;
(ii) mewujudkan persekitaran yang
selamat dan mesra kanak-kanak;
(iii) menggalakkan organisasi yang
berhubung secara langsung dan tidak langsung dengan kanak-kanak mewujudkan
dasar perlindungan kanak-kanak organisasi masing-masing;
(iv) melindungi setiap kanak-kanak
daripada sebarang bentuk pengabaian, penderaan, keganasan dan eksploitasi;
(v) menetapkan hanya individu yang
bersesuaian sahaja boleh berurusan secara langsung dengan kanak-kanak;
(vi) meningkatkan khidmat sokongan
bagi menangani pengabaian, penderaan, keganasan dan eksploitasi terhadap
kanak-kanak; dan
(vii) meningkatkan penyelidikan dan
pembangunan bagi menambah baik perlindungan terhadap kanak-kanak.
Bagi mencapai objektif-objektif di
atas, 11 strategi dirangka berasaskan 4 aspek utama iaitu advokasi, pencegahan,
khidmat sokongan dan penyelidikan dan pembangunan.
No comments:
Post a Comment