Bab 1 PENGENALAN AQIDAH/TAUHID
Kita perlu memahami konsep akidah
yang sebenar serta memahami segala tuntutannya kerana dari sinilah bermulanya
kejayaan kita di dunia dan akhirat.
Menurut Imam al-Ghazzali, aqidah
ialah membenarkan di dalam hati secara yakin dan pasti tanpa sebarang keraguan
dan syak.
Aqidah اَلعقِيدmenurut bahasa Arab (etimologi)
berasal dari kata al-‘aqdu العقدyang bererti
ikatan.
Menurut istilah umum, aqidah membawa
maksud satu keputusan yang terkeluar dari dalam hati sanubari seseorang dengan
sungguh-sungguh sewaktu menentukan sesuatu perkara, sama ada keputusan yang
diambil itu benar atau salah.
Tauhid dari segi bahasa berasal
daripada perkataan وحد yang
memberi maksud tunggal atau satu.
Tauhid dari segi syarak pula ialah:
Meng-Esakan Allah dengan ibadat serta meyakini ke-Esaan tersebut pada zat,
sifat-sifat dan perbuatan-Nya.
Syeikh Junaid al-Baghdadi berkata:
“Tauhid ialah meng-Esakan yang (bersifat dengan) Qidam dari yang baru.”
tauhid ialah ilmu yang mampu
menetapkan kepercayaan beragama dan menyumbang kepada ketetapan keyakinan,
hasil dari dalil dan bukti yang benar-benar meyakinkan.
Kedudukan dan sifat akidah Islam:
·
Akidah
Islam ialah akidah yang diajar oleh semua nabi untuk umat manusia.
·
Membersihkan
kepercayaan dari sebarang bentuk kesyirikan.
·
Akidah
Islam menjelaskan konsep dan fonomena hari pembalasan yang tepat kepada manusia
untuk difahami dan diyakini.
·
Memperjelaskan
kepercayaan terhadap perkara-perkara ghaib.
Ilmu akidah atau tauhid membicarakan
perihal ketuhanan, berhubung dengan sifat, perbuatan dan nama-nama-Nya yang
mulia. Seterusnya perihal kenabian iaitu mengenai sifat yang wajib, mustahil
dan harus bagi nabi serta berhubung dengan perkara-perkara ghaib, para malaikat
hari kiamat dan lain-lain.
Akidah Islam bertujuan menjelaskan
persoalan-persoalan yang sentiasa berlegar dalam pemikiran manusia. Akidah
tauhid merupakan syarat kepada penerimaan segala bentuk ibadat yang dilakukan
oleh seseorang. Akidah tauhid merupakan kunci untuk memasuki syurga dan
penyelamat daripada azab neraka. Akidah tauhid juga memberi harapan untuk
menerima syafaat dari Allah s.w.t.
Akhlak adalah cerminan dari akidah
iman dan amalan syariat yang dihayati. Akhlak yang menjadi cermin kepada
peribadi seseorang muslim, adalah selaras dengan makna Ihsan yang telah
ditegaskan oleh Rasulullah.
Asas-asas akidah Islam:
1.
Beriman
kepada Allah s.w.t.
2.
Beriman
kepada para Malaikat.
3.
Beriman
kepada Kitab-kitab yang diturunkan oleh Allah.
4.
Beriman
kepada para Rasul.
5.
Beriman
kepada Hari Akhirat.
6.
Beriman
kepada Qada’ dan Qadar.
Keistimewaan Akidah Islam:
Ø Hubungan yang teguh antara makhluk dan Pencipta.
Ø Akidah Islam bersumberkan al-Qur’an dan al-Sunnah.
Ø Ikhlas tanpa paksaan.
Ø Akidah Islam sentiasa teguh dan benar.
Ø Tidak bertentangan dengan fitrah naluri manusia.
Tanggungjawab seseorang Mukmin
terhadap akidah Islam:
Ø Patuh kepada Allah s.w.t.
Ø Membentuk segala tingkah laku dan amalan yang baik.
Ø Mempertingkatkan keimanan dari semasa ke semasa.
Ø Bekerjasama dan bantu membantu antara satu sama lain kerana iman.
Ø Menjadi contoh dan memberi tauladan yang baik kepada masyarakat.
Ø Menjauhkan diri dari segala bentuk khurafat.
Ø Meyakini segala ajaran yang dibawa oleh nabi Muhammad s.a.w.
Hubungan aqidah, syari‟ah, dan
akhlak bila dianalogikan adalah seperti wang logam. Syariah adalah wang logam
itu sendiri yang memiliki dua sisi penunjang yaitu aqidah dan syariah. Duit
syiling tidak akan berguna tanpa kedua sisinya, begitupun dengan perbuatan
manusia. Segala perbuatan (syari‟ah) akan bermakna bila dibarengi dengan tujuan
yang jelas (aqidah) dan berdampak positif bagi manusia lain (akhlak).
Bab 2 KEPENTINGAN MEMPELAJARI ILMU AQIDAH
Pendidikan Akidah juga adalah sumber
segala kesempurnaan.
Tanpa ilmu akidah manusia akan sukar
untuk menerima segala ilmu lain kerana segala-galanya akan kembali kepada ilmu
akidah yang menyatakan bahawa Allah s.w.t adalah pencipta sekalian alam yang
kita diami ini.
Ilmu akidah terlalu penting dalam
pendidikan rendah kerana menjadi asas kepada pembentukan iman mereka kerana “
Awwaluddin ma’rifatullah”.
Kita hendaklah menjadi masyarakat
Islam yang memelihara dan menegakkan 'aqidah dan syari'at Islam. Bagi
memelihara dan memperkukuhkan 'aqidah pula ia hendaklah dibina atas dasar iman
yang kukuh, dibajai dengan ilmu dan amal serta dipelihara dari dicemari oleh sebarang
serangan anasir dan gejala penyelewengan dan kesesatan. Berdoalah di samping
segala usaha yang lain dalam mempertahankan keutuhan 'aqidah Islam.
Kepentingan Akidah:
·
Menangkis
pengaruh-pengaruh dan amalan-amalan yang boleh merosakkan aqidah.
·
Mematahkan
hujah-hujah pihak yang cuba memesongkan aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah.
·
Meneguhkan
keimanan dan mengukuhkan keyakinan pada sifat-sifat kesempurnaan Allah.
·
Melindungi
seseorang itu daripada terjerumus kepada kancah kesyirikan dan kekufuran.
·
Mengenali
Allah dengan sifat-sifat kesempurnaanNya Yang Maha Mulia.
·
Menghindari
diri seseorang itu dari sebarang prasangka dan was-was terhadap kewujudan
Pencipta.
Keburukan tidak mempelajari ilmu
aqidah:
·
Mudah
terpengaruh dengan fahaman-fahaman yang sesat.
·
Tiada
jati diri untuk mempertahankan aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah.
·
Tidak
dapat mengenali Allah dengan sifat-sifat kesempurnaanNya.
·
Keimanan
akan merosot dan Tidak mendapat redha Allah.
Terdapat empat sumber atau dalil
ilmu aqidah iaitu:
1.
Al
Quran.
2.
Hadith
Mutawatir.
3.
Ijma’.
4.
Qias.
Pembinaan Akidah:
1.
Memahami
konsep Islam yang sebenarnya dan memahami konsep akidah secara Khusus.
2.
Membersihkan
hati dengan cara meninggalkan dosa dan melakukan perkara-perkara yang disuruh
oleh Allah.
3.
Sentiasa
berjihad melawan nafsu dan syaitan untuk beriltizam dengan Islam.
4.
Bersama-sama
dengan orang-orang yang soleh atau sentiasa mencari suasana yang Baik.
5.
Sentiasa
berdoa memohon pimpinan Allah.
6.
Bertawakal
kepada Allah.
Pengukuhan Aqidah:
i.
Beriman
bahawa pencipta kepada segala kejadian ini adalah Allah yang Maha Bijaksana
lagi Maha Berkuasa dengan dalil adanya kejadian ini kerana ihsan(belas kasihan)
daripada Allah dan makhluk memerlukan sebahagian kepada sebahagian yang lain.
ii.
Percaya
bahawa pencipta alam ini iaitu Allah tidak menjadikan segala kejadian ini
secara main-main dan dibiarkan begitu sahaja kerana tidak mungkin sesuatu yang
memiliki segala sifat kesempurnaan iaitu Allah membuat sesuatu secara
main-main.
iii.
Beriman
bahawa Allah telah mengutuskan para rasul dan menurunkan kitab-kitab bagi
menerangkan kepada manusia mengenaiNya.
iv.
Beriman
bahawa matlamat utama dijadikan manusia ini adalah untuk mengetahui tentang
Allah sebagaimana yang telah diberitahu olehNya, mentaatiNya dan beribadat kepadaNya.
v.
Beriman
bahawa balasan bagi orang mukmin yang taat kepada suruhan Allah adalah syurga,
manakala balasan bagi orang kafir yang engkar pula ialah neraka.
vi.
Beriman
bahawa setiap perbuatan manusia sama ada baik atau buruk dengan pilihan dan
kehendaknya tetapi dia tidak akan berlakuan baik melainkan dengan taufiq dan
pertolongan daripada Allah.
vii.
Beriman
bahawa perundangan yang dilaksanakan adalah hak Allah sahaja yang mana tidak
boleh menjalankan hukum yang lain daripadanya.
viii.
Mengetahui
bahawa Allah mempunyai nama-nama dan sifat-sifat yang berkenaan dengan
kehebatanNya.
ix.
Berfikir
pada kejadian Allah bukan pada zatNya.
x.
Menyembah
Allah dan tidak mensyirikkanNya dengan sesuatu.
xi.
Kita
mestilah takut kepada Allah dan tidak takut kepada perkara lain.
xii.
Sentiasa
mengingati Allah yang mana apabila diam kita berfikir dan tatkala berbicara
kita berzikir.
xiii.
Sentiasa
berserah diri kepada Allah di dalam setiap urusan dan berpegang kepadaNya dalam
setiap perkara.
xiv.
Bersyukur
kepada Allah di atas segala nikmatNya yang tidak terhitung banyaknya dan
kemulian serta rahmatNya yang tidak terkira.
xv.
Kita
yakin bahawa Allah sentiasa mengawasi setiap gerak laku kita seharian sama ada
ketika berada di tempat yang terang ataupun di tempat yang tersembunyi.
xvi.
Sentiasa
beristighfar memohon keampunan kepada Allah kerana istighfar itu merupakan
suatu cara bagi mencari keampunan bagi segala dosa yang telah dilakukan dan ia
mampu memberi ketenangan dan ketenteraman kepada kita.
Bab 3 FARDHU AIN DALAM AQIDAH.
Rukun iman adalah asas keimanan
iaitu mempercayai Allah, malaikat-malaikatNya, kitab-kitabNya, rasul-rasulNya,
hari akhirat dan qada' serta takdir baik dan jahatnya dari Allah, di mana
kepercayaan itu tetap di dalam hati seseorang tanpa bercampur syak dan
keraguan.
Beriman kepada Allah adalah sesuatu
yang wajib ke atas manusia, iaitu makrifat kepada Allah dengan sebenar-benar
yakin kerana dengan keyakinan yang betul dan benar, dengan sendirinya kita
yakin pula kepada rukun-rukun iman yang lainnya (Sulaiman Endut, 2007).
Dalil Naqli tentang Kewujudan Allah
SWT. Dalam surah az-Zumar ayat 62:
ٱللَّهُ
خَٰلِقُ كُلِّ شَيۡءٖۖ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيۡءٖ وَكِيلٞ ٦٢
62. Allah menciptakan segala sesuatu dan Dia
memelihara segala sesuatu.
Sifat-sifat wajib bagi Allah SWT
adalah seperti berikut:
1.
Wujud
ertinya ada. Namun adanya Allah SWT tidak sama dengan adanya atau wujudnya
manusia atau makhluk lain.
2.
Qidam
bererti sedia ada. Iaitu Allah sedia ada sebelum adanya alam ini.
3.
Baqa’
bermaksud kekal. Kita wajib mempercayai bahawa Allah SWT kekal selama-lamanya
dan tidak akan binasa.
4.
Mukhalafatuhu
Lil Hawadith bermaksud berlawanan dengan sesuatu yang baharu. Ini bermakna
sifat Allah SWT berlainan dengan semua makhluk ciptaannya.
5.
Qiamuhu
binafsihi bermaksud berdiri dengan sendiri. Allah SWT tidak memerlukan
pertolongan makhluk lain sedangkan manusia perlu bergantung kepada orang lain.
6.
Wahdaniyyah
Allah SWT seperti berikut: Allah SWT itu bersifat Esa.
7.
Qudrat.
Allah SWT itu Maha Berkuasa untuk menjadikan atau mengadakan sesuatu atau pun
tidak mengizinkan sesuatu daripada berlaku menurut kehendakNya.
8.
Iradah
bermaksud keinginan atau kehendak. Manakala, dari segi istilah pula ialah Allah
SWT berkehendak melakukan semua perkara tanpa terikat dengan sesuatu.
9.
Al-Bashar.
Hakikatnya ialah satu sifat yang tetap ada yang qadim lagi azali berdiri pada
zat Allah Ta'ala. Allah Ta'ala wajib bersifat Maha Melihat.
10.
Al-Samu’.
Allah Ta'ala Maha Mendengar akan segala yang terang dan yang tersembunyi.
11.
Al-Kalam.
Allah bersifat dengan sifat Maha Berkata-kata dan al-Quran adalah perkataan
Allah yang diwahyukan kepada Nabi Muhammad.
Beriman kepada malaikat ialah
keyakinan atau iktikad yang teguh bahawa Allah mempunyai malaikat-malaikat yang
diciptakan daripada cahaya. Malaikat-malaikat itu tidak pernah menderhaka
kepada Allah, dan tidak pernah pula membantah apa sahaja yang disuruh oleh
Allah kepada mereka.
Sifat-Sifat Malaikat:
1.
Malaikat
dijadikan daripada cahaya.
2.
Malaikat
tidak bersifat dengan lelaki dan perempuan.
3.
Malaikat
tidak dapat dilihat.
4.
Malaikat
boleh menjelma dengan pelbagai rupa.
5.
Malaikat
terpelihara daripada melakukan dosa.
6.
Malaikat
tidak makan, tidak minum, tidak tidur, tidak berkahwin dan bersih dari
mempunyai nafsu syahwat.
Nama-Nama Malaikat Dan
Tugas-Tugasnya Yang Wajib Dipercayai Secara Tafsili:
1.
Malaikat
Jibrail A.S. menyampaikan wahyu daripada Allah kepada rasul-rasul.
2.
Malaikat
Mikail menurunkan hujan.
3.
Malaikat
Israfil meniupkan sangkakala pada hari kiamat.
4.
Malaikat
‘Izrail mencabut (mengambil) nyawa.
5.
Malaikat
Munkar dan Nakir menyoal mayat selepas manusia telah meninggal dunia.
6.
Malaikat
Raqib mencatat segala perbuatan dan perkataan yang baik.
7.
Malaikat
Atid mencatat segala perbuatan dan perkataan yang jahat.
8.
Malaikat
Malik menjaga pintu neraka.
9.
Malaikat
Ridhwan menjaga pintu syurga.
Tugas-Tugas Umum Malaikat:
·
Memikul
'Arasy.
·
Bertasbih
& beribadat kepada Allah.
·
Memohon
diampunkan dosa-dosa orang mukmin yang menuntut ilmu.
·
Melindungi
orang yang menuntut ilmu.
·
Mendoakan
orang mukmin yang beribadat.
·
Menyampaikan
berita gembira kepada orang mukmin.
Beriman kepada kitab-kitab Allah
yang dimaksudkan ialah beriman dengan “al-kutubu al-ilaahiyah” (kitab-kitab
ketuhanan) yang menjadi sebahagian daripada aqidah orang-orang mukmin iaitu
kalam Allah yang telah diwahyukan oleh Allah kepada para rasul-Nya yang
mengandungi syariat-Nya dan ajaran agama-Nya (agama Islam) untuk disampaikan
kepada umat manusia.
Kitab-kitab yang diturunkan oleh
Allah S.W.T kepada beberapa orang rasul-Nya mempunyai empat buah kitab iaitu
At-Taurat, Az-Zabur, Injil dan Al-Quran.
Beriman dengan para nabi dan rasul
membawa maksud beriman dengan Rasul yang Allah sebutkan nama mereka dalam
Al-Quran. Selain itu, golongan mukallaf juga wajib beriman bahawa Allah juga
mengutuskan rasul-rasul lain yang tidak disebutkan namanya dalam Al-Quran dan
Al-Sunnah di mana bilangan mereka tersangat ramai.
Bilangan para nabi adalah seramai
124,000 nabi dan para rasul adalah seramai 313 rasul berdasarkan sabda
Rasulullah SAW.
Nama-nama nabi dan rasul yang wajib
diketahui ialah:
1.
Nabi
Adam a.s.
2.
Nabi
Idris a.s.
3.
Nabi
Nuh a.s.
4.
Nabi
Hud a.s.
5.
Nabi
Saleh a.s.
6.
Nabi
Ibrahim a.s.
7.
Nabi
Luth a.s.
8.
Nabi
Ismail a.s.
9.
Nabi
Ishak a.s.
10.
Nabi
Ya’qub a.s
11.
Nabi
Yusuf a.s.
12.
Nabi
Ayub a.s.
13.
Nabi
Syu’aib a.s.
14.
Nabi
Harun a.s.
15.
Nabi
Musa a.s.
16.
Nabi
Ilyasa’ a.s.
17.
Nabi
Zulkifli a.s.
18.
Nabi
Daud a.s.
19.
Nabi
Sulaiman a.s.
20.
Nabi
Ilyas a.s.
21.
Nabi
Yunus a.s.
22.
Nabi
Zakaria a.s.
23.
Nabi
Yahya a.s.
24.
Nabi
Isa a.s.
25.
Nabi
Muhammad SAW
Rasul-Rasul Ulul Azmi:
1.
Nabi
Muhammad Sallallahu ‘alaihi wasallam
2.
Nabi
Ibrahim A.S.
3.
Nabi
Musa A.S.
4.
Nabi
Nuh A.S.
5.
Nabi
Isa A.S.
SIFAT-SIFAT YANG WAJIB BAGI RASUL:
1.
Siddiq/Benar.
2.
Amanah.
3.
Tabligh/Menyampaikan.
4.
Fatonah/Bijaksana.
Sifat-Sifat Yang Mustahil Bagi
Rasul:
1.
Kazib/Dusta.
2.
Khianat/Curang.
3.
Kitman/Menyembunyikan.
4.
Baladah/Bodoh.
Sifat yang harus bagi rasul ialah
sifat-sifat yang ada pada manusia biasa.
Beriman dengan hari kiamat ialah
beriman dengan setiap berita yang disampaikan oleh Allah dan rasul-Nya mengenai
peristiwa yang berlaku pada hari itu, azab dan nikmatnya, soal kubur, hari
manusia dibangkitkan semula, mizan, haudh, sirat dan sebagainya.
Menurut Imam Syafie, Ahli Sunnah
Wal-Jamaah beriman kepada setiap yang diberitakan oleh Allah dan Rasul-Nya
tentang hari kiamat seperti kebangkitan selepas mati, hisab, kedatangan Allah
pada hari kiamat untuk memberikan keputusan di antara hamba-hamba-Nya, mizan
(timbangan), ash-shirath, syurga dan neraka.
Beriman kepada qada’ dan qadar
bermaksud mempercayai bahawa Allah S.W.T. adalah zat yang Maha Kuasa di seluruh
alam ini untuk menentukan dan mengatur sesuatu yang ada di alam ini dengan
kebijaksanaan dan kehendak-Nya sendiri tanpa diganggui oleh sesuatu kuasa
asing.
Beriman dengan takdir Allah
merangkumi empat peringkat iaitu:
Pertama: Beriman dengan ilmu Allah
S.W.T. yang qadim dan beriman bahawa Allah
mengetahui semua amalan
hamba-hamba-Nya sebelum mereka melakukannya.
Kedua: Beriman dengan penulisan yang
diketahui Allah yakni di luh mahfuz.
Ketiga: Beriman dengan kehendak
Allah yang terlaksana dan kekuasaan-Nya yang tidak terbatas.
Keempat: Beriman dengan perbuatan
Allah mengadakan semua makhluk dan Allah adalah khaliq (Pencipta) sementara
selain daripada-Nya ialah makhluk.
Bab 4 ISLAM, IMAN DAN IHSAN
Islam menurut bahasa; berasal
daripada perkataan Arab ‘aslama’ yang mengandungi makna ketundukan dan
penyerahan diri. Islam telah memberi pengertian yang begitu indah dan cemerlang
yang tidak terdapat pada pengertian agama-agama lain.
Islam adalah satu-satunya agama yang
diredai Allah s.w.t. dan Islam adalah agama yang memandu hidup manusia ke arah
kesejahteraan dan keredaan hidup di dunia dan kenikmatan hidup di akhirat.
Pengertian Islam dari sudut istilah
syarak boleh difahami melalui beberapa cara iaitu antaranya:
ü Mentauhidkan Allah s.w.t. dengan sebenar-benar patuh, tunduk,
ikhlas dan jujur hati kepada-Nya serta beriman dengan segala pengajaran agama
yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW.
ü Menyerah diri serta tunduk dan patuh hanya kepada Allah s.w.t,
Tuhan semesta alam dengan rela hati dan redha tanpa sebarang paksaan.
ü Satu sistem atau perundangan yang lengkap mengenai kehidupan yang
dibawa oleh Nabi Muhammad SAW untuk disampaikan kepada umat manusia sebagai
ikutan dan panduan.
Iman adalah perkataan Arab yang
diambil daripada kata kerja (Amana - yu´minu) yang bererti percaya atau
membenarkan.
Iman dari segi bahasa ialah tasdiq
(membenarkan) secara mutlak tanpa ragu-ragu ataupun syak wasangka di dalam
hati. Manakala, dari segi syarak pula, ia bermaksud pengakuan dengan lisan
(lidah), tasdiq dengan hati dan beramal dengan anggota badan.
Iman seseorang yang sempurna
terhadap Allah s.w.t. menghubungkan tiga bahagian utama manusia iaitu keyakinan
dalam hati, pengucapan dengan lisan dan amalan melalui anggota badan.
Ihsan boleh difahami sebagai suatu
yang terhasil daripada kombinasi akal, hati, pengucapan dan perbuatan manusia
yang menghubungkan dirinya dengan Allah s.w.t. setiap masa.
Ihsan menuntut sifat kesungguhan,
keikhlasan dan ketaatan yang mendalam seseorang hamba dalam menjalankan
tanggungjawab ibadah terhadap Allah s.w.t. pada setiap masa.
Ihsan terbahagi kepada dua bahagian
iaitu ihsan kepada Allah s.w.t. dan kepada makhluk.
Bab 5 KEHIDUPAN
Untuk memahami hidup, tentu kita
harus menilik kepada unsur-unsur yang terlibat di dalamnya yaitu siapa
penciptanya, untuk apa diciptakan, dan bagaimana seharusnya kita hidup, dan
bagaimana hubungan antara ketiganya pada sebelum dan sesudahnya.
Ternyata kita hidup mempunyai tujuan
iaitu negeri akhirat, dan bagaimana hidup yang benar itu adalah hidup dengan
menaati aturan Allah yang semuanya tercantum dalam Al-Quran Wassunnah.
Sebelum dijadikan jasad, manusia
pada awalnya berada di alam ruh. Alam kedua yang pasti dilalui oleh semua umat
manusia adalah alam rahim.
Setelah cukup tempoh yang
dikehendaki oleh Allah, manusia akan lahir ke alam dunia sebagaimana yang telah
diaturkan oleh Allah. Di peringkat kehidupan inilah, manusia menjalani
kehidupan yang agak lama sebelum berangkat ke alam lain. Di alam dunia, manusia
menimba pelbagai ilmu pengetahuan serta melakukan pelbagai amalan bagi bekalan
di alam akhirat kelak.Hakikat kejadian manusia di dunia adalah untuk
melaksanakan tugas kekhalifahan, membangun dan mengelola dunia ini sesuai
dengan kehendak Allah, kerana tujuan hidup manusia telah ditetapkan yakni
mengabdikan diri kepada Allah.
Setelah manusia selesai menjalani
kehidupan di alam dunia, manusia akan dimatikan dan dipindahkan ke alam
barzakh.Di alam barzakh manusia akan diberikan balasan yang setimpal dengan
perbuatannya di dunia. Dengan kematian, seseorang itu baru memasuki saat
peristiwa sesudahnya.
Kehidupan akhirat dimulakan dengan
peniupan sangkakala.
Semua yang berada di alam ini akan
hancur dan mati melainkan Malaikat Israfil yang bertugas meniupkan sangkakala
itu.Hal ini kerana masih ada lagi peniupan untuk kali kedua. Terdapat jarak di
antara peniupan yang pertama dan kedua. Hanya Allah sahaja yang mengetahui akan
kejadian itu.Sebaik sahaja peniupan sangkakala yang kedua, manusia akan dihidupkan
semula.
Dari sana manusia akan diarak ke
Padang Masyar yakni tempat untuk menghadapi pengadilan Allah SWT. Pengadilan
agung akan berlaku di mahkamah Allah.
Setelah berada di Padang Masyar
menerima pengadilan yang seadil2nya dan diserahkan hasil amalan masing2,
manusia akan bergerak menuju ke syurga atau neraka.
Menjadi Khalifah Allah di muka bumi
bermaksud menjadi wakil yang dilantik oleh Allah SWT untuk mentadbir dan
menguruskan bumi ini, disamping memakmurkannya supaya menjadi tempat tinggal
yang baik untuk didiami oleh seluruh penghuninya.
Di dalam Al-Quran terdapat sembilan
kalimah khalifah atau khalaif. Ia secara umumnya membicarakan mengenai peranan
manusia sebagai khalifah Allah di muka bumi. Dengan demikian, jelas kepada kita
betapa mulianya darjat manusia yang dikurniakan oleh Allah SWT.
Ciri-ciri Asas Seorang Khalifah:
·
Berilmu.
·
Moral
yang tinggi.
·
Mempunyai
hubungan baik.
·
Komitmen
terhadap tugas.
·
Ikutan
terbaik.
Akibat Dosa: Mendapat kemurkaan
daripada Allah.Hati sentiasa resah dan gelisah. Allah akan menarik nikmat dan
menurunkan bala. Memutuskan hubungan antara hamba dan tuhannya. Doa tidak
dimakbulkan oleh Allah. Mendapat balasan neraka di akhirat kelak. Mudah
berputus asa. Menimbulkan banyak penyakit sosial seperti pergaduhan, pembunuhan
dll.
Kesan Pahala: Mendapat keredhaan
Allah. Jiwa sentiasa tenang dan gembira. Sentiasa sabar di dalam setiap ujian
Allah kepadanya. Mendekatkan diri kepada Allah. Doa dimakbulkan oleh Allah.
Mendapat balasan syurga di akhirat kelak. Allah akan memelihara manusia dari
bala bencana dan penyakit.
Dari Ibnu Abbas, Rasulullah SAW
bersabda yang bermaksud: “Rebutlah lima perkara sebelum datangnya lima perkara.
Masa sihat sebelum sakit. Masa kaya sebelum datangnya masa sempit (miskin).
Masa lapang sebelum tiba masa sibuk. Masa mudamu sebelum datang masa tua dan
Masa hidup sebelum tiba masa mati.” (Riwayat al-Hakim dan al-Baihaqi).
Bab 6 KEMATIAN
Konsep ajal dalam Al-Quran mempunyai
makna yang luas dan tidak terhad pada tempoh berakhirnya hayat.
Jika ajal difahami dengan erti yang
luas, ia bakal mempunyai potensi besar untuk membentuk hidup seorang Muslim
yang cemerlang dalam pelbagai dimensi kehidupannya, bukan hanya dalam soal
kematian.
Konsep ajal yang luas mampu mendidik
Muslim untuk sedar akan kepentingan menjaga waktu dalam menunaikan kewajiban
dan tanggungjawab serta kepentingan untuk memanfaat waktu atau peluang sebelum
tiba ajal (masa luput)nya.
Konsep ajal yang luas juga mengajar
kita bahawa apa jua nikmat yang kita perolehi pasti ada masa luputnya. Oleh
itu, Muslim hendaklah sentiasa bersedia menghadapi kehilangan nikmat dari
segala segi.
Ajal mengajar Muslim bahawa setiap
kesulitan juga ada tempoh luputnya. Ini berpotensi untuk membina sifat
optimisme.
Ajal juga mengajar Muslim untuk
sentiasa berusaha untuk kekal relevan dengan mencipta semula (reinvent) diri
kerana menyedari kemahiran, pengetahuan dan teknologi yang dikuasai juga ada
masa luputnya.
Ajal mengajar seorang pemimpin sejak
dari hari pertama menjawat tugas kepimpinan akan tarikh luput jawatan berkenaan
bagi dirinya.
Hadis riwayat dari Imam Bukhari dan
Muslim, dari Abdullah Ibnu Mas'ud r.a katanya: " Aku berjalan bersama-sama
rasulullah s.a.w di Kota Madinah. Rasulullah bertongkat dengan pelepah tamar
dan melewati sekumpulan orang-orang Yahudi. Mereka (Yahudi) saling berkata:
"Tanya Muhammad tentang roh"? Sebahagian yang lain pula mengatakan:
"Jangan bertanya kepadanya"Namun kemudianya mereka bertanya: "
Hai Muhammad apakah roh itu?." Rasulullah tetap( berdiri ) bertongkat
dengan pelepah kurma itu dan aku menyangka bahawa baginda sedang menerima
wahyu. Setelah itu Rasulullah bersabda kepada mereka(Surah al-Israk :ayat 85):
" Dan mereka bertanya kepadamu tentang roh. Katakan roh itu adalah urusan
tuhanku dan tiadalah diberi kepada kamu ilmu pengetahuan kecuali sedikit".
Ibnu Habib berpendapat bahawa roh
dan jiwa adalah dua perkara yang berlainan. Roh adalah unsure yang merayap ke
sekujur tubuh manusia sedang jiwa mempunyai dua tangan , dua kaki, dua kaki dan
kepala. Jiwalah yang merasai sakit, gembira dan sedih dan jiwalah yang
mengembara dan mimpi. Sewaktu jiwa mengembara, yang masih kekal adalah roh. Ada
benarnya pendapat Ibnu habib kerana manusia yang tidur adalah masih tetap
hidup, Cuma tidak dapat merasai sakit apabila disakiti tubuh badannya ketika tidur.
Apabila jiwa kembali dan sedar dari tidur maka manusia akan merasai semula.
Adapun hukum-hakam Barzakh, Allah
Subhanahu wa Ta‘ala menetapkannya berdasarkan roh sedangkan jasad kasarnya
hanya mengikutinya. Ini berbeza dengan kehidupan di dunia sebagaimana yang
telah diterangkan di atas. Oleh itu di alam Barzakh badan akan turut merasakan
kepedihan azab jika rohnya disiksa sebagaimana badan akan turut merasakan
nikmat jika roh mendapat nikmat. Ini kerana jasad adalah penyebab untuk
mendapat nikmat atau sebaliknya siksaan.
Azab kubur dan azab akhirat adalah
akibat daripada murka Allah kepada hamba-Nya. Siapa yang dimurkai Allah di
dunia ini kerana durhaka kepada-Nya dan tidak segera taubat kepada-Nya lalu
mati dalam keadaan demikian maka untuknya azab kubur setimpal dengan kemurkaan
Allah kepadanya.
Seluruh manusia akan bangkit dengan
jasad ketika masih muda dengan wajah berbeda-beda sesuai amal perbuatannya.
Hari kebangkitan wajib diimanai oleh setiap muslim dengan keimanana yang kuat
dan merupakan salah satu cabang dari rukun iman yang kelima yaitu percaya
kepada hari akhirat.
Setelah semua makhluk dibangkitkan
(ba’ats) dari alam kubur, mereka akan digiring (nasyr) ke satu tempat yang
disebut padang Mahsyar. Di sana mereka selanjutnya akan berkumpul menjadi satu
himpunan. Mahsyar adalah padang yang sangat luas dan datar, dimana tidak
terlihat dataran rendah maupun tinggi di akhirat.
Setelah berada di padang Mahsyar
selanjutnya semua manuisa satu persatu akan dihisab. Sebelum dihisab, mereka
diberitahu tentang amal perbuatan yang telah mereka kerjakan meskipun mereka
telah lupa apa yang mereka kerjakan. Mereka akan dihisab dengan perbuatan yang
mereka lakukan, dari yang besar sampai yang sekecil kecilnya. Semua anggota
tubuh manusia menjadi saksi.
Bab 7 PERMASALAHAN AQIDAH.
Iman adalah harta yang sangat
bernilai. Ia bukan sesuatu yang boleh diwarisi atau dijual beli. Ia adalah
anugerah Allah yang patut disyukuri dan dipelihara. Kerana itulah, Nabi Yaaqub
a.s sekalipun bernasabkan para Nabi dan memiliki keturunan juga di kalangan
para Nabi cukup bimbang akan keselamatan akidah anak cucu baginda.
Kerana akidah juga, para Nabi dan
Rasul sanggup menerima apa jua rintangan dan bebanan demi memperjuangkannya.
Dari Nabi Adam a.s hinggalah kepada Nabi Muhammad s.a.w semuanya telah berusaha
memelihara akidah umat mereka agar tidak terpesong ke jalan sesat.
Penghijrahan Rasulullah s.a.w dari
Mekah ke Madinah umpamanya bertujuan untuk membentuk umat Islam yang baru
berpegang kepada ajaran agama Islam.
Akidah yang merupakan simpulan iman
akan menyuntikkan semangat perjuangan, menyuburkan daya saing dan memupuk
perpaduan di kalangan umat Islam.
Umat Islam yang tidak mempunyai
akidah yang kukuh akan mudah terpesong dan menyeleweng dari ajaran agamanya
yang sebenar.
Akidah juga adalah tunjang segala
amalan dan benteng pertahanan yang kukuh daripada segala perkara yang
merosakkan. Jika akidah seseorang itu tidak betul, maka segala amalan yang
dilakukannya menjadi sia-sia belaka, manakala di akhirat pula akan dimasukkan
ke dalam api neraka.
Syirik adalah menjadikan sesuatu
sebagai sekutu Allah dalam hal- hal yang merupakan hak murni Allah. Seperti
menjadikan Tuhan atau beberapa Tuhan selain Allah yang disembah, ditaati,
dimintai pertolongan, dicintai atau lainnya. Semua ini tidak ada yang berhak
mendapatnya selain Allah. Syirik adalah dosa yang tidak terampuni.
Hasil dari penelitian Cawangan
Akidah, Bahagian Penyelidikan, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia, umat Islam di
negara ini sentiasa terdedah kepada ajaran sesat yang berkembang hasil dari
faktor-faktor berikut:-
1.
Tasawuf
Falsafah @ Teosofi
2.
Ajaran
Batiniah;
3.
Ajaran
Syiah;
4.
Khurafat,
Amalan Bomoh dan Tradisi; dan
5.
Usaha
menjauhkan Umat Islam dari al-Quran dan al-Sunnah.
Ciri-ciri yang didapati dalam
ajaran-ajaran sesat di Malaysia adalah seperti berikut:-
1.
Mengaku
diri atau gurunya sebagai Nabi atau wakilnya dan mendakwa menerima wahyu.
2.
Mengaku
diri atau gurunya sebagai Imam Al-Mahdi atau mempercayai bahawa orang-orang
tertentu tidak mati dan akan muncul sebagai manusia yang istimewa seperti Imam
Al-Mahdi dan sebagainya (Qadyani, Bahai, 4 Sahabat, Nasir, Mufarridiah).
3.
Mempercayai
bahawa roh orang yang mati menjelma semula ke dalam jasad orang yang masih
hidup.
4.
Mendakwa
pengikut-pengikut ajaran/tarikatnya sahaja yang dijamin masuk syurga.
5.
Mendakwa
gurunya memegang kunci pintu syurga.
6.
Mempercayai
bahawa gurunya boleh menebus dosa dengan wang.
7.
Mendakwa
bahawa semua agama adalah sama.
8.
Mempercayai
bahawa orang yang telah mati boleh memberi pertolongan apabila diseru namanya.
9.
Memohon
kepada benda-benda tertentu seperti batu, cicin dan sebagainya untuk sampai
kepada Tuhan.
10.
Melakukan
penyerahan rohani dan jasmani kepada guru melalui nikah batin dengan tujuan
untuk mendapat anak yang soleh @ anak hakikat.
11.
Mengaku
Allah menjelma di dalam diri.
12.
Mendakwa
atau mengaku dirinya sebagai wakil Nabi yang boleh memberi syafaat kepada
muridnya.
13.
Mendakwa
ajaran atau tarikatnya yang diamal sekarang diambil terus dari Rasulullah
s.a.w. secara jaga (Yaqazah).
14.
Mengaku
dan mempercayai bahawa seseorang itu boleh berhubung dengan Allah melalui Nur
Muhammad yang berada di dalam dirinya dan dengan demikian di dakwa pasti masuk
syurga.
15.
Memansuhkan
syariat-syariat Islam seperti sembahyang, puasa, haji dan membuat syariat baru
@ menganggapkan bila sampai kepada hakikat maka tidak perlu lagi syariat.
16.
Meninggalkan
sembahyang Jumaat kerana mengamalkan suluk.
Penyebar ajaran menyeleweng telah
banyak mendatangkan keburukan kepada umat dan negara. Antaranya melalui:
a.
Mencela
Ulama dan Fuqaha.
b.
Membuat
Takwilan Dalam Agama.
c.
Kepentingan
Peribadi dan Sex.
d.
Ingin
Melemahkan Perpaduan dan Menghancurkan Agama Islam Melalui Gerakan Rahsia.
Golongan yang mudah terpengaruh
menjadi mangsa ajaran sesat ialah terdiri daripada:
1.
Mereka
yang jahil dan kosong jiwa kerana tidak mempunyai pengetahuan agama yang cukup.
2.
mereka
yang ghairah mencari ketenangan jiwa dan kesempurnan beragama terutama melalui
unsur kerohanian dengan cara jalan dekat tanpa ikut sunnah.
3.
Golongan
yang salah atau menyeleweng dalam hal yang berhubung dengan usul.
No comments:
Post a Comment