Monday, 13 May 2019

Ringkasan Sirah Nabawiyah


BAB 1: SEJARAH KELAHIRAN NABI MUHAMMAD (SAW)
Nabi Muhammad bin Abdullah merupakan Rasul terakhir yang diutuskan oleh Allah s.w.t kepada sekelian umat hingga hari kiamat. Baginda menjadi yatim semasa dua bulan dalam kandungan ibunya, kerana bapanya Abdullah bin Abdul Muththalib telah wafat di Yathrib. Baginda dilahirkan di kota Mekah pada hari Isnin 12 Rabi’ul Awal tahun gajah, yakni tahun dimana Abraham atau Abrahah al-Asyram berusaha menyerang Mekah dan menghancurkan ka’bah.
Sebelum Kelahiran Nabi Muhammad:
a.       Api Sembahan Kaum Majusi di Parsi Terpadam.
b.      Aminah Bermimpi Supaya Anak dalam Kandungan Diberi Nama Muhammad.
Sewaktu Baginda dilahirkan, telah berlaku perkara yang luar biasa (mukjizat) ke atas Nabi s.a.w iaitu:
a.       Kedua tapak tangan Baginda melekap di atas bumi dan kepala Baginda mendongak ke langit.
b.      Baginda dilahirkan dalam keadaan sudah berkhatan.
c.       Baginda bersin dan mengucapkan Alhamdulillah, dijawab oleh malaikat “yarhamukaLLah” dan Baginda menjawab lagi “yahdina wayahdikumuLLah”.
Selepas Kelahiran Nabi Muhammad:
a.       Dada Baginda s.a.w Dibedah waktu baginda masih kanak-kanak.
b.      Kumpulan Awan Memayungi Baginda Ketika Berjalan.
Nasab baginda s.a.w ialah Muhammad bin Abdullah bin Abdul Muthathalib bin Hashim bin Abdul Manaf bin Qushayyi bin Kilab bin Murrah bin Ka’ab bin Lu’ay bin Ghalib bin Fihr bin Malik bin an-Nadhar bin Kinanah bin Khuzaimah bin Mudrikah bin Ilyas bin Mudhar bin Nazar bin Mu’iddu bin Adnan. Inilah batas nasab Rasulullah s.a.w yang telah disepakati.
Baginda telah bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya Allah telah memilih Kinanah dari anak Ismail dan memilih Quraisy dari Kinanah, kemudian memilih Hasyim dari Quraisy, dan memilih ku dari Bani Hasyim”.
Kisah penyusuan yang paling masyhur ialah kisah penyusuan Rasulullah s.a.w dengan ibu susuannya Halimatus Sa’diah.
Sememangnya menjadi budaya orang Arab bangsawan akan menyerahkan anak-anak mereka kepada orang-orang kampung untuk disusui bila mereka melahirkan anak.
Semenjak Nabi Muhammad s.a.w tinggal bersamanya Halimatus Sa’diah banyak berlaku perkara-perkara yang luar biasa.
Nabi dibesarkan dalam suasana masyarakat yang penuh dengan nilai-nilai murni dan berakhlak mulia.
Tujuan Nabi di Hantar ke Desa:
1.      Tubuh kanak-kanak itu menjadi sihat, cergas dan kuat, kerana di desa udaranya lebih bersih daripada di kota.
2.      Kanak-kanak itu mempelajari bahasa Arab asli (Arab fusha) dan boleh bertutur dengan fasih, kerana di kota, khususnya kota Makkah, Bahasa Arabnya sudah tercemar dengan terdapatnya ramai bangsa asing di situ.
3.      Kanak-kanak itu terlatih dengan kesusahan. Apabila dewasa nanti dia akan merasa lebih bertanggungjawab terhadap masyarakat.
Di antara nilai-nilai murni masyarakat desa ialah:
1.      Rajin Berkerja.
2.      Semangat yang Tinggi.
3.      Kasih Sayang.
4.      Bertanggungjawab dan Amanah.
Ketika diasuh di desa Nabi dididik dengan akhlak yang mulia dan mempelajari pelbagai ilmu pengetahuan. Selain daripada itu, Nabi menjadi seorang yang lembut tutur kata, bersifat timbang rasa, amanah dan sabar. Di samping itu, Nabi juga memperolehi pelbagai kemahiran. Antaranya ialah dapat menguasai Bahasa Arab dengan baik, pandai mengembala kambing dan pandai bergaul dengan masyarakat.
Bapa Baginda Abdullah meninggal dunia ketika berusia 25 tahun dan jenazahnya dikebumikan di Madinah juga. Beliau meninggalkan sedikit harta untuk bekalan anaknya yang akan lahir itu iaitu lima ekor unta, beberapa ekor kambing dan seorang pembantu rumah yang bernama Ummu Aiman. Jika diukur daripada harta yang ditinggalkan itu, jelaslah bahawa Abdullah bukanlah seorang yang terlalu kaya atau seorang yang terlalu miskin tetapi keadaannya sederhana sahaja.
Dalam perjalanan pulang menziarahi pusara suaminya di Yathrib Aminah telah jatuh sakit lalu meninggal dunia di satu tempat bernama Abwa’, maka tinggallah Nabi menjadi yatim piatu dan pulang ke Makkah bersama-sama Ummu Aiman.
Kesan dari peristiwa ini, Nabi telah hidup tanpa sokongan ibu dan bapa. Baginda hanya bangkit memikul tanggungjawab dengan bantuan seluruhnya dari Allah. Nabi juga telah menjadi seorang yang tabah menghadapi ujian, disayangi dan dihargai oleh anggota keluarga yang lain serta pandai hidup berdikari.
Kematian Abdul Muttalib merupakan satu pukulan ke atas Bani Hashim kerana tiada seorang pun dari anak-anak lelakinya yang dapat mengantikan tempat beliau. Tidak ada seorang Quraisy pun yang dapat menandingi sifat-sifatnya dari segi pemikiran, keperibadian, keadilan dan kekuatan.
Sebelum kematiannya, Abdul Muttalib telah mengamanahkan anaknya Abu Talib supaya menjaga Nabi dengan baik.
Nabi menerima ujian Allah dengan sabar dan yakin apa yang berlaku ke atas dirinya mempunyai hikmah. Walaupun Nabi sayang kepada datuknya, kesedihan Baginda tidak berpanjangan. Bahkan Baginda tabah menghadapi dugaan yang besar itu. Di samping itu, Baginda menjadikan peristiwa tersebut sebagai cabaran untuk meneruskan kehidupan selepas itu.
Walaupun Abu Talib Bapa saudara Nabi bukanlah seorang yang kaya dan mewah. Dengan sebab itulah Abdul Muttalib menyerahkan Nabi kepada Abu Talib. Sikap kasih-sayang Abu Talib terhadap Nabi tidak ubah seperti kasih-sayang Abdul Muttalib terhadap Nabi. Ketika bersamanya Nabi tidak pernah berkecil hati terhadap Abu Talib, malahan Baginda sentiasa membantunya dalam urusan di rumah dan di luar rumah.
Di antara pengalaman yang diperolehi Nabi semasa tinggal bersama bapa saudara Baginda ialah:
Baginda telah berkerja sebagai pengembala kambing untuk mendapatkan upah.
Pergi ke negeri Syam untuk menguruskan perniagaannya di sana.
Pemergian Baginda ke Syam telah memberikan pengajaran dan pengalaman yang cukup banyak kepada Baginda.
Baginda juga melakukan perniagaan di Makkah dan di pasar-pasar yang berdekatan seperti Ukaz, Majannah dan Dhu al-Majaz.
Di situ dalam perjalanan ke Syam Buhaira Pendeta Nasrani menasihatkan AbuTalib supaya membawa Nabi Muhammad bin Abdulah segera pulang ke Mekah setelah melihat tanda kenabiannya, ini kerana dibimbangi jika Baginda dibawa ke Syam, orang-orang Yahudi akan menemui Baginda dan akan membunuhnya. Disebabkan misi perdagangannya belum selesai, Abu Talib telah mengupah orang untuk membawa kembali Rasullulah ke Mekah dan dia meneruskan perjalanan hingga ke Syam tanpa membawa bersama Rasullulah.
BAB 2: KERASULAN NABI MUHAMMAD SAW
Siti Khadijah binti Khuwailid adalah seorang wanita kaya daripada keturunan suku Abdul Uzza bin Qusai bin Kilab di Mekah ketika itu. Kekayaan Siti Khadijah adalah menyamai perniagaan semua orang Quraisy yang lain. Kejujuran dan keperibadian mulia Rasullulah telah menarik hati Siti Khadijah untuk menawarkan Baginda menguruskan perniagaan beliau ke Syam.
Hasil daripada pergaulan yang mesra, jujur dalam tutur kata, prihatin dengan keperluan pelanggan menyebabkan misi perniagaan Siti Khadijah kali ini yang diterajui oleh Rasullulah telahmencapai objektif dan berjaya meraih keuntungan yang berlipat kali ganda mengatasi rombongan dagang lain. Misi kali mencatatkan keuntungan tertinggi berbanding dengan misi perniagaan yang dihantar sebelumnya.
Ini menambahkan lagi kekaguman beliau kepada Rasullulah. Kekaguman ini, menarik hati Siti Khadijah untuk menjadi isteri kepada Rasullulah. Rasulullah ketika itu masih lagi bujang dan umur Baginda dua puluh lima tahun, sementara umur Siti Khadijah adalah empat puluh tahun, seorang janda yang sudah kematian dua orang suami sebelum ini.
Kekaguman beliau dengan keunggulan peribadi Rasullulah telah membuka hati Siti Khadijah untuk berkahwin. Beliau kemudiannya menghantar wakil kepada Rasullullah untuk menyampaikan hasrat beliau. Akhirnya berkahwinlah Siti Khadijah dengan Rasullulah. Abu Talib yang menguruskan perkahwinan bagi pihak Rasullulah dan mengetuai majlis akad nikah. Tempoh perkahwinan Rasullullah dengan Siti Khadijah sehingga Siti Khadijah kembali ke rahmatullah berlangsung adalah selama dua puluh lima tahun.
Rasullullah dengan kebijaksanaan Baginda menyelesaikan pertelingkahan dengan dengan penuh aman damai dan memuaskan hati semua pihak. Rasullullah membuka serbannya, kemudian meletakkan Hajarul Aswad di tengah-tengah serban dan kesemua ketua suku mengangkat serban ini bersama-sama dari penjuru masing-masing. Apabila sampai ke penjuru Kaabah,Rasullullah meletakkan Hajarul Aswad ketempatnya yang asal. Kebijaksanaan dalam pengadilan dalam peristiwa Hajarul Aswad telah berjaya menyelamatkan kaum Quraisy daripada peperangan saudara antara mereka.
Nabi Muhammad s.a.w. berulang alik dari rumah ke gua Hira’ selama beberapa bulan. Pada suatu hari baginda mendapat mimpi yang benar iaitu ternampak cahaya seperti pancaran sinar yang terang di waktu pagi yang memberi tanda akan datangnya kebaikan. Pada 17 Ramadan tahun 610M, sedang baginda beribadah di gua Hira’ datanglah malaikat Jibril a.s membawa wahyu daripada Allah s.w.t., lalu mengajar baginda membaca.
Setelah itu, Rasulullah s.a.w. pun pulang dalam keadaan ketakutan lalu menemui Khadijah binti Khuwailid r.ha dirumahnya, sambil berkata: “Selimutkanlah daku! selimutkanlah daku!”. Baginda s.a.w. lantas diselimutkan sehingga hilang rasa gerun dan takut. Akhirnya, baginda s.a.w. menceritakan kepada Khadijah tentang peristiwa aneh yang berlaku ke atas dirinya.
Rasulullah s.a.w. terus di bawa oleh Khadijah menemui Waraqah bin Naufal bin Asad bin Abdul Uzza, sepupu Khadijah dan penulis kitab Injil dalam bahasa Al- Ibrani lantaran beliau merupakan penganut agama Kristian di zaman Jahiliah. Baginda s.a.w. telah menceritakan peristiwa yang telah baginda alami semasa di gua Hira’.
Namun, tidak berapa lama setelah itu, Waraqah pun meninggal dunia sebelum sempat menunaikan hajat murninya untuk membantu perjuangan Rasulullah itu.
BAB 3: DAKWAH ISLAMIAH
Orang pertama yang beriman dengan Baginda dan memeluk Islam ialah isteri Baginda, Khadijah r.ha.,kemudian sepupu Baginda, Ali r.a. Ketika itu Ali masih kanak-kanak berumur 10 tahun. Kemudian diikuti pula oleh bekas hamba Baginda, Zaid bin Harithah. Dakwah Islam ini akhirnya disambut baik pula oleh beberapa tokoh yang berkedudukan dalam masyarakat Mekah iaitu: Abu Bakar as-Siddiq, Uthman binbin Affan, al-Zubair bin al-Awwam, ÂAbd. Rahman bin Auf dan Sa’ad bin Abi Waqqaf r.hum. Hamba sahaya yang mula-mula sekali memeluk Islam pula ialah Bilal bin Rabah al-Habsyi.
Setelah tiga tahun berlalu dakwah secara sulit dan bilangan umat Islam kian bertambah, maka akhirnya Allah s.w.t telah memerintahkan RasulNya untuk menyampaikan dakwah Islam secara terang-terangan.
Ekoran dakwah secara terang-terangan itu, bermulalah peringkat menyakiti orang-orang mukmin yang baru memeluk Islam. Bahkan Rasulullah s.a.w. turut disakiti dan ada yang terbunuh syahid.
Puak Musyrikin Quraisy ingin bertindak ke atas Rasul s.a.w, namun bapa saudara Baginda, Abu Talib melindunginya. Beliau enggan menyerahkan Baginda kepada mereka.
Setelah seruan secara terbuka dijalankan dan ia mendapat sambutan di luar dugaan dan setelah Nabi Muhammad mula menyentuh soal-soal penyembahan dan ajaran nenek moyang mereka, maka kaum Quraisy mula bimbang lantas mengadakan pelbagai usaha untuk mebendung perkembangan Islam.
Bani-bani lain dari kaum Quraisy terutamanya Bami Umayyah mahu kuasa pentadbiran Mekah berada di tangan mereka. Menerima ajaran Islam seolah-olah mereka tunduk di bawah Bani Hasyim. Keunggulan peribadi Muhammad yang terkenal sebagai seorang yang amanah dan mempunyai budi pekerti yang tinggi membimbangkan bani-bani lain. Sekiranya Muhammad berjaya menjadi pemimpin, mereka bimbang kuasa kepimpinan tersebut akan dipegangnya dan ini menyebabkan bani lain tidak lagi berpeluang meletakkan diri mereka sebagai pemimpin.
Pengharaman penyembahan berhala ini akan menyebabkan pengukir patung, peniaga berhala dan juga penjaga Kaabah kehilangan sumber pendapatan. Pengharaman hamba sudah pasti akan menjejaskan kedudukan ekonomi mereka.
Orang musyirikin juga bimbang kedudukan Mekah sebagai pusat perdagangan, pusat ibadat dan pusat kebudayaan akan terjejas dengan kedatangan Islam.
Orang musyirikin yang sememangnya sentiasa melakukan perbuatan buruk seperti berzina, membunuh anak dan sebagainya takut akan pembalasan yang akan diterima nanti.
Mereka turut menentang segala amalan sosial yang dianjurkan oleh Islam seharian kerana ia bertentangan dengan kehidupan biasa mereka.
Mereka bimbang jika mereka menerima Islam, mereka akan melanggar adat tradisi mereka dan akan dimakan sumpah.
Golongan musyirikin menentang Islam kerana perbezaan dasar agama dan ketuhanan.
Orang musyirikin melemparkan pelbagai tuduhan terhadap Nabi dengan harapan masyarakat Arab tidak terpengaruh dengan dakwah yang disampaikan.
Pada peringkat awal, seksaan hanya ditujukan kepada pengikut Nabi, terutamanya golongan lemah seperti golongan miskin dan hamba. Oleh sebab seksaan ini tidak memberi kesan, mereka pun mulai menyeksa Nabi dengan meletak najis di rumah Nabi, di sujud Nabi dan meletakkan duri di tempat yang dilalui Nabi.
Orang musyirikin telah mengemukakan pelbagai tawaran bagi memujuk Nabi supaya meninggalkan tugas-tugas dakwah.
Apabila semua tindakan yang diambil tidak berkesan, orang musyirikin menemui Abu Talib dan meminta beliau menasihati Nabi. Permintaan tersebut tidak dipedulikan.
Orang musyirikin akhirnya mengadakan pakatan untuk memulau Bani Hasyim dan semua umat Islam. Pemulauan ini hanya dilakukan dalam tempoh 3 tahun kerana tidak semua orang musyirikin bersetuju dengan tindakan tersebut.
Apabila orang musyirikin gagal menyekat usaha Nabi, mereka akhirnya bersepakat untuk membunuh Nabi. Beberapa orang pemuda telah dipilih untuk melaksanakan tugas tersebut. Rancangan ini telah diberitahu oleh Allah kepada Nabi melalui wahyu.
Setelah Nabi dan orang Islam berhijrah ke Madinah, orang musyirikin telah berasa tidak puas hati. Oleh itu, mereka telah melancarkan serangan ke atas orang Islam. Terdapat 3 peperangan penting yang berlaku iaitu Perang Badar, Perang Uhud dan Perang Khandak (Ahzab).
Pada peringkat awal, Nabi meminta orang Islam supaya bersabar menghadapi tindakan dari orang musyirikin. Mereka diminta jangan bertindak balas bagi mengelakkan pertelingkahan yang lebih besar.
Nabi menggalakkan orang Islam yang berharta untuk membebaskan hamba yang telah diseksa dengan teruk oleh tuan-tuan mereka.
Bagi mengelakkan peyeksaan orang musyirikin Mekah, Nabi dan orang-orang Islam telah mendapatkan perlindungan dari orang yang berpengaruh dalam masyarakat Quraisy.
Apabila orang musyirikin menunjukkan penentangan yang semakin hebat, maka Nabi mengarahkan orang-orang Islam supaya berhijrah ke Habsyah. Al-Najasyi yang memerintah Habsyah ialah seorang pemerintah yang baik dan sanggup melindungi orang Islam.
Sebelum berlakunya Bai'at Aqabah, Nabi dan anak angkatnya Zaid Bin Harithah telah pergi ke Taif untuk berdakwah kepada Bani Thaqif tetapi penduduk Taif mempunyai hubungan yang rapat dengan orang Quraisy di Mekah. Oleh itu, mereka menolak mentah-mentah dakwah yang disampaikan. Malah mereka mengupah kanak-kanak untuk mencederakan Nabi.
Pada tahun 11 selepas kerasulan Nabi, Bai'at Aqabah I telah berjaya diadakan. Hal ini diikuti pada tahun berikutnya dengan Bai'at Aqabah II. Melalui Bai'at Aqabah II, Nabi dan orang Islam dijemput ke Yathrib (Madinah).
Pada tahun ke-13 selepas kerasulan Nabi, Nabi bersama orang Islam telah berhijrah ke Yathrib bagi mengelakkan tindakan yang lebih keras dilakukan oleh orang musyirikin Mekah. Hijrah ini dilakukan secara bersembunyi. Dengan hijrah ini, peluang bagi orang musyirikin untuk menghalang usaha penyebaran Islam gagal.
Setelah 2 tahun Nabi berhijrah, turun wahyu yang membenarkan orang Islam berperang bagi mempertahankan diri dan agama.
BAB 4: HIJRAH NABI
Perjanjian Aqabah pertama ini adalah hasil daripada pemelukan enam orang dari penduduk Yathrib (Madinah) di musim haji tahun ke-11 kerasulan baginda Nabi Muhammad s.a.w. Mereka yang berada di Mina ketika itu sanggup dan bersedia menerima ajaran baru ketika itu dan berjanji kepada Rasulullah untuk menyebarkan risalah Islam di Madinah, apabila mereka telah pulang daripada menunaikan haji kelak berbanding kaum Musyrikin Makkah yang memandang lekeh ajakan Nabi kepada agama Islam yang murni ini.
Pada musim haji, bulan Zulhijjah tahun ke-13 selepas kerasulan pula,bersamaan Jun 622 Masihi, datang pula rombongan seramai 70 orang lebih kaum muslimin penduduk Yathrib, bersama-sama kumpulan haji musyrikin bagi melaksanakan ibadat haji.
Mereka telah membuat beberapa pertemuan sulit dengan Rasulullah hingga berakhir dengan persetujuan kedua belah pihak untuk mereka bertemu lagi di pertengahan hari-hari Tasyriq (11, 12 dan 13 Zulhijjah), di persimpangan berhampiran Aqabah di mana upacara Jamrah atau ibadah melontar dilakukan di sana.
Imam Ahmad r.a telah meriwayatkan dari Jabir bin Abdullah r.a bahawa daku berkata; “Wahai Rasulullah, di atas apakah yang akan kami berjanji dengan Tuan?” Jawab Rasulullah, kamu berjanji untuk:
        i.            Mendengar dan mematuhi dalam keadaan sibuk mahupun lapang.
      ii.            Berinfaq semasa susah dan senang.
    iii.            Menyeru kepada maʹruf dan mencegah kemungkaran.
    iv.            Berjuang kerana Allah tanpa mempedulikan ancaman orang.
      v.            Menyokong aku setibanya aku di kalangan kamu nanti, mempertahankan aku seperti mana kamu pertahankan diri dan anak isteri kamu, sebagai balasan, adalah syurga Allah di akhirat nanti.
Peristiwa hijrah telah menjadi satu titik peralihan kepada dakwah Nabi s.a.w bersama para Sahabat dan strategi bijak bagi memaju perkembangan agama Islam di Semenanjung Tanah Arab dan dunia umumnya. Penghijrahan ini dilakukan secara diam-diam bagi mengelakkan diketahui oleh musyirikin Makkah.
Termeterainya Perjanjian ʹAqabah mengundang dan membuka jalan yang penuh bergaya bagi proses Hijrah dalam sejarah Islam. Melalui perjanjian ini, Nabi telah meraih sambutan dan jaminan keselamatan penduduk Madinah bagi memastikan kelangsungan dakwah dan syiar Islam.
Tekanan atau ancaman dari musyrikin Makkah telah mendorong Nabi dan umat Islam berhijrah ke Madinah. Nabi dan orang-orang Islam bukan sekadar telah dihina, diejek, diseksa dan dipulau, malah Nabi Muhammad s.a.w sendiri telah diancam untuk dibunuh.
Setelah penduduk Taif menolak dakwah Islam ini, maka Nabi cuba mengalihkan perhatian ke tempat lain, iaitu Madinah. Kedatangan penduduk Madinah ke Makkah dan kesungguhan mereka untuk menerima dan menyebarkan Islam memberi satu gambaran yang baik kepada Nabi.
Kematian Abu Talib dan Khadijah telah menyebabkan Nabi kehilangan tempat untuk berlindung. Ia sedikit sebanyak meninggalkan kesan ke atas Nabi.
Nabi berhasrat untuk mendapatkan sebuah tempat baru untuk berdakwah memandangkan sambutan daripada penduduk Makkah kurang menggalakkan.
Persediaan penduduk Madinah menerima Nabi telah mendorong Nabi berhijrah ke sana. Di samping itu, penduduk Madinah berharap Nabi dapat memberi sinar perdamaian terhadap perbalahan antara orang Arab dan Yahudi, juga antara orang Arab dan Arab, khususnya antara Aus dan Khazraj.
Kedudukan Madinah di tengah-tengah jalan perdagangan antara Syam dan Yaman sangat sesuai untuk dijadikan sebagai pusat penyebaran Islam. Ia juga berpotensi sebagai pusat perdagangan dan perkembangan ekonomi serantau.
Penduduk Madinah kebanyakannya sudah mengetahui serba sedikit tentang agama Samawi, terutamanya melalui cerita-cerita yang dibawa oleh orang Yahudi. Pengetahuan ini memudahkan mereka memahami dan menerima ajaran yang dibawa oleh Nabi.
Hijrah berlaku apabila Nabi menerima wahyu dari Allah yang mengizinkan orang Islam berhijrah. Hakikatnya, hijrah adalah perancangan Allah s.w.t yang lebih hebat menandingi tipu daya musuh Islam.
Kepentingan hijrah nabi muhammad saw:
1.      Wujudnya Perpaduan Dari Kaum Yang berbeza.
2.      Terbinanya Negara Islam Yang Pertama.
3.      Mengurangkan Beban Ummat Islam.
4.      Dapat Mempertahankan Agama Serta Bermulanya Perkembangan Islam.
5.      Bermulanya Perkembangan Sistem Ekonomi Dan Sosial Mengikut Pandangan Islam.
Setelah ditetapkan perancangan hijrah, maka Rasulullah pun pulang semula ke rumahnya, menunggu ketibaan malam. Pimpinan dan kepala jenayah Quraisy menghabiskan siang mereka untuk menyempurnakan perancangan dan persiapan seperti yang diputuskan oleh sidang Dar al-Nadwah.
Bila malam bergerak gelap, mereka pun berkumpul di pintu menunggu baginda tidur, di masa itu mereka akan menyerang serentak. Mereka dengan penuh keyakinan dan kepercayaan yang mereka akan berjaya dengan pakatan jahat itu.
Di dalam suasana pihak Quraisy begitu prihatin dengan perancangan mereka, namun mereka gagal di saat terakhir dan kritikal ini, Rasulullah telah meminta Saidina Ali (r.a) untuk tidur di tempat tidurnya.
Rasulullah pun keluar bersama Abu Bakar As-Sidiq, membelah barisan sekatan mereka malah Rasulullah telah mengambil segenggam pasir dari atas tanah di mana baginda menaburkannya ke atas kepala mereka semua dan Allah membuta penglihatan mereka.
Alangkah terkejut melihat keadaan yang mengecewakan itu, lalu mereka pun bertanya kepada Ali di mana gerangannya Muhammad. Jawab Ali, "Aku tidak ada muklumat mengenainya".
Rasulullah terhincut-hincut dengan tujuan menyembunyikan kesan tapak kakinya hingga melicit tapak kaki baginda, walau bagaimana sekali pun Abu Bakr telah mendukung Rasulullah, sesampainya mereka ke Jabal Thur itu, terasa berat oleh Abu Bakr namun beliau dapat menyampaikan baginda ke kemuncak bukit, dalam sejarah Islam dikenali sebagai gua Thur.
Selama tiga malam mereka bersembunyi di gua itu, iaitu malam Jumaat, Sabtu dan Ahad, Abdullah bin Abu Bakr turut tidur bersama-sama mereka. Mereka yang memburu tadi sempat juga sampai ke pintu gua Thur, tetapi Allah yang menguasai di atas segalanya. Sebagai mukjizat Allah yang dianugerahkan kepada RasulNya mereka telah beredar pulang dari situ meskipun hanya beberapa langkah sahaja dari situ Rasulullah sedang bersembunyi.
Sebaik sahaja api kemarahan dan usaha membunuh Rasulullah reda, rondaan dan sekatan pemeriksaan dihentikan, setelah tiga hari berturut-turut, maka Rasulullah dan sahabatnya bersiap untuk keluar dan bergerak ke Madinah.
Bertepatan pada hari Isnin 8 Rabiul al-Awal tahun 14 kebangkitan Rasulullah, iaitu tahun pertama Hijrah bersamaan 23 September 622 Masihi, Rasulullah telah sampai ke Quba'.
Umat Islam di Madinah telah pun mendapat maklumat mengenai penghijrahan Rasulullah dari Makkah ke Madinah, justeru itu, paada setiap pagi mereka keluar beramai-ramai ke tanah lapang al-Hurah, menunggu kedatangan Rasulullah.
Al-Madinah keseluruhannya dengan penduduk Islamnya bagaikan berombak bergerak, menyambut kedatangan Rasulullah, ianya merupakan suatu hari yang paling bersejarah yang belum disaksi lagi selama ini.
Selepas solat Jumaat Rasulullah (s.a.w) memasuki al-Madinah, di mana sejak hari itu daerah yang bernama Yathrib itu dikenali dengan Madinah al-Rasul (s.a.w) untuk singkatan maka disebut al-Madinah sahaja, hari itu adalah hari bersejarah dan gemilang, jalan-jalan, lorong dan rumah-rumah bergema dengan tahmid dan taqdis, seluruh anak-anak gadis Ansar mendendangkan rangkap-rangkap puisi, tanda kegembiraan dan keceriaan.
BAB 5: PEMBENTUKAN NEGARA ISLAM MADINAH
Langkah sulung dilakukan oleh Rasulullah (s.a.w) selepas itu ialah pembinaan al-Masjid an-Nabawi. Bertepatan dengan tempat unta Baginda berlabuh, Rasulullah memerintah supaya dibina sebuah masjid yang dikenali dengan al-Masjid an-Nabawi.
Rasulullah berusaha membina masjid sebagai pusat pertemuan dan intraksi umat Islam, disamping itu Rasulullah juga telah melaksanakan satu kerja teragung dan tersanjung yang tercatat sebagai lembaran suci di dalam sejarah Islam, iaitu tindakan mempersaudarakan antara, Muhajirin dan Ansar.
Perasaan mengutamakan saudara, sifat tolong menolong dan sikap berdampingan diceritakan di dalam anjuran ukhuwwah ini, ianya membekalkan masyarakat dengan seribu satu contoh unggul lagi unik.
Kesemuanya itu menggambarkan kemuncak kemurahan kaum Ansar terhadap saudara mereka, kaum Muhajirin. lanya adalah sebahagian dari pengorbanan, sifat mengutamakan orang lain, kemesraan dan ketulusan hati.
Piagam Madinah juga adalah salah satu elemen penting dalam sejarah Islam.
Isi Kandungan Piagam Madinah:
·         Semua penduduk Madinah mengakui Rasulullah sebagai ketua negara.
·         Mengakui Muhajirin dan Ansar sebagai satu umat yang bertanggungjawab terhadap Allah, Rasul dan umat Islam.
·         Mengakui kewujudan orang Yahudi dalam kelompok masing-masing dan orang musyrikin di Madinah.
·         Setiap kaum mempunyai kebebasan beragama dan mengamalkan cara hidup masing-masing dalam suasana hidup bersama.
·         Semua penduduk bertanggungjawab terhadap keselamatan negara Madinah daripada serangan musuh.
·         Orang Yahudi dibenarkan hidup dalam cara mereka sendiri dalam suasana menghormati orang Islam dan mereka tidak dibenarkan melindungi nyawa dan harta Musyrikin Quraisy.
·         Semua penduduk tidak boleh menyakiti, menzalimi dan memusuhi antara satu sama lain sebaliknya mereka mesti hidup tolong-menolong untuk pembangunan, ekonomi dan keselamatan masyarakat.
·         Setiap kaum hendaklah merujuk kepada Rasulullah s.a.w sebagai ketua Negara apabila timbul sebarang masalah atau permusuhan sesama mereka.
·         Mana-mana pihak dilarang mengadakan hubungan dengan pihak luar terutama dengan Musyrikin Makkah dan sekutu mereka.
·         Piagam ini mempunyai kuasa melindungi semua pihak yang mempersetujui dan mempunyai hak mengambil tindakan terhadap sesiapa yang melanggarnya.
Kesan Positif Setelah Piagam Madinah Termeterai:
·         Hikmah daripada piagam Madinah, penduduk Madinah yang berbilang bangsa dan agama hidup bersatu padu.
·         Selain itu, ajaran Islam yang murni dan akhlak nabi yang terpuji menarik minat golongan musyrikin untuk memeluk Islam. Maka syiar Islam pun berkembang.
·         Bilangan umat Islam pula semakin bertambah sekali gus memperkukuhkan negara Islam Madinah di persada Tanah Arab dan setanding kerajaan dunia semasa ketika itu seperti Rom dan Parsi.
Pengajaran Daripada Pembentukan Piagam Madinah:
Mewujudkan negara berperaturan adalah amat wajar demi keselamatan rakyat seluruhnya.
Umat Islam seharusnya mencontohi Nabi dalam segenap aspek kehidupan termasuk pentadbiran negara yang berdaulat dan merdeka.
Peraturan dan undang-undang yang terlaksana mewujudkan iklim politik yang stabil dan pertumbuhan ekonomi yang pesat.
Kehidupan masyarakat Madinah yang majmuk tersebut bertambah harmoni dan jauh daripada api sengketa atau permusuhan dalaman antara komuniti setempat.
Penduduk Madinah mentaati Rasulullah dalam peristiwa ini sebagai ketua dalam negara sekali gus menjadikan syariat Islam sebagai sumber perundangan yang paling utama.
Perjanjian Hudaibiyyah adalah sebuah perjanjian yang diadakan di sebuah tempat di antara Madinah dan Makkah pada bulan Mac 628 masihi bersamaan bulan Zulkaedah tahun ke-6 Hijrah.
Terdapat tiga faktor utama terjadinya Perjanjian Hudaibiyah iaitu:
·         Desas-desus Kematian Usman bin Affan.
·         Kaum Musyrikin Memohon Untuk Berunding Bagi Mengelakkan Serangan Umat Islam.
·         Peperangan Demi Peperangan Sebelumnya.
Isi-Isi Perjanjian Hudaibiyah
Ø  Gencatan senjata selama 10 tahun.
Ø  Umat Islam dibenarkan melakukan ibadat umrah pada tahun hadapan dengan bermukim selama tiga hari dan membawa senjata bersarung.
Ø  Kedua-dua belah pihak bekerjasama dalam kebaikan.
Ø  Orang Quraisy yang masuk Islam wajib dikembalikan kepada kaumnya di Makkah.
Ø  Mana-mana orang Islam yang murtad dan lari kepada pihak Musyrikin tidak wajib dikembalikan kepada Nabi.
Ø  Kedua-dua belah pihak bebas menjalinkan hubungan atau perjanjian dengan manamana kabilah Arab tanpa melibatkan urusan peperangan.
Hikmah Perjanjian Hudaibiyah:
·         Perjanjian Hudaibiyah telah membuka ruang dan peluang kepada perkembangan Islam dengan lebih meluas.
·         Masyarakat di kedua-dua kota suci tersebut dapat hidup dalam aman dan damai tanpa sebarang pertumpahan darah dan peperangan.
·         Perjanjian Hudaibiyah telah membuka jalan kepada Pembukaan Kota Suci Makkah hingga membebas dan memerdekakan kota suci itu daripada cengkaman Musyrikin dan belenggu syirik serta kegelapan jahiliah.
·         Pihak Islam mampu mengadakan ikatan perjanjian dan pemuafakatan dengan kabilah-kabilah Arab yang lain.
BAB 6: PEMERINTAHAN DAN PENTADBIRAN NABI MUHAMMAD SAW
Umat Islam mesti memperkukuhkan perpaduan sesama mereka melalui aktiviti seharian, menyepadukan aspek pembinaan material dan spiritual serta mentadbir urusan kehidupan berasaskan matlamat kesejahteraan bersama seperti contoh yang ditunjukkan oleh Rasulullah s.a.w. Semasa hayatnya, baginda dikenali sebagai seorang ketua negara dan Rasul melebihi tugas semata-mata sebagai ahli politik.
Tempoh pentadbiran Rasulullah s.a.w di Madinah menjadi titik tolak kepada permulaan kebangkitan Islam sekaligus menjadikan Madinah sebagai sebuah negara yang berpaksikan ajaran yang terdapat pada kitab suci al-Quran dan al-Sunnah sebagai rujukan utama dalam urusan pentadbirannya.
Untuk mencapai kestabilan dalam sesebuah negara yang ditadbir, seseorang pemimpin itu mestilah berusaha untuk menyatu-padukan rakyat yang bernaung di bawah pentadbirannya selain menyakinkan rakyat yang berada di bawah pentadbirannya itu benar-benar demi menjaga kesejahteraan.
Demi mengeratkan hubungan sesama masyarakat Islam pula, baginda telah mempersaudarakan golongan Muhajirin dan Ansar sebagai langkah memperkasakan kekuatan Islam itu sendiri di mata penduduk Madinah yang bukan beragama Islam.
Penggubalan Piagam Madinah juga bertujuan untuk menyatukan dan mendamaikan antara kaum-kaum yang terdapat di Madinah yang sentiasa bertelagah pada masa sebelum kedatangan Islam selain untuk menjadi tanda penerimaan Rasulullah s.a.w sebagai ketua negara Madinah.
Di peringkat antarabangsa, Rasulullah s.a.w boleh dianggap sebagai diplomat yang berjaya kerana baginda berjaya menghantar perwakilan ke Habsyah, Mesir, Byzantine dan Parsi bagi tujuan untuk memperkenalkan Islam.
Pada zaman Rasulullah s.a.w di Madinah, negara Islam hanya bergantung kepada sumber al-sadaqat (sumbangan sukarela daripada umat Islam untuk membiayai perbelanjaan Negara). Pada masa ini, beberapa tabung khas telah ditubuhkan. Daripada sumber al-sadaqat ini, keseluruhan Negara dan umat Islam dibiayai.
Untuk menyelesaikan masalah kekurangan air, Rasulullah s.a.w juga meminta para sahabat yang mempunyai sumber kewangan yang lebih supaya membeli perigi di persekitaran Madinah.
Pada zaman Rasulullah s.a.w, tedapat sembilan jenis perniagaan yang dilarang. Perniagaan-perniagaan tersebut ialah perniagaan berasakan system riba, menjual tanaman yang baru tumbuh, menjual buah-buahan yang masih putik, menjual anak binatang dalam kandungan, menjual tamar muda yang dicampur dengan tamar masak, member barang dalam pemindahan kerana penjual belum mengetahui harga pasaran, mendesak pembeli membatalkan belian setelah dipersetujui untuk menjual dan pembelian di luar kehendak.
Antara tindakan pertama yang dibuat oleh baginda selepas berhijrah ke madinah ialah membina masjid. Masjid dilihat sebagai sebuah institusi sosial dan tarbiyah yang paling penting untuk pembangunan insan.
Terdapat satu tempat pengajian di dalam masjid tersebut yang dinamakan Al-suffah. Al-Suffah ketika itu bukan semata-mata menjadi pusat pengajian Islam yang biasa, bahkan menjadi pusat dakwah yang berperanan besar melatih para pendakwah. Pusat ini mempunyai system pengurusan dan pentadbiran yang tersusun dan sistematik.
Baginda merupakan seorang jeneral yang unggul di medan peperangan. Ini dibuktikan melalui catatan sejarah yang menyatakan bahawa baginda menjadi pemimpin tentera bagi setiap ekspedisi ketenteraan yang disertai sebanyak 27 kali.
Adapun asas ketenteraan Rasulullah s.a.w adalah berdasarkan aqidah, syariah dan akhlak mulia. Baginda mengekalkan sikap amanahnya meskipun dalam peperangan dan tidak sesekali patah semangat dalam menghadapi musuh-musuhnya di medan perang.
Nabi Muhammad s.a.w telah membuat perancangan yang rapi sebelum sesuatu operasi peperangan dilancarkan. Ini jelas kita lihat apabila baginda mengadakan mesyuarat bersama para sahabat sebelum menentukan sesuatu ketetapan dalam rancangan sesuatu operasi peperangan.
Penyusunan melibatkan kegiatan-kegiatan dalam melaksanakan tugas-tugas yang ditetapkan. Dalam penyusunan sesuatu operasi, seseorang ketua akan menentukan tanggungjawab di kalangan anggota, membentuk struktur yang sesuai dengan keadaan dan masa.
Implikasi pengabaian terhadap tugas dan tanggungjawab yang telah diamanahkan oleh seorang ketua tentera akan membawa kepada kekalahan, sebagaimana yang berlaku di kalangan tentera pemanah umat Islam dalam peperangan Uhud.
Aktiviti pelaksanaan sesebuah operasi melibatkan dua perkara, iaitu pengarahan dan penyelarasan. Kedua tugas berjalan serentak sepanjang proses pelaksanaan. Tugas-tugas pengarahan melibatkan unsur kepimpinan dan pengurusan. Keberkesanan pengarahan melibatkan keupayaan seorang ketua dalam melaksanakan tugas-tugas kepimpinan.
Nabi Muhammad s.a.w merupakan seorang pelaksana yang berwibawa. Ini jelas kita lihat dalam setiap operasi peperangan yang dipimpin oleh baginda seperti peperangan Badar, Uhud dan Khandaq.
Pengawalan merupakan peringkat akhir dalam proses perlaksanaan sesuatu operasi. Kawalan dapat mengukur prestasi atau produktiviti. Sistem kawalan yang baik dapat memberi maklumat berterusan tentang prestasi sesuatu operasi.
Nabi Muhammad s.a.w merupakan seorang ketua tentera yang bijak melaksanakan kawalan dalam setiap operasi ketenteraan yang dipimpinnya. Sebagai ketua tentera, baginda sentiasa mengawal perjalanan operasi peperangan yang berlaku dan bertindak pantas dalam detik-detik kecemasan seperti yang berlaku dalam peperangan Khandaq.
BAB 7: PEPERANGAN
Sesungguhnya Islam tidak menggalakkan peperangan, namun setelah turunnya wahyu yang membenarkan umat Islam mengangkat senjata, Nabi Muhammad s.a.w telah membentuk angkatan tentera Islam yang dianggotai oleh golongan Muhajirin dan Ansar. Matlamat penubuhan angkatan tentera hanyalah untuk mempertahankan negara, maruah serta kesucian agama daripada dinodai oleh musuh.
Pada, zaman Rasulullah s.a.w peperangan dalam lslam dapat dibahagikan kepada dua, iaitu sariyah merujuk kepada tindakan menyekat rombongan para pedagang ataupun musuh-musuh Islam serta ghazwah yang melibatkan peperangan secara besar-besaran dan disertai olen Nabi Muhammad s.a.w sendiri.
Sebab dan tujuan peperangan mengikut Islam.
1.      Mempertahankan diri dan hak
2.      Mempertahankan kemuliaan agama
3.      Mempertahankan kedaulaan negara
4.      Menegakkan keamanan dan keadilan
5.      Menghapuskan golongan riddah
6.      Penyebaran dakwah.
Antara etika peperangan tersebut adalah:
a.       Harus mengajak manusia kepada Islam sebelum memeranginya.
b.      Membayar cukai jizyah.
c.       Memerangi musuh seandainya mereka diperangi terlebih dahulu.
d.      Mentaati arahan pemimpin atau ketua.
e.       Tidak boleh memerangi orang kafir yang tidak memiliki kekuatan dan daya Upaya.
f.       Dilarang merosakkan harta benda, memotong pokok atau membakar rumah kecuali darurat.
g.      Tidak boleh memerangi orang yang sudah menyerah.
h.      Melarang sebarang perbuatan yang boleh mengaibkan musuh.
i.        Sebarang perjanjian damai yang dimeterai wajib ditaati.
j.        Tawanan perang akan dilayan dengan baik.
Perang yang terjadi pada masa Nabi Muhammad SAW terbagi atas ghazwah (gazwah) dan sariyah (sariyyah). Ghazwah adalah perang yang dipimpin oleh Nabi SAW, sedangkan sariyah adalah perang yang dipimpin oleh sahabat atas penunjukan Nabi SAW.
Perang Badar (17 Ramadan 2H). Perang Badar terjadi di Lembah Badar, 125 km selatan Madinah. Perang Badar merupakan puncak pertikaian antara kaum muslim Madinah dan musyrikin Quraisy Mekah. Peperangan ini disebabkan oleh tindakan pengusiran dan perampasan harta kaum muslim yang dilakukan oleh musyrikin Quraisy. Selanjutnya kaum Quraisy terus menerus berupaya menghancurkan kaum muslim agar perniagaan dan sesembahan mereka terjamin. Dalam peperangan ini kaum muslim memenangkan pertempuran dengan gemilang.
Perang Uhud (Syakban 3H). Perang Uhud terjadi di Bukit Uhud. Perang Uhud dilatarbelakangi kekalahan kaum Quraisy pada Perang Badar sehingga timbul keinginan untuk membalas dendam kepada kaum muslim. Perang Uhud dimulai dengan perang tanding yang dimenangkan tentara Islam tetapi kemenangan tersebut digagalkan oleh godaan harta, yakni prajurit Islam sibuk memungut harta rampasan.
Perang Khandaq (Syawal 5H). Lokasi Perang Khandaq adalah di sekitar kota Madinah bagian utara. Perang ini juga dikenal sebagai Perang Ahzab (Perang Gabungan). Perang Khandaq melibatkan kabilah Arab dan Yahudi yang tidak senang kepada Nabi Muhammad SAW. Salman al-Farisi, sahabat Nabi SAW yang mempunyai banyak pengalaman tentang seluk beluk perang, mengusulkan untuk membangun system pertahanan parit (Khandaq). Ia menyarankan agar menggali parit di perbatasan kota Madinah, dengan demikian gerakan pasukan musuh akan terhambat oleh parit tersebut. Usaha ini ternyata berhasil menghambat pasukan musuh.
Perang Khaibar (7H). Lokasi perang ini adalah di daerah Khaibar. Perang Khaibar merupakan perang untuk menaklukkan Yahudi. Pasukan muslimin yang dipimpin Nabi Muhammad SAW menyerang benteng pertahanan Yahudi di Khaibar. Pasukan muslim mengepung dan memutuskan aliran air ke benteng Yahudi. Taktik itu ternyata berhasil dan akhirnya pasukan muslim memenangkan pertempuran serta menguasai daerah Khaibar.
Perang Mu’tah (8H). Perang ini terjadi karena Haris al-Ghassani raja Hirah, menolak penyampaian wahyu dan ajakan masuk Islam yang dilakukan Nabi Muhammad SAW. Perang ini dinamakan Perang Mu’tah karena terjadi di desa Mu’tah, bagian utara Semenanjung Arabia. Pihak pasukan muslim mendapat kesulitan menghadapi pasukan al-Ghassani yang dibantu pasukan Kekaisaran Romawi. Kemampuan Khalid bin Walid menarik pasukan muslimin dari kepungan musuh membuat kagum masyarakat wilayah tersebut.
Penaklukan Kota Mekah/Fath al-Makkah (8H). Fath al-Makkah terjadi di sekitar kota Mekah. Latar belakang peristiwa ini adalah adanya anggapan kaum Quraisy bahwa kekuatan kaum muslim telah hancur akibat kalah perang di Mu’tah. Kaum Quraisy beranggapan Perjanjian Hudaibiyah (6 H) tidak penting lagi. Nabi Muhammad SAW segera memerintahkan pasukan muslimin untuk menghukum kaum Quraisy.
Perang Hunain ( 8 Safar 8H). Perang Hunain berlangsung antara kaum muslim melawan kaum Quraisy yang terdiri dari Bani Hawazin, Bani Saqif, Bani Nasr dan Bani Jusyam. Perang ini terjadi di Lembah Hunain, sekitar 70 km dari Mekah. Perang Hunain merupakan balas dendam kaum Quraisy karena peristiwa Fath al-Makkah.
Perang Ta’if (8 H). Pasukan muslim mengejar sisa pasukan Quraisy, yang melarikan diri dari Hunain, sampai di kota Ta’if. Pasukan Quraisy bersembunyi dalam benteng kota yang kokoh sehingga pasukan muslimin tidak dapat menembus benteng. Penduduk Ta’if pada akhirnya menyerah dan menyatakan bergabung dengan pasukan Islam.
Perang Tabuk (9H). Lokasi perang ini adalah kota Tabuk, perbatasan antara Semenanjung Arabia dan Syam (Suriah). Adanya peristiwa penaklukan kota Mekah membuat seluruh Semenanjung Arabia berada di bawah kepemimpinan Nabi Muhammad SAW. Melihat kenyataan itu, Heraklius, penguasa Romawi Timur, menyusun pasukan besar untuk menyerang kaum muslim.
Perang Widan (12 Rabiulawal 2H). Perang ini terjadi di Widan, sebuah desa antara Mekah dan Madinah. Rasulullah SAW memimpin pasukan muslimin menghadang kafilah Quraisy.
Sariyah Hamzah bin Abdul Muthalib (Ramadhan 1H). Perang ini merupakan sariyah pertama yang terjadi dalam sejarah Islam. Sariyah ini berlangsung di dataran rendah al-Bahr, tidak jauh dari kota Madinah. Perang ini melibatkan 30 orang muslimin dan 300 orang Quraisy.
Sariyah Ubaidah bin Haris (Syawal 1H). Sariyah ini berlangsung di al-Abwa’, desa antara Mekah dan Madinah. Kaum muslim berjumlah 80 orang, sedangkan kaum Quraisy berjumlah sebanyak 200 orang.
Sariyah Abdullah bin Jahsy (Rajab 2H). Perang ini dipimpin Abdullah bin Jahsy, sedangkan kaum Quraisy dipimpin Amr bin Hazrami. Perang ini terjadi di Nakhlah, antara Ta’if dan Mekah. Kaum muslim berhasil membunuh Amr bin Hazrami dan menahan dua orang Quraisy sebagai tawanan perang.
Sariyah Qirdah (Jumadilakhir 3H). Sariyah Qirdah berlangsung di sumur Qirdah, suatu tempat di Nejd (Arab Saudi). Kaum muslim berjumlah 100 orang penunggang kuda, dipimpin oleh Zaid bin Harisah. Sariyah Qirdah bertujuan untuk menghadang kafilah Quraisy dari Mekah.
Sariyah Bani Asad (4H). Sariyah ini berlangsung di Gunung Bani Asad, di sebelah timur Madinah. Nabi Muhammad SAW memerintahkan kaum muslim untuk menghadang Bani Asad yang berencana untuk menyerang Madinah.
Sariyah Raji (Safar 4H). Sariyah ini berlangsung di Raji’, yakni suatu daerah yang terletak di antara Mekah dan ‘Asfan dan melibatkan pasukan muslimin melawan pasukan Bani Huzail. Perang ini dilatarbelakangi oleh rencana pemimpin Bani Huzail, Khalid bin Sufyan bin Nubaih alHuzali,untuk menyerang Madinah.
Sariyah Biru Ma’unah (Safar 4H). Sariyah Bi’ru Ma’unah berlangsung di wilayah timur Madinah antara kaum muslim dan Bani Amir. Nabi Muhammad SAW mengutus Amir bin Malik (Abu Barra’), seorang pemimpin dari Bani Amir yang sebelumnya menolak untuk memeluk agama Islam, beserta al-Munzir bin Amar dari Bani Sa’idah untuk memimpin 40 orang tentara.
Sariyah Ijla’ Bani Nadir. Sariyah Ijla’ Bani Nazir merupakan sariyah yang dilakukan sahabat Nabi SAW untuk mengusir Bani Nadir dari tempat tin ggal mereka.
Sariyah Zi al-Qissah. Sariyah berlangsung di Zi al-Qissah, sekitar 24 mil dari Madinah, antara kaum muslim dan Bani Sa’labah. Bani Sa’labah berencana menyerang peternakan kaum muslim di Haifa’, suatu tempat yang jauh dari Madinah. Setelah mengetahui rencana tersebut pasukan muslimin segera menyerang Bani Sa’labah dengan mengirim 10 orang yang dipimpin oleh Muhammad bin Maslamah.
Sariyah Ka’b bin Umair al-Gifari (8H). Latar belakang sariyah ini adalah penolakan kaum musyrikin di Zat Atlah, suatu tempat di Syam (Suriah),terhadap ajakan beberapa utusan Nabi Muhammad SAW untuk memeluk agama Islam.


BAB 8: KEWAFATAN NABI MUHAMMAD SAW
Kesakitan yang dialami oleh Junjungan Besar Nabi Muhammad s.a.w mula terasa setelah Baginda pulang daripada mengerjakan haji perpisahan lalu yang juga digelar sebagai Haji Akbar.
Baginda mula mengadu sakit ketika berada di rumah Ummil Mukminin Saidatina Maimunah r.ha hingga kira-kira 10 hari. Akhirnya Baginda Nabi s.a.w memohon izin daripada para isteri Baginda untuk berada di hari-hari terakhirnya di rumah Saidatina Aishah r.ha dan bakal dimakamkan di Hujrah Aishah (rumahnya).
Di hari-hari terakhir, baginda s.a.w masih mampu menyelengarakan penyerahan tugas-tugas kenegaraan dan imam kepada Saidina Abu Bakar al-Sidik r.a. Bahkan baginda s.a.w turut bersolat berimamkan Abu Bakar dengan dipapah oleh Saidina Abbas dan Ali r.a ke masjid.
Ketika pagi 12 Rabiul Awal tahun 11 Hijrah itulah baginda yang berusia 63 tahun telah wafat lalu dimakamkan di mana tempat kewafatannya iaitu di kamar Saidatina Aishah r.ha bersebelahan Masjid Nabi pada zaman Rasulullah s.a.w.
Kini berita kewafatan Rasulullah yang memilukan itu tersebar luas, suasana muram menyelubungi persada Madinah dan cerok daerahnya.
Di hari itu Umar telah berdiri di hadapan khalayak ramai dan mengikut riwayat menceritakan bahawa beliau telah terkeluar dari kewarasannya tidak boleh menerima kenyataan kewafatan Rasulullah.
Abu Bakr memecut kudanya, berlari dari rumahnya di al-Sanh, sesampainya ke perkarangan masjid beliau terus masuk ke dalam masjid. Tanpa bercakap sepatah pun dengan orang ramai beliau memasuki bilik Aisyah menuju ke tempat Rasulullah yang sedang berbaring ditutupi dengan kain.
Setelah itu Abu Bakr dan Umar keluar menemui orang ramai, Kemudian beliau membaca ayat Allah: "Muhammad itu tidak lain hanyalah seorang Rasul, sesungguhnya telah berlalu sebelumnya beberapa orang Rasul. Apakah jika dia wafat atau dibunuh kamu berbalik ke belakang (yakni murtad). Maka sesiapa yang berbalik ke belakang, maka ia tidak dapat mendatangkan mudarat kepada Allah sedikit pun, dan Allah akan memberi balasan kepada orang-orang yang bersyukur". (ali-Imran : 144)
Pesanan Terakhir Nabi Muhammad SAW. Khutbah ini disampaikan pada 9 Zulhijjah, Tahun 10 Hijriyah di Lembah Uranah, Gunung Arafah. Haji Wada’ dikenal juga dengan nama Haji Perpisahan Nabi Muhammad Saw. Beliau mengumumkan niatnya pada 25 Dzulqaidah 10 H atau setahun sebelum beliau wafat. Dari sekian banyak hikmah dari Haji Wada’ ini adalah pesan kemanusiaan yang terungkap dari khutbah beliau.
BAB 9 KHULAFA’ AR-RASYIDIN
Konsep Khalifah. Khalifah adalah Penganti Nabi Muhammad SAW; gelaran bagi ketua agama dan raja yang memerintah dibeberapa buah Negara Islam.
Syarat-Syarat Calon Khalifah:
·         Beragama islam
·         Lelaki yang merdeka
·         Patuh kepada perintah Allah
·         Melaksanakan hukum Allah dalam pemerintahan
·         Mempunyai pengetahuan tentang agama islam
·         Bersifat adil
·         Memiliki akhlak yang baik
·         Sihat tubuh badan
·         Warak
·         Berkebolehan mentadbir negara
·         Berfikiran cerdas dan pintar
Cara Pelantikan Khalifah Menerusi 4 Kaedah:
·         Musyawarah @ Majlis Syura
·         Cadangan satu nama
·         Cadangan lebih seorang calon
·         Pencalonan oleh sekelompok masyarakat
Tugas Khalifah:
·         Memelihara dan meneruskan kesucian agama islam.
·         Mengutamakan keseimbangan rohani dan jasmani dalam aspek politik,ekonomi dan social.
·         Menjaga kebajikan rakyat.
·         Memastikan kesejahteraan hidup rakyat di dunia dan akhirat.
·         Mengekalkan perpaduan ummah.
·         Memastikan kelicinan pentadbiran Negara.
·         Mempertahankan negara Islam daripada ancaman musuh.
·         Melantik dan melucutkan jawatan pegawai pentadbiran Negara.
·         Memantapkan sistem perundangan Islam.
·         Mentadbir negara berlandaskan Al Quran dan Sunnah.
·         Menguruskan kewangan, perbendaharaan negara, dan baitulmal.
·         Menguruskan pungutan kharaj, jizyah dan zakat.
PEMERINTAHAN KHALIFAH ABU BAKAR AL-SIDDIQ/ABDULLAH BIN ABU QUHAFAH (632M – 634M).
§  Gerakan Ar Riddah
§  Usaha-usaha Abu Bakar menyelamatkan umat
§  Islam selepas kewafatan Nabi
§  Usaha pengumpulan Al-Quran
Berjaya menyelesaikan soal kewafatan Nabi Muhammad s.a.w. Abu Bakar telah membaca nas-nas al-Quran dan al-Hadis. Mengenai krisis kepercayaan Nabi Muhammad s.a.w telah wafat, beliau telah membaca petikan Surah Ali Imran ,ayat 144,sementara itu isu pemakaman dapat diselesaikan apabila beliau menyatakan nabi dan rasul terdahulu dimakamkan di tempat mereka wafat.
Menggunakan kebijaksanaannya untuk menyelesaikan soal pengganti Rasulullah s.a.w untuk memimpin Negara Islam. Beliau telah mengemukakan hujah sebaik-baik khalifah mestilah dipilih dalam kalangan Muhajirin untuk mengelakkan perpecahan sesama kaum.
Berjaya menyelesaikan soal al-Riddah. Perpecahan umat Islam timbul apabila ada golongan yang enggan membayar zakat dan golongan Nabi-Nabi palsu dan golongan murtad.
Menangani masalah ancaman musuh luar Negara Islam apabila menggerakan semula tentera yang dibentuk sebelum kewafatan baginda. Tentera di bawah pimpinan Usamah bin Zaid telah Berjaya mengatasi masalah ancaman Rom. Kejayaan gemilang yang dicapai menyebabkan pihak tentera ini diamanahkan menjaga keselamatan Kota Madinah sekali gus memadamkan ancaman golongan Zubyan dan Absy.
Berjaya mengumpulkan al-Quran. Usaha ini diketuai oleh Zaid bin Thabit untuk mengelakkan kehilangan al-Quran di buka bumi selepas kematian ramai al-hafiz dalam perang al Riddah.
Bagi menjamin pentabbiran berjalan dengan lancar dan mewujudkan kestabilan politik ,Khalifah Abu Bakar juga telah menyusun pentadbiran dengan membahagikan Negara kepada 10 daerah dengan diketuai oleh seorang Amir yang dibantu oleh imam,dan hakim,setiausaha dan Pegawai di Baitulmal.
Melaksanakan dasar ketenteran dengan melantik Khalid bin al-Walid sebagai panglima agung dan menggerakkan tentera untuk menghadapi Rom dan Parsi. Tentera Islam. Berjaya mengambil alih kawasan Damsyik,Hims di Palestine dan di Jordan.
PEMERINTAHAN KHALIFAH UMAR AL-KHATAB
§  Perluasan kuasa negara Islam
§  Politik dan pemerintahan
v  Menubuhkan Majlis Syura
v  Membahagikan jajahan takluk kepada beberapa bahagian
v  Melantik wali @ gabenor sebagai pentadbir awam dan panglima tentera.
v  Penubuhan Jabatan Tentera, Jabatan Polis, Jabatan Percukaian dan Jabatan Perbendaharaan Negara yang diketuai setiausaha dan Jabatan Kehakiman.
v  Membahagikan wilayah Islam kepada wilayah seperti Makkah, Madinah, Kufah, Palestin, Jazirah dan Basra.
v  Membina terusan dan tali air.
v  Meneroka tanah baru.
v  Mengusaha tanah terbiar.
v  Memperkenalkan pelbagai jenis cukai.
v  Mewujudkan Baitulmal.
v  Menyediakan tempat pembelajaran di kawasan masjid.
v  Menghantar guru agama ke pelbagai wlayah.
v  Memperkenalkan kalendar Islam.
v  Membentuk tentera tetap dan tentera sukarela.
v  Membina markas tentera di bandar utama.
v  Membina kubu pertahanan di sempadan.
PEMERINTAHAN KHALIFAH UTHMAN BIN AFFAN(644 M – 656 M)
§  Pemerintahan enam tahun pertama
§  Sebab-sebab munculnya fitnah besar
§  Kewafatan Uthman Bin Affan
Ø  Meluaskan wilayah Islam ke Samarkand, Afghanistan, Cyprus dan Tripoli.
Ø  Membina angkatan tentera laut yang pertama dalam sejarah Islam.
Ø  Kewangan Baitulmal digunakan untuk membiayai pembangunan negara serta membeli senjata dan kapal untuk kelengkapan tentera laut Islam.
Ø  Jizyah kepada penduduk bukan Islam diteruskan.
Ø  Memerintah selama 12 tahun
Ø  6 tahun pertama adalah stabil dan aman, manakala 6 tahun kemudian dianggap zaman kekacauan kerana berlakunya penentangan
Ø  Pentadbiran mengekalkam corak pmerintahan khalifah sebelumnya, beberapa orang gabenor dan pegawai dilantik di wilayah2 Islam
Ø  Terdiri daripada orang yang berpengalaman dan pernah bertugas di zaman khalifah Umar
Ø  Sebab tidak puas hati terhadap gabenor berkenaan, khalifah Uthman melantik gabenor baru daripada kaum keluarganya.
Sebab-sebab munculnya fitnah besar:
        i.            Memihak kaum keluarga (Nepotisme).
      ii.            Hidup boros dan mengambil wang Baitulmal.
    iii.            Membenarkan sahabat memiliki tanah di Iraq.
    iv.            Memihak kaum Quraisy dan bekas-bekas Murtad.
Ø  Pertahanan tidak mampu untuk halang kemaraan pemberontak. Mereka berjaya merempuh masuk dan salah seorang berjaya membunuh khalifah Uthman.
Ø  Beliau meninggal dunia semasa berumur 82 tahun dn dikebumikan di perkuburan Al-Baqi.
PEMERINTAHAN KHALIFAH ALI BIN ABU TALIB (656 M – 661 M)
§  Konflik perlantikan Ali Bin Abu Talib dan perpecahan perpaduan umat Islam
§  Perang Jamal dan implikasinya
§  Perang Siffin dan implikasinya
§  Kewafatan Ali Bin Abu Talib
Ø  Pemerintahan saidina Ali banyak dipengaruhi oleh suasana dan kehendak semasa kerana selepas era penaklukan dan perkembangan masyarakat Islam, banyak masalah baharu timbul.
Ø  Oleh sebab itu, beliau terpaksa mengubah corak pemerintahan yang dilakukan oleh khalifah-khalifah sebelumnya.
Ø  Antara perubahan itu adalah memecat gabenor-gabenor yang dilantik oleh uthman r.a yang terdiri daripada kaum keluarganya, termasuk Muawiyah bin Abi Sufyan di Syam dan menggantikan Sahl bin Hunaif.
Ø  Mendapat tentangan dari Muawiyah r.a. Saidina Ali meneruskan usaha damai dengan Muawiyah. Namun tidak Berjaya.
Ø  Perang Jamal Berlaku pada tahun 658 M , merupakan perang saudara Islam yang pertama.
Ø  Menuntut supaya orang yang terbabit dalam pembunuhan Khalifah Uthman dihukum.
Ø  Golongan yang menentang Saidina Ali ialah Saidatina Aishah, Zubair dan Talhah.
Ø  Khalifah Ali telah menang dalam peperangan.
Ø  Mengorbankan 10,000 orang Islam termasuk Zubair Bin Al-Awam.
Ø  Perang Siffin Berlaku pada tahun 659 M
Ø  Berpunca daripada perasaan tidak puas hati Khalifah Ali memecat pegawai yang dilantik oleh Khalifah Uthman.
Ø  Golongan yang menentang beliau diketuai oleh Muawiyah dengan sokongan Amru.
Ø  Muawiyah meminta perdamaian ketika pihak Khalifah Ali berada di ambang kemenangan.
Ø  Majlis Tahkim @ timbang tara telah diadakan menyebabkan wujudnya 2 orang pentadbir Khalifah Ali dan Muawiyah di Damsyik.
Ø  Penyokong Khalifah Ali telah berpecah kepada 2 puak, iaitu Khawarij dan Syiah.
Pada tahun 661 M Khalifah Ali bin Abu Talib meninggal dunia, akibat dibunuh oleh kaum khawarij.
Kerana mereka tidak suka dengan perubahan yang dilakukan oleh saidina Ali, bahkan menganggap saidina Ali yang berkomplot membunuh khalifah Uthman.
BAB 10 SIRAH KERAJAAN UMAIYAH DAN ABBASIYAH
o   Pengasas kerajaan Bani Umaiyah ialah Muawiyyah Bin Abi Sufian
o   Nama Umayyah diambil sempena nama moyang pengasasnya Muawiyah Bin Ani Sufian Bin Harb Bin Umayyah.
o   Pengasas Kerajaan Bani Abbasiyah ialah Abu Abbas Abdullah Assafah.
o   “Abbasiyyah” diambil sempena nama bapa saudara Rasulullah Al-Abbas.
o   Ketenteraan yang diamalkan oleh Kerajaan Bani Umaiyah dan Bani Abbasiyah adalah meniru corak tentera Parsi dengan menggunakan Strategi Al-Karadis (Zaman Saidina Umar) pembahagian tentera kepada 5 pasukan.
o   Sektor ekonomi Kerajaan Bani Umaiyah adalah pertanian dan perdagangan. Manakala sektor ekonomi Kerajaan Bani Abbasiyah adalah pertanian, perdagangan dan perindustrian.
SUMBER KEWANGAN KERAJAAN UMAYYAH & ABBASIYYAH:
1.      ZAKAT. Kadar harta tertentu yang dikeluarkan atas harta tertentu oleh umat Islam setelah cukup syarat.
2.      GHANIMAH. Harta rampasan perang.
3.      FAI’. Harta yang diperolehi melalui jalan perdamaian setelah musuh menyerah kalah.
4.      KHARAJ. Cukai tanah milik orang Islam.
5.      JIZYAH. Bayaran yang dikenakan ke atas orang bukan Islam,
6.      USYUR. Kadar bayaran tetap yang dikenakan ke atas kapal perdagangan bukan Islam yang singgah di pelabuhan negara Islam untk tujuan perniagaan.
FAKTOR KEGEMILANGAN KERAJAAN BANI UMAIYAH:-
1.      Kecekapan dan kebijaksaan khalifah.
2.      Penguasaan ilmu pengetahuan.
3.      Ekonomi yang stabil.
4.      Kekuatan tentera.
5.      Hubungan baik antara rakyat dan kerajaan.
6.      Semangat jihad yang tinggi
FAKTOR KEGEMILANGAN KERAJAAN BANI ABBASIYAH:-
1.      Kestabilan politik - pemberontakan dapat dikawal.
2.      Dasar politik kerajaan – keadilan dan kesamarataan.
3.      Kedudukan Baghdad yang strategik.
4.      Perpaduan antara kaum – layanan adil.
5.      Penghayatan konsep kerja sebagai satu ibadat
FAKTOR KEJATUHAN UMAYYAH:-
1.      Sikap pemerintah yang mementingkan diri sendiri.
2.      Sikap pemerintah yang leka dengan kemewahan.
3.      Pemilihan pemimpin tidak mengikut syura.
4.      Penentangan ulama terhadap pemerintah.
5.      Pemerintahan yang dilantik tidak layak.
FAKTOR KEJATUHAN ABBASIYYAH:-
1.      Kelemahan pemerintahan kerajaan Abbasiyyah penguasaan pengaruh turki dan parsi.
2.      Perpecahan wilayah-wilayah.
3.      Perebutan kuasa.
4.      Kegawatan ekonomi – akibat rusuhan dan pemberontakan.
IKTIBAR
§  Sentiasa hidup bersatu padu.
§  Elakkan daripada berlaku permusuhan di antara kaum.
§  Hidupkan semangat jihad-bersungguh-sungguh kuasai pelbagai bidang ilmu dan kemahiran.

No comments:

Post a Comment