BAB 1 PENGENALAN ULUM AL-QURAN
Ulum Al-Quran adalah segala ilmu
yang berkaitan dengan al-Quran. Ilmu yang mengkaji tentang Al-Quran dan perkara
yang berkaitan dengannya seperti sejarah penurunan, penulisan dan pengumpulan,
asbab nuzul, Al-Makki Wal-Madani, Nasikh Mansukh, peringkat-peringkatnya,
kemukjizatannya, perumpamaan-perumpamaan, tertib surah dan sebagainya.
Ulum al quran merupakan tarkib
idhafi تركيب اضافيyang boleh diertikan sebagai
“sekumpulan ilmu yang berkaitan dengan al quran”. Perkataan ilmu menjadi jamak
kepada perkataan ulum kerana ilmu yang berkaitan dengan al quran meliputi
banyak skop. Contohnya ilmu tafsir, ilmu qiraat, ilmu Rasm Uthmani, ilmu ikjaz,
ilmu asbab nuzul, ilmu nasikh mansukh dan sebagainya.
Antara nama-nama selain al-Quran
ialah:
1.
Al-Kitab.
Bermaksud buku atau kitab.
2.
Al-Furqan.
Bermaksud pembeza. Membezakan perkara yang benar dan salah dengan jelas.
3.
Az-Zikru.
Bermaksud peringatan. Al-Quran merupakan kitab yang memberi peringatan kepada
manusia.
4.
Al-Huda.
Bermaksud petunjuk. Al-Quran adalah kitab yang memberi petunjuk kepada seluruh
manusia.
5.
Al-Bayyinah.
Bermaksud keterangan. Terdapat ayat-ayat al-Quran yang menjadi keterangan atau
bukti.
6.
As-Syifa’.
Bermaksud ubat atau penyembuh. Al-Quran merupakan ubat dan penyembuh.
7.
Al-Mau’izah.
Bermaksud nasihat atau pengajaran. Al-Quran disebut juga Al Mu’izah kerana ia
mengandungi pengajaran atau nasihat.
8.
Al-Hikmah.
Bermaksud kebijaksanaan. Al-Quran disebut juga Al-Hikmah kerana segala yang
terkandung di dalamnya adalah kebijaksanaan.
Ulum Al-Quran ialah satu kajian atau
perbahasan yang berkaitan dengan Al-Quran dari segi penurunan, penyusunan,
pengumpulan, penulisan, bacaan, tafsir, ikjaz, nasikh-mansukh, penjelasan
terhadap kekeliruan atau salah faham terhadap Al-Quran dan sebagainya.
Ulama yang muncul yang bertindak
mengkaji serta menyusun ilmu Tafsir berasaskan koleksi dan riwayat daripada
sahabat ialah:
i.
Syu’bah
Ibn Al-Hajjaj yang meninggal pada tahun 160 Hijrah.
ii.
Sufyan
bin Uyainah yang meninggal pada tahun 198 Hijrah.
iii.
Waqi’
Al-Jarrah yang meninggal dunia pada tahun 197 Hijrah.
iv.
Ibn
Jarir Al-Tabari yang meninggal dunia pada tahun 310 Hijrah.
Tafsir yang muncul dapat dibahagikan
kepada dua bentuk:
a.
Al-Tafsir
Bi Al-Ma’thur atau Al-Tafsir Bi Al-Manqul.
b.
Al-Tafsir
Bi Al-Ra’yi atau Al-Tafsir Bi Al Ma’qul.
Pada abad ke-5 Hijrah telah muncul
kitab yang disusun berkaitan dengan I’rab Al-Quran. Antara tokoh terlibat dan
kitab yang dihasilkan ialah:
a.
Abu
Amar Al-Dani. Beliau telah Berjaya menghasilkan kitab yang berkaitan dengan
Irab berjudul: Al-Taisir Bi Al-Qiraat Al-Sab’I dan kitab Al- Muhkam Fi AlNuqat.
b.
Ali
bin Ibrahim Ibn Sa’id Al-Khaufi. Beliau menyusun kitab I’rab Al-Quran.
Orang pertama yang menyusun kitab
berkaitan Ilmu Qiraat ialah Abu Ubaid Al-Qasim Ibn Salam.
Sejarah awal tentang kitab Nasikh
dan Masukh yang dapat dikesan ialah bermula abad ke-3 Hijrah. Tokoh ulama yang
telah bertanggungjawab menyusun kitab berkaitan dengan Ilmu Nasikh dan Mansukh
ialah Abu Ubaid Al-Qasim Ibn Salam.
Orang yang menjadi pelopor kepada
penyusunan dan pembukuan kitab berkaitan dengan ilmu Asbab Al-Nuzul ialah Ali
Ibn AlMadini yang meninggal dunia pada tahun 34 Hijrah.
Ilmu Makki dan Madani. Ilmu ini
dibincangkan secara khusus bermula abad ke-3 Hijrah. Penyusunan ilmu ini
dipelopori oleh Muhammad Ibn Ayyub Al-Darris yang meninggal dunia pada tahun
294 Hijrah.
Ilmu Fadail Al-Quran. Ilmu ini
membincangkan tentang kelebihan Al-Quran. Antara tokoh utama yang membincangkan
ilmu ini ialah:
i.
Abu
Ubaid Al-Qasim Ibn Salam
ii.
Abu
Bakar Muhammad Ibn Al-Qasim Al-Anbari yang meninggal dunia pada tahun 328
Hijrah.Beliau telah menyusun kitab ‘Ajaib Al-Quran.
Ilmu Nuzul Al-Quran. Ilmu ini
membincangkan tentang cara-cara dan bentuk serta peringkat penurunan Al-Quran
kepada Nabi.Ilmu ini dipelopori dan dibahaskan oleh Abu Bakar Muhammad Ibn
Al-Qasim Al-Anbari di dalam kitabnya ‘Ajaib Al-Quran.
Ilmu Gharib Al-Quran. Ilmu ini
dibincangkan secara langsung dan ulama pertama yang menyusun kitab berkaitan
dengan Gharib Al-Quran ialah Abu Bakar Al-Sijistani dalam kitabnya Gharib
Al-Quran.Beliau meninggal dunia pada tahun 330 Hijrah.
Ilmu Amthal Al-Quran. Ilmu ini
membicarakan tentang perumpamaan serta perbandingan yang terdapat di dalam
Al-Quran. Antara tokoh ulama terkemuka yang membicarakan tentang ilmu ini ialah
AlMawardi yang meninggal dunia pada tahun 450 Hijrah.
Ilmu Majaz Al-Quran. Ulama yang
menjadi pelopor dan menyusun kitab pertama berkaitan ilmu ini ialah Ibn Abd
Al-Salam yang menyusun kitab Majaz Al-Quran. Beliau meninggal dunia pada tahun
665 Hijrah.
Ilmu Ayat Muhkamat dan Mutasyabihat.
Ilmu ini muncul secara khusus pada akhir abad ke-7 Hijrah. Ilmu ini membahaskan
tentang ayat-ayat Muhkam dan ayat-ayat Mutasyabih yang terdapat dalam Al-Quran
serta perbezaan antara keduanya menurut gaya Bahasa Arab.
Ilmu Jidal Al-Quran. Ilmu ini muncul
pada akhir kurun ke-7 Hijrah. Ilmu ini membincangkan tentang hujah dan dalil
yang digunakan dalam Al-Quran dalam menetapkan sesuatu menurut gaya bahasa
Arab. Ulama yang menjadi pelopor dan penyusunnya ialah Najmuddin Al-Tufi yang
meninggal dunia pada tahun 716 Hijrah.
Ilmu Aqsam Al-Quran. Ilmu ini muncul
secara langsung pada penghujung kurun ke-7 Hijrah. Ilmu ini membicarakan
tentang jenis-jenis sumpah Allah yang terdapat di dalam Al- Quran. Ulama
pelopor yang telah menyusun kitab berkaitan dengan Aqsam Al- Quran ialah Ibn
Al-Qayyim yang meninggal dunia pada tahun 752 Hijrah.
Adapun tujuan dari mempelajari
‘Ulumul Qur’an adalah:
1.
Dapat
menguasai berbagai-bagai bidang ilmu pngetahuan yang terdapat dalam AlQuran.
2.
Menambahkan
keyakinan kepada pengkaji Al-Quran bahawa ia merupakan sebuah kitab suci
daripada Allah dan bukannya ciptaan manusia.
3.
Mengetahui
sejarah dan perkembangan al-Quran semenjak ia diturunkan sampai sekarang, di
mana jalan penyampaiannya adalah secara mutawatir.
4.
Membantu
pengkaji untuk memahami kandungan Al-Quran serta mengeluarkan hukum
daripadanya.
5.
Mempelajari
ilmu serta ayat Nasikh dan Mansukh, Asbab Al-Nuzul danperkara yang berkaitan
dengan Al-Quran.
6.
Untuk
memahami Kalam Allah atau Al-Quran sebagaimana yang diterangkan oleh
Rasulullah, para sahabat dan tabi’in.
7.
Untuk
mengetahui metod ahli Tafsir mentafsir Al-Quran.
8.
Mengetahui
keistimewaan ahli Tafsir dalam mentafsirkan ayat-ayat Al-Quran.
9.
Agar
dapat memahami kalam Allah ‘Aza Wajalla sejalan dengan keterangan yang dikutip
oleh para sahabat dan para tabi’in tentang interprestasi mereka terhadap
AlQur’an
10.
Agar
mengetahui cara dan gaya yang digunakan oleh para mufassir (ahli tafsir) dalam
menafsirkan Al-Qur’an dengan disertai penjelasan tentang tokoh-tokoh ahli
tafsir yang ternama serta kelebihan-kelebihannya.
11.
Agar
mengetahui persyaratan-persyaratan dalam menafsirkan Al-Qur’an.
BAB 2 PERKEMBANGAN DAN PENULISAN AL-QURAN
Penulisan al-Quran bermula dari
zaman Nabi Muhammad SAW di mana sebaik sahaja Rasulullah SAW menerima wahyu.
Baginda mengarahkan penulis-penulis wahyu mencatatkan ayat-ayat al-Quran yang
diterimanya.
Antara penulis wahyu Baginda
Rasulullah SAW ialah Khulafa’ al-Rashidin yang empat iaitu Saiyidina Abu Bakar
al-Siddiq, Saiyidina Umar bin al-Khattab, Saiyida Uthman bin Affan dan
Saiyidina ali bin Abi Talib r.a., serta sahabat baginda yang lain seperti
Saiyidina Zaid bin Thabit, Ubai bin Ka’ab, Thabit bin Qais r.a. dan lain-lain.
Setelah kewafatan Rasulullah, Khalifah
Abu Bakar al-Siddiq bersetuju dengan cadangan tersebut untuk mengumpulkan
al-Quran akibat ramai penghafal al-Quran syahid dalam peperangan dan mengarahkan
Saiyidina Zaid bin Thabit r.a. menyalin al-Quran yang telah ditulis dan dihafaz
pada zaman Rasulullah SAW dengan dibantu oleh beberapa orang sahabat yang lain.
Melalui usaha tersebut maka terkumpullah al-Quran yang pertama dalam bentuk
lembaran Suhuf.
Setelah Saiyidina Abu Bakar
al-Siddiq r.a. wafat, Suhuf tersebut telah disimpan di rumah Saiyidina Umar bin
al-Khatab r.a. dan apabila Saiyidina Umar bin al-Khattab r.a. wafat, lembaran
Suhuf itu telah disimpan pula oleh Ummu al-Mukminin Saiyidatina Hafsah binti
Umar al-Khattab r.a.
Pada masa pemerintahan Khalifah
Saiyidina Uthman bin Affan r.a., Islam telah berkembang dengan luas meliputi
Semenanjung Tanah Arab dan lain-lain wilayah termasuk Armenia, Arzabeijan dan
Khurasan. Umat Islam di wilayah-wilayah tersebut telah mempelajari dan membaca
al-Quran menurut kaedah-kaedah bacaan Rasulullah SAW melalui riwayat bacaan
para sahabat yang mahsyur.
Pada tahun 25 hijrah, satu
perbalahan yang hebat telah berlaku di kalangan muslimin mengenai perbezaan
kaedah bacaan dan seterusnya perselisihan dari segi riwayat pembacaan al-Quran.
Huzaifah Bin Yaman telah
mencadangkan supaya Khalifah Saiyidina Uthman r.a. mencari jalan untuk menyatukan
kaum muslimin dengan cara menyelaraskan mushaf agar tidak berlaku lagi
perbalahan dan perselisihan tersebut.
Menurut pendapat yang muktamad,
jawatankuasa tersebut telah menyusun dan menyalin sebanyak enam mashaf
al-Quran. Sebuah mashaf untuk kegunaan Saiyidina Uthman bin Affan r.a. sendiri
yang dinamakan “Mashaf al-Imam”dan mashaf yang lain-lain dikirimkan ke Mekah,
Syam, Basrah, Kufah dan Madinah.
Perbezaan bacaan (wajah al-Qiaraat)
yang ada hingga sekarang ini tidaklah berlawanan dengan apa yang terdapat di
dalam mushab yang ditulis pada Zaman Khalifah Uthman bin Affan r.a. kerana
bacaan itu telah diterima dari baginda Rasulullah SAW secara mutawatir.
Rasm Uthmani ini juga dikenali
sebagai Rasm Istilahi kerana dinisbahkan kepada para sahabat yang
bertanggungjawab untuk menulis mashaf-mashaf dengan menggunakan rasm tersebut.
Di samping itu, ia juga dinamakan sebagai Rasm Taufiqi kerana kebanyakan ulama
berpendapat bahawa rasm tersebut merupakan kaedah yang diajarkan oleh
Rasulullah s.a.w dan bagindalah yang memerintahkan supaya ianya digunakan dalam
penulisan al Quran pada ketika itu.
Rasm Uthmani itu ialah tulisan asal
Al Quran yang diwahyukan oleh Allah s.w.t kepada Rasulullah s.a.w dan
rasminilah yang digunakan oleh para sahabat untuk menulis ayat-ayat Al Quran
dan dinisbahkan kepada Saidina Uthman r.a kerana beliaulah yang mengarahkan
supaya Al Quran disalin semula kepada beberapa buah mashaf dengan menggunakan
Rasm tersebut.
Al-Quran Rasm Uthmani mempunyai
banyak kelebihan, antaranya:
i.
Mengikut
sunah Rasulullah SAW.
ii.
Mengikut
tulisan al-Quran yang Imla’i.
iii.
Boleh
memahami makna yang berlainan dan tidak pula terkeluar dari maksud yang sebenar.
iv.
Memudahkan
bacaan dengan wajah qiraat (jenis bacaan).
v.
Sebagai
hujjah kepada bahasa al-Quran yang fasih.
vi.
Dipersetujui
oleh lebih 12, 000 orang sahabat.
vii.
Salah
satu dari mukjizat al-Quran.
viii.
Bertepatan
dengan riwayat bacaan mutuwatir
ix.
Salah
satu dari rukun bacaan al-Quran al-Karim.
x.
Berdasarkan
kepada dalil-dalil yang kuat dan hujjah-hujjah yang jelas
xi.
Ditulis
mengikut bacaan Rawi (riwayat).
xii.
Mengandungi
rahsia dari segi mengekal dan menggugurkan huruf.
Penulisan al-Quran rasm uthmani
seperti yang terdapat sekarang ini melalui tahap-tahap berikut:
i.
Tahap
pertama: belum diletakkan sebarang tanda.
ii.
Tahap
kedua:ditandakan titik نقطة الإعرابyang
dipelopori oleh Abu al-Aswad al-Duali (meninggal dunia pada tahun 69 hijrah
pada zaman Khalifah Muawiyah bin Abi Sufian).
iii.
Tahap
ketiga:mula ditandakan dengan titik نقطة الإعجامyang
dipelopori oleh Yahya bin Ya’mar dan Nasir bin Asim al-Lisi dengan perintah
gabenor Iraq iaitu al-Hajjaj bin Yusuf al-Thaqafi.
iv.
Tahap
keempat: mula diletakkan dengan tanda-tanda baris (harakah) yang dipelopori
oleh al-Khalil bin Ahmad al-Farahidi pada zaman pemerintahan Abbasiyah iaitu
Khalifah Abdul Malik bin Marwan.
v.
Tahap
kelima: ditambah dengan tanda-tanda wakaf dan lain-lain lagi.
BAB 3 ASBABUN NUZUL
Dari segi bahasa frasa “Asbab
al-Nuzul” bererti “sebab-sebab turun” yang bermaksud “sebab-sebab turunnya
ayat-ayat al-Quran kepada Nabi Muhammad SAW sebagai utusan Allah SWT”.
Dari sudut istilah pula, para
mufassirin mendefinisikan “Asbab al-Nuzul” sebagai “apa-apa yang menyebabkan
penurunan sesuatu ayat atau beberapa ayat atau pemberian jawapan terhadap
sebabnya ataupun menerangkan hukumnya pada masa berlakunya peristiwa itu.”
Ulama mentakrifkan “asbabul nuzul”
sebagai penurunan ayat untuk menjelaskan peristiwa yang berlaku atau menjawab
pertanyaan yang dikemukakan kepada Nabi Muhammad SAW atau memberi penjelasan
hukum terhadap sesuatu peristiwa yang berlaku.
Antara kelebihan dan kepentingan
ilmu Asbabun Nuzul tersebut ialah:
1.
Penegasan
Bahawa Al-Quran Benar-benar dari Allah SWT.
2.
Membantu
untuk Memahami Makna Ayat, Tafsirannya dan Menghilangkan Kekeliruan Tentang
Maksud Sesuatu Ayat.
3.
Dapat
Mengetahui Hikmah Diperundangkan Sesuatu Hukum.
4.
Mengetahui
Bahawa Asbabul Nuzul Tidak Akan Terkeluar daripada Sesuatu Hukum yang Umum
Walaupun Ada Dalil Lain yang Mengkhususkannya.
5.
Mengkhususkan
Sesuatu Hukum yang Dinyatakan dalam Lafaz yang Umum.
Untuk mengetahui sebab nuzul tidak
boleh hanya dengan melalui akal atau pendapat iaitu Bi al-Ra’yi tetapi mestilah
dengan riwayat yang sahih, pendengaran, juga hendaklah mereka menyaksikan
sendiri ayat tersebut diturunkan atau pun mereka yang mengetahui sebab-sebabnya
dan mengkaji tentangnya yang terdiri daripada sahabat, tabi’in dan mereka yang
bertungkus-lumus mengkaji ilmu ini yang terdiri daripada kalangan para ulama’
yang ternyata boleh dipercayai.
Ulama salaf dan ahli Tafsir begitu
teliti dan sangat berhati-hati dalam perkara ini, di mana ulama mengetahui
Asbab Nuzul dan perkara yang berkaitan dengan sebab penurunan Al-Quran dengan
melalui riwayat para Tabi’in dan para sahabat atau juga melalui riwayat yang
secara sah berasal daripada Nabi.
Imam Al-Wahidi berpendapat bahawa
untuk mengetahui tafsir sesuatu ayat Al-Quran, tidak mungkin tanpa mengetahui,
latar belakang peristiwa dan kejadian tentang penurunannya. Sementara Ibnu
Daqiequl’ied pula berpendapat bahawa keterangan tentang kejadian turunnya ayat
merupakan cara yang kuat untuk memahami makna ayat Al-Quran.
Ibnu Taimiyyah pula berpendapat
bahawa mengetahui Asbab Nuzul ayat, menolong kita memahami makna ayat, kerana
mengetahui kejadian turunnya itu memberikan kita asas untuk mengetahui
penyebabnya.
Imam Al-Wahidi berpendapat bahawa
perbincangan mengenai “Asbabul Nuzul Quran” tidak dibenarkan tanpa mengetahui
riwayatnya atau mendengar secara langsung daripada orang-orang yang menyaksikan
turunnya serta mengetahui sebab-sebabnya dan mendalami ilmunya.
Sempena sambutan Nuzul Al-Quran,
perkara-perkara khusus yang boleh dilakukan ialah:
·
Memupuk
kecintaan terhadap Nabi Muhammad SAW.
·
Mengamalkan
sunnah Baginda SAW.
·
Melaksanakan
semua suruhan dan menjauhi larangan Allah SWT.
·
Mengikut
agama Islam sepenuhnya.
·
Mengamalkan
cara kehidupan yang digariskan oleh Islam.
·
Sentiasa
ingat dan berselawat ke atas Nabi junjungan SAW.
·
Mengamalkan
adab kehidupan Baginda SAW ketika susah atau senang.
·
Memandang
berat perkara yang bercanggah syariah.
·
Membaca
Al-Quran dan sentiasa beriman kepada Al-Quran dan As-Sunnah.
Oleh itu, perkara-perkara yang perlu
dilakukan walaupun selepas berlalunya sambutan Nuzul Al-Quran ialah:
i.
Mempelajari
Al-Quran, memahami dan mengamalkan serta menyebarkan ajarannya.
ii.
Al-Quran
hendaklah sentiasa dibaca dan ditadabbur (dihayati).
iii.
Al Quran
mestilah sentiasa dipelajari dan dilaksanakan.
BAB 4 MUHKAM DAN MUTASYABIH
Surah Ali ‘Imran ayat 7 yang
bermaksud:
Dialah yang telah menurunkan
al-kitab kepadamu. Diantara isinya ada ayat-ayat muhkamat, itulah pokok-pokok
isi Al-qur’an, dan yang lainnya mutasyabihat. Adapun orang-orang yang dalam
hatinya ada kecenderungan kepada kesesatan, maka mereka mengikuti ayat-ayat
mutasyabihat untuk menimbulkan fitnah dan mencari-cari takwilnya, padahal tidak
ada yang mengetahui takwilnya kecuali Allah. Dan orangorang yang mendalam
ilmunya berkata:”Kami beriman kepada ayat-ayat mutasyabihat; semuanya itu dari
sisi Allah. Dan tidak dapat mengambil pelajaran kecuali orang-orang yang
berfikir.”
Muhkam berasal dari kata Ihkam yang
beerti kekukuhan, kesempurnaan, kesaksamaan, dan pencegahan. Sedangkan secara
terminologi muhkam bererti ayat-ayat yang jelas maknanya,lafal yang bisa berdiri
sendiri, tidak mengakibatkan kemusykilan atau kesulitan erti dan tidak
memerlukan keterangan dari ayat-ayat lain.
Sedangkan secara terminology muhkam
bererti ayat-ayat yang jelas maknanya, dan tidak memerlukan keterangan dari
ayat-ayat lain.
Kata mutasyabih berasal dari kata
tasyabuh yang secara bahasa berarti keserupaan dan kesamaan yang biasanya
membawa pada kesamaran antara dua hal. Sedangkan secara terminologi Al
Mutasyabih bererti ayat-ayat yang belum jelas maksudnya, dan mempunyai banyak
kemungkinan takwilnya, atau maknanya yang tersembunyi, dan memerlukan
keterangan tertentu, atau Allah yang mengetahuinya.
Pembahagian Mutasyabih:
Pertama: Mutasyabih dalam lafaz
terbahagi kepada dua iaitu Mufrad dan Murrakkab.
Kedua: Tasyabuh dari sudut makna
contohnya ialah sama ayat Al-Quran yang menyebut tentang sifat Allah s.w.t,
ayat-ayat tentang hari kiamat, ayat-ayat berkaitan nikmat syurga dan azab
neraka.
Ketiga: Tasyabuh dari sudut lafaz
dan makna.
Al-Raghib berkata Mutasyabih
terbahagi kepada tiga:-
i.
Perkara
yang tidak dapat diketahui seperti waktu qiamat, keluar Rabbah dan seumpamanya.
ii.
Perkara
yang manusia mengetahuinya seperti lafaz-lafaz yang pelik.
iii.
Perkara
yang hanya diketahui ulamak.
Hikmah-Hikmah Mutasyabih:
i.
Rahmat
Allah Swt terhadap manusia yang daif dan lemah serta tidak mampu mengetahui
semua perkara.
ii.
Sebagai
ujian adakah manusia beriman dengan perkara ghaib yang dibawa dengan khabar
yang tepat.
iii.
Menjadi
dalil dan bukti bahawa manusia itu lemah dan jahil meskipun mempunyai ilmu.
iv.
Manusia
mampu mencapai dan mengetahui Mutasyabih melalui kajian dan pembelajaran.
v.
Hanya
diketahui dikalangan ulama.
vi.
Sebagai
ujian dan cubaan terhadap kekuatan umat Islam.
vii.
Menggambarkan
kekurangan dan kedaifan manusia. Sebanyak dan sesungguh mana pun usaha manusia
masih terdapat kekurangan dan kelemahan.
viii.
Mendorong
usaha-usaha mempelajari pelbagai ilmu pengetahuan.
ix.
Menggalakkan
penggabungan dalil-dalil Naqli dan Aqli.
Hikmah-Hikmah Muhkamat:
i.
Menjadi
rahmat kepada umat Islam. Kerahmatan ini jelas kepada orang yang tidak
mempunyai kemampuan bahasa Arab yang tinggi.
ii.
Mudah
melaksanakan perintah.
iii.
Mendorong
manusia memahami dan menghayati perintah Al-Quran.
iv.
Memudahkan
belajar isi Al-Quran.
v.
Memudahkan
penafsiran.
vi.
Membantu
para daie atau pendakwa dan juga guru-guru untuk menerangkan isi kandungan
kitab suci AlQuran kerana ia telah pun jelas dan terang maknanya.
vii.
Mempercepat
hafazan ayat-ayat Al-Quran.
BAB 5 NASIKH DAN MANSUKH
Naskh secara bahasa mempunyai
beberapa arti. Berarti “Izalatu al syay’i wai’daamuhu” (menghilangkan sesuatu
dan mentiadakannya), yang berarti “ Naqlu al syay’i” (memindahkan dan menyalin
sesuatu), berarti “Tabdil” (penggantian), berarti “Tahwil” (pengalihan).
Sedangkan naskh secara istilah
adalah: “ Mengangkat (menghapus) hukum syara’ dengan dalil/khithab syara’ yang
lain ”.
komponen naskh terdiri dari; adanya
pernyataan yang menunjukkan terjadi pembatalan hukum yang telah ada, harus ada
nasikh, harus ada mansukh dan harus ada yang dibebani hukum atasnya.
Ulama ada yang memperluas
syarat-syarat terjadi naskh, yaitu:
a.
Hukum
yang terkandung pada nasikh bertentangan dengan hukum pada mansukh.
b.
Yang
mansukh harus lebih awal dari Nasikh.
c.
Hukum
yang di-nasakh mesti hal-hal yang menyangkut dengan perintah, larangan, dan
hukuman.
d.
Hukum
yang di-nasakh tidak terbatas waktu tertentu, mesti berlaku sepanjang waktu.
e.
Hukum
yang terkandung dalam mansukh telah ditetapkan sebelum munculnya nasikh.
f.
Status
nash nasikh mesti sama dengan nash mansukh. Maka nash yang zhanni tidak bisa
menasakh-kan yang qath’I tentu tidak sah pula dalil yang besifat ahad untuk
menasakhkan dalil yang mutawatir.
Naskh terbagi kepada empat bahagian:
1.
Naskh
al-Qur’an dangan al-Qur’an. Para ulama yang mengakui adanya naskh, telah
sepakat adanya naskh al-Qur’an dengan al-Qur’an, dan itu-pun telah terjadi
menurut mereka.
2.
Naskh
al Qur’an dengan Sunnah.
3.
Naskh
sunnah dengan al-Qur’an. Jumhur ulama membolehkan naskh seperti ini. Salah satu
contohnya adalah menghadap ke Baitul Maqdis yang ditetapkan oleh Sunnah,
kemudian ketetapan ini dinasakhkan oleh al-Qur’an.
4.
Naskh
sunnah dengan sunnah,sunnah macam ini terbagi pada empat macam, yaitu: Naskh
sunnah mutawatir dengan sunnah mutawatir, naskh sunnah ahad dengan sunnah ahad,
naskh sunnah ahad dengan sunnah mutawatir,dan naskh sunnah mutawatir dengan
sunnah ahad.
Bentuk-bentuk Nasikh:
1.
Penghapusan
terhadap hukum dan bacaan secara bersamaan.
2.
Naskh
hukum sedangkan tilawahnya masih tetap.
3.
Naskh
tilawah sedangkan hukumnya tetap berlaku.
BAB 6 NUZUL AL-QURAN
Secara bahasa Nuzulul Quran bererti
turunnya Al-Quran ( bacaan ).
Secara Istilah, Nuzulul Quran
bererti peristiwa penting dalam peristiwa penurunan Al-Quran secara keseluruhan
diturunkan dari Lauhul Mahfuz ke Baitul Izzah di langit dunia, hingga
diturunkan secara beransur-ansur kepada Rasulullah SAW sesuai dengan
peristiwa-peristiwa dalam jangka waktu kurang lebih 23 tahun.
Pendapat Ulama Tentang Waktu Sebenar
Nuzul Al-Quran:
Pendapat Pertama: Pendapat yang agak
masyhur memilih pada 17 Ramadhan sebagai tarikh Nuzul Al-Quran. Pendapat ini
dipegangi sebahagian ulama’ sirah.
Pendapat Kedua: Nuzul Al-Qur’an
berlaku pada 7 Ramadhan.
Pendapat Ketiga: Nuzul Al-Qur’an
berlaku pada 18 Ramadhan. Pendapat kedua dan ketiga ini dinyatakan oleh Syaikh
Safiyy al-Rahman al-Mubarakfuri dalam kitab sirahnya.
Pendapat Keempat: Syaikh Safiyy
al-Rahman sendiri membuat pilihan dan tarjih yang berbeza dengan ulama’ lain.
Menurut beliau, Nuzul Al-Quran jatuh pada 21 Ramadhan.
Pendapat Kelima: Pendapat
seterusnya, Nuzul Al-Quran jatuh pada 24 Ramadhan.
Nabi Muhammad SAW mengalami
bermacam-macam cara dan keadaan semasa menerima wahyu. Antara cara-cara
Al-Quran diwahyukan adalah:
1.
Menerusi
mimpi yang benar (al-Rukya al-Sadiqah) Malaikat memasukkan wahyu itu ke dalam
hatinya. Dalam hal ini, Nabi SAW tidak melihat sesuatu apa pun, hanya beliau
merasa bahawa itu sudah berada di dalam kalbunya.
2.
Malaikat
menampakkan dirinya kepada Nabi SAW menyerupai seorang lelaki yang mengucapkan
kata-kata kepadanya sehingga beliau mengetahui dan hafal benar mengenai
kata-kata itu.
3.
Wahyu
datang kepadanya seperti gemercingnya loceng. Cara inilah yang amat berat
dirasakan Nabi SAW. Kadang-kadang pada keningnya terdapat peluh, meskipun
turunnya wahyu itu di musim yang sangat dingin. Ada ketikanya, unta beliau
terpaksa berhenti dan duduk kerana merasa amat berat.
4.
Malaikat
menampakkan dirinya kepada Nabi SAW. dalam rupanya yang benar-benar asli.
5.
Malaikat
mewahyukan kepada Nabi SAW dari atas langit seperti yang berlaku dalam
peristiwa al-Isra` wal Mikraj.
Para ulama menyatakan penurunan
al-Quran berlaku dalam dua bentuk iaitu secara sekaligus, dan berperingkat.
Dari Allah SWT ke al-Lauh al-Mahfuz.
Penurunan ini berlaku sekaligus dengan tujuan untuk membuktikan ketinggian dan
kekuasaan Allah SWT. Para Malaikat menyaksikan bahawa segala perkara yang
ditentukan oleh Allah S.W.T di Luh Mahfuz ini benar-benar berlaku.
Dari al-Lauh al-Mahfuz ke Bait
al-’Izzah di langit dunia.
Penurunan kali kedua secara
sekaligus dari al-Lauh al-Mahfuz ke Bait al-’Izzah di langit dunia dipercayai
berlaku berpandukan kepada tiga (3) ayat al-Quran sebagaimana yang diriwayatkan
oleh Ibn ‘Abbas.
i.
alBaqarah:185
ii.
ad-Dukhan:3
iii.
alQadr:1
Dari Bait al-’Izzah kepada
Rasulullah S.A.W. (dalam masa 20 malam). Penurunan di peringkat ini telah
berlaku secara beransur-ansur. Al-Quran mula diturunkan kepada Rasulullah
s.a.w. sejak baginda dilantik menjadi Rasulullah S.A.W, dan selesai apabila
baginda hampir wafat, iaitu dalam tempoh dua puluh tiga tahun.
Hikmah di turunkan al qur’an secara
sekaligus ke langit dunia dan beransur-ansur kepada rasulullah saw:
1.
Bahawa
diturunkanya Al-Qur’an secara beransur-ansur itu adalah untuk menguatkan dan
mengukuhkan hati Rasulullah sendiri.
2.
Memudahkan
bagi kaum muslimin yang pada masa itu umumnya masih buta huruf, untuk
mempelajari dan menghafalkan serta menerangkan ayat-ayat Al Qur’an itu dalam
kehidupan sehari-hari.
3.
Turunnya
Al Qur’an secara bertahap itu adalah untuk menyesuaikan degan kepentingan
Rasulullah dan kaum muslimin serta perkembangan yang mereka alami.
4.
Turunnya
Al Qur’an secara bertahap adalah sangat sesuai dengan sunnatulah yang berlaku
di alam ini. Bahawa “segala sesuatu harus terjadi dengan bertahap”. Dari kecil
menjadi besar, dari sedikit menjadi banyak.
No comments:
Post a Comment