Saturday, 21 December 2019

Ringkasan Etika perbandingan


BAB 1: ETIKA
Nilai merujuk kepada idea atau pegangan kita mengenai apa yang kita percaya dan apa yang penting kepada kita. Nilai-nilai kita mungkin berasaskan etika atau keperluan dan kehendak semulajadi. Nilai-nilai kita mungkin betul atau salah, munasabah atau tidak munasabah. Ianya merujuk kepada asas yang membentuk tindakan kita.
Moraliti merujuk kepada tanggapan peribadi seseorang mengenai apa yang betul dan salah, dan yang baik dan buruk. Walaupun tanggapan seseorang individu itu tidak semestinya akan mempengaruhi orang lain, ia tetap akan menpengaruhi sikap dan nilai-nilai sesebuah masyarakat.
Etika merujuk kepada sistem ideal moral dan merupakan hasil daripada interaksi antara individu dan masyarakat.
Etika bertempat menyatakan bahawa aktiviti membuat keputusan bergantung kepada situasi dan bukan berasaskan undang-undang tetap. Hanya Cinta sahaja yang mutlak di dunia ini.
Etika bermutlak berasaskan kepercayaan yang terdapat hanya satu kebenaran dan bahawa kebenaran ini sentiasa tetap tidak mengira keadaan atau situasi.
BAB 2: ETIKA AGAMA ISLAM
Perkataan deen berasal daripada Bahasa Arab “dyn” dan mempunyai empat maksud;
1.      Terhutang budi
2.      Menyerah diri
3.      Kuasa penghakiman
4.      Kecenderungan semulajadi
Mengikut ajaran Islam, Allah telah memberi manusia kehidupan dan dengan itu, keupayaan serta kuasa untuk memilih antara kebaikan dan keburukan.
Manusia tidak boleh bersikap jahil kerana al-Quran telah mengingatkan manusia mengenai nilai-nilai etika dan moral ini. Namun demikian, manusia sudahpun mempunyai pengetahuan semulajadi mengenai nilai-nilai ini dan alasan kejahilan tidak akan menyelamatkan mereka daripada menerima balasan.
Menurut Islam, pengakuan iman yang tidak diikuti oleh perbuatan yang baik berupakan sikap hipokrit atau jahil.
Kebersihan dan kesucian rohani merujuk kepada menyucikan diri daripada segala kecelaan misalnya kekufuran, amalan syirik dan dosa dan mengamalkan nilai moral yang suci. Kebersihan dan kesucian diri merujuk kepada membersihkannya daripada segala kekotoran dan mengamalkan sikap yang cermat dan bersopan santun.
Oleh sebab keluarga merupakan unit masyarakat yang paling asas, Islam menekankan sistem kekeluargaan dan nilai-nilainya. Asas kepada keluarga adalah perkahwinan. Islam menyarankan peraturan tertentu untuk mengatur kehidupan berkeluarga supaya setiap ahlinya dapat hidup dengan aman, selamat dan saling sayang-menyayangi.
Islam memberi kebebasan yang penuh kepada umatnya untuk berniaga. Setiap individu dalam masyarakat yang berunsur Islam bebas untuk menerima nafkah melalui apa jua kaedah yang halal asalkan ia halal. Seseorang itu boleh memulakan, menguruskan dan mengatur apa jua perusahaan perniagaan selagi ia selari undangundang Shariah.
Mengikut ajaran Islam, seseorang peniaga itu perlu:
·        Menerima nafkah secara halal
·        Menjauhkan diri daripada urusan yang haram seperti memperdagangkan bangkai dan daging khinzir, pakatan harga, muslihat dan sebagainya
·        Berurusan melalui persetujuan bersama
·        Mengotakan janji dan kontraknya
·        Sentiasa jujur dalam semua urusannya
Badan yang sihat dan bumi ini merupakan pemberian daripada Allah. Oleh sebab itu, kita seharusnya menjaganya dengan sebaik mungkin.
BAB 3: ETIKA AGAMA HINDU
Prinsip asas agama Hindu adalah kepercayaan mengenai kelahiran semula dan penerimaan karma sebagai unsur utama yang menentukan perkitaran kelahiran, kematian dan kelahiran semula.
Karma merujuk kepada konsep sebab dan kesan di dalam agama Hindu. Penganut agama Hindu mempercayai bahawa tindakan kita di dalam kehidupan yang lepas akan mempengaruhi kehidupan kita sekarang.
Bhagavad-Gita merupakan ekspresi falsafah agama Hindu yang tertinggi. Ia adalah salah satu kitab yang terpenting dan tersuci dalam agama Hindu dan merupakan mesej secara langsung dari Vishnu ke penganut agama Hindu dalam bentuk avatar Krishna.
Upanishad bermaksud “duduk berdekatan dengan sesuatu” dan merujuk kepada penuntut yang duduk di kaki guru-guru mereka. Kebebasan dapat dicapai dengan menimba ilmu dan mencapai kesedaran diri.
Perhubungan rapat tindakan beretika antara manusia dan alam sekitar sentiasa ditekankan dalam kitab agama Hindu.
Setiap usaha untuk mencapai kerohanian tidak akan berjaya sekiranya pertimbangan beretika tidak diambil kira. Secara umumnya, etika mesti dihormati.
Setiap insan harus memenuhi tanggungjawabnya tanpa mengharap apa-apa sebagai seorang ahli masayrakat atau keluarga.
Kecemerlangan di dalam bidang perniagaan dapat ditentukan dengan mengimbangkan keperluan semua pihak yang terlibat. Kita akan dapat mendekatkan kepada Tuhan dengan mencapai kecemerlangan di dalam semua perbuatan kita.
Setiap individu di dalam sesebuah organsasi haruslah memainkan peranan mereka untuk memperbaikkan lagi diri mereka supaya dapat mendatangkan faedah kepada masyarakat secara keseluruhannya.
Ayurveda merujuk kepada satu bidang dalam perubatan agama Hindu. Ia merupakan sistem perubatan yang berasaskan etika praktikal prinsip agama Hindu. Prinsip-prinsip tersebut termasuklah anti-kezaliman, kesucian semua makhluk hidup, perasingan jiwa daripada jasad dan kesanggupan menerima karma sebagai definisi hidup.
Setiap penganut agama Hindu haruslah beretika dalam memelihara alam sekitar dan biodiversiti. Oleh hal yang demikian. tanggungjawab setiap individu adalah untuk memelihara alam sekitar dan memastikan ianya digunakan secara lestari.
BAB 4: ETIKA CONFUCIANISME
Kepercayaan Confucianisme diasaskan oleh K’ung Fu Tzu (Confucius dalam bahasa Inggeris), seorang sarjana di China kuno yang amat berminat dengan kajian moraliti dan etika individu dan pelaksaan kuasa pentadbiran oleh pemerintah.
Antara ajaran etika Confucius termasuklah nilai-nilai seperti:
a)      Li, iaitu amalan, ibadah, kesopanan, etika, upacara, ihsan dan sebagainya.
b)      Hsiao, iaitu perasaan sayang-menyayangi dalam keluarga, termasuk perasaan sayang ibu bapa terhadap anak, anak terhadap ibu bapa, sesama adik beradik dan sebagainya.
c)      Yi, iaitu keadilan
d)      Xin, iaitu kejujuran dan amanah
e)      Jen, iaitu murah hati, berperikemanusiaan (nilai Confucianisme yang tertinggi)
f)        Chung, ketaatan kepada negara dan sebagainya
Si Shu atau Empat Buku, iaitu:
a)      Lun Yu atau Analekta Confucius (disusun 70 tahun selepas kematian K’ung FuTzu)
b)      Chung Yung atau Doktrin Min
c)      Ta Hsueh atau Pembelajaran yang Unggul
d)      Tulisan Meng Tzu (371-289 SM). Meng Tzu adalah seorang ahli falsafah yang telah mengembara dari negeri ke negeri seperti Confucius sambil menasihati pemerintah kerajaan.
Terdapat empat jenis perhubungan yang asas:
a)      Antara bapa dan anak
b)      Antara abang dan adik lelaki
c)      Antara suami dan isteri
d)      Antara golongan tua dan golongan muda
e)      Antara pemerintah dan diperintah
Confucius menyarankan tujung langkah di dalam strategi transformasi sosial ke arah mencapai masyarakat yang ideal:
a)      Penyiasatan benda-benda (pembolehubah)
b)      Melengkapkan ilmu
c)      Keikhlasan pemikiran
d)      Memperbaiki hati
e)      Pemupukan diri
f)        Mengawal selia keluarga
g)      Mentadbir urus negara
BAB 5: ETIKA AGAMA SHINTO
Shinto merupakan agama yang unik kerana ia tiada pengasas, kitab bertulis, perbadanan perundangan agama, kod moral yang ketat dan hanya diamalkan di Jepun.
Mengikut ajaran Shinto, maharaja Jepun berketurunan daripada Amaterasu. Oleh itu, maharaja dihormati oleh rakyatnya.
Perkataan Shinto berasal daripada penggabungan dua perkataan Cina, iaitu “Shen” yang bermaksud “Tuhan atau roh” dan “Dao” yang bermaksud “jalan, gaya hidup, atau falsafah hidup”. Shinto boleh dialih bahasa sebagai “Laluan ke arah Ketuhanan” atau Kami no Michi dalam Bahasa Jepun.
Kami merujuk kepada Tuhan atau prinsip “ketuhanan” yang wujud di pelbagai tempat dan dalam pelbagai benda.
Shinto wujud bersama dengan agama Buddha dan Confucianisme. Nilai etika Confucianisme berpengaruh besar ke atas nilai etika Jepun atau Shinto. Nilai-nilai seperti toleransi, mematuhi pihak berkuasa dan sebagainya amat dipentingkan dalam masyarakat Shinto.
Empat prinsip etika Shinto yang terpenting adalah keharmonian, kesucian, keikhlasan dan komuniti.
Shinto menekankan kepentingan kesucian, keikhlasan dan kebersihan serta perlakuan yang baik serta kefahaman mengenai alam semesta dan kesucian.
Etika agama Shinto menggalakkan kehidupan yang sederhana dan harmoni dengan alam semulajadi. Etika dan moraliti Shinto mengutamakan kepentingan bersama.
Penganut agama Shinto mempercayai bahawa Kami, alam semulajadi dan manusia wujud bersama. Kepentingan hidup secara harmoni dengan setiap makhluk dan berterima kasih atas pemberian Kami serta kemurahan hati moyang turut ditekankan.
Menurut agama Shinto, manusia dilahirkan dengan hati yang baik dan dunia ini penuh dengan kebaikan. Kejahatan merupakan unsur yang luar daripada dunia ini.
BAB 6: ETIKA AGAMA KRISTIAN
Asal-usul agama Kristian adalah berasaskan kehidupan, kematian dan kebangkitan semula Yesus Kristus. Ia merupakan agama monotheis dan berasaskan kehidupan dan ajaran Yesus Kristus.
Kitab suci agama Kristian adalah kita Injil dan ia terdiri daripada Perjanjian Baru dan Perjanjian Lama.
Kehidupan dan ajaran Yesus Kristus berpusat kepada konsep cinta yang taat setia. Setiap daripada tindakan Yesus Kristus merupakan tindakan yang paling baik dan setiap penganut Kristian patut mencontohinya ke arah mencapai kebebasan.
Mazhab Protestan menganggap bahawa Tuhan telah menurunkan kitab Injil sebagai sumber rujukan dalam membuat keputusan. Mazhab Katolik Roma pula mempercayai bahawa Tuhan menurunkan kitab ini untuk menyatakan perintahnya dan bahawa Tuhan berkomunikasi dengan manusia melalui Gereja Katolik Roma.
Nyawa adalah suci dan patut dihargai.
Penceraian bercanggah dengan perintah Tuhan. Namun demikian, sesetengah penganut Kristian berpendapat bahawa penceraian dibenarkan sekiranya tidak cara lain untuk menyelamatkan perkahwinan tersebut.
Matlamat sains adalah untuk mempelajari bagaimana alam semesta diwujudkan manakala kitab Injil pula menerangkan mengapa alam semesta wujud.
Kitab Injil menekankan bahawa setiap manusia patut dilayan secara adil tanpa membezakan mengikut kaum, gender atau status. Setiap individu patut saling hormatmenghormati dan menerima sebarang percanggahan pendapat demi Tuhan.
Secara umumnya, penganut agama Kristian berpendapat bahawa Tuhan mencipta alam semesta dan semua penghuninya. Mereka juga mempercayai bahawa manusia diamanahkan untuk menjaga ciptaannya dan patut menggunakannya dengan cermat tanpa mengeksploitasinya.
BAB 7: ETIKA AGAMA BUDDHA
Buddha telah menyedari bahawa semua penderitaan manusia disebabkan oleh nafsu.
Agama Buddha, seperti juga agama-agama lain, mengutamakan kebajikan manusia dan semua makhluk. Dengan berusaha untuk mencapai Nirvana, ia mengajar penganutnya untuk mematuhi kod etika yang tinggi.
Lima Prinsip Agama Buddha adalah:
·        Mengelak daripada membunuh
·        Mengelak daripada mengambil apa yang tidak diberi
·        Mengelak daripada kesalahan seksual
·        Mengelak daripada pertuturan yang palsu
·        Mengelak daripada perkara yang mengkhayalkan atau memabukkan
Empat Kebenaran Mulia ialah:
·        Penderitaan terdiri daripada penyakit, penuaan dan kematian, perpisahan daripada orang yang disayangi, mengingini suatu yang kita tidak mungkin dapat perolehi dan membenci suatu yang tidak dapat dihindari
·        Segala penderitaan disebabkan oleh nafsu dan usaha kita untuk memenuhi nafsu tersebut
·        Oleh itu, penderitaan dapat ditamatkan dengan menamatkan nafsu
·        Satu-satunya cara untuk menamatkan nafsu adalah dengan mematuhi Jalan Lapan Lapis Mulia.
Jalan Lapan Lapis Mulia terdiri daripada
·        Pandangan yang benar
·        Niat yang benar
·        Pertuturan yang benar
·        Tindakan yang benar
·        Rezeki yang benar
·        Usaha yang benar
·        Kepekaan yang benar
·        Perhatian yang benar
Agama Buddha dipengaruhi oleh agama Confucianisme, terutamanya dari segi menghormati ibu bapa dan perhubungan kekeluargaan.
Menurut agama Buddha, perkahwinan yang idea diseimbangkan oleh kewajipan sesame sendiri.
Etika perniagaan agama Buddha menggariskan jenis-jenis pekerjaan, pendekatan terhadap pekerjaan secara umumnya dan keusahawanan secara khususnya, penggunaan pendapatan, pengagihan harta, kritikan kapitalisme dan komunisme dan sebagainya.
Agama Buddha menganggap bahawa semua nyawa semua makhluk adalah suci dan tidak patut disia-siakan melalui membunuh diri atau euthanasia.
Mengikut sudut pandangan agama Buddha, manusia hanya merupakan sebahagian kecil dalam alam semesta ini dan hanya wujud kerana kebenaran makhluk lain. Manusia dan makhluk lain hidup bersama untuk menjaga alam semesta.
BAB 8: KESEJAGATAN ETIKA DI ASIA
Kesimpulannya, ramai antara kita sedang mencari falsafah yang dapat dijadikan panduan hidup. Falsafah ini mungkin berasaskan etika yang berunsur keagamaan atau tidak dan tujuannya adalah untuk memastikan bahawa kita melakukan perkara yang betul pada masa yang betul.
Mengembangkan dan mengamalkan etika perniagaan sebagai bidang yang formal merupakan konsep yang masih baru kepada kebanyakan organisasi di Asia. Kebanyakan daripada syarikat-syarikat di Asia mengasaskan program kursus etika mereka berasaskan pengalaman atau ajaran Barat tetapi initiatif kursus etika masa kini menggabungkan pendekatan Barat dan Timur.
Dalam etika Asia, hak asasi manusia merupakan tanggungjawab bersama: sekiranya wujud hak sejagat, maka tanggungjawab sejagat juga perlu wujud. Dalam erti kata lain, kita patut berfikir mengenai tanggungjawab kita kepada orang lain dan bukan sahaja tanggungjawab orang lain kepada kita.
Dalam perhubungan interpersonal, etika Asia menghubungkan etika yang berteraskan disiplin kendiri dengan perlakuan bersama (komuniti) yang bersesuaian.
Etika kekeluargaan Asia menghadapi berbagai rintangan dalam era globalisasi ini tetapi generasi muda masih mengamalkan sikap menghormati ibu bapa sebagai tanda menghormati budaya Asia sambil memenuhi jangkaan global.
Kemajuan teknologi dan perubatan telah membawa kepada isu-isu etika yang mungkin tidak wujud pada zaman pra-teknologi.
Pengamalan etika alam sekitar yang berteraskan nilai-nilai Asia akan memperteguhkan prinsip-prinsip keagamaan asasi dan kita akan belajar untuk lebih bertanggungjawab ke atas tindakan kita sambil meningkatkan kepekaan terhadap akibat daripada tindakan kita.
BAB 9: ETIKA ASIA DAN ETIKA BARAT
Etika dan agama bertindak sebagai panduan hidup bagi kita semua.
Hukum Emas mengajar supaya kita melayan orang lain sepertimana kita ingin dilayan dan merupakan unsur yang wujud dalam kebanyakan kod moral dan agama.
Antara aspek utama etika ialah “kehidupan yang baik”. Ramai ahli falsafah berpendapat bahawa ini lebih penting daripada kod etika atau moral.
Hukum Emas juga dikenali sebagai etika kesalingan dalam agama Kristian.
Hukum Emas juga wujud dalam agama Islam. Dalam dakwahnya yang terakhir, Nabi Muhammad s.a.w. telah berkata: "Hindari daripada menyakiti sesiapa supaya sesiapa tidak menyakitimu.”
Dalam agama Buddha, Hukum Emas turut diamalkan dari segi etika. Dalai Lama telah berkata: “Sekiranya inginkan orang lain bahagia, amalkan sifat belas kasihan. Sekiranya inginkan dirimu bahagia, amalkan sifat belas kasihan.”
Hukum Emas juga wujud dalam etika agama Hindu. Dalam Mahabharata, Vrihaspati berkata bahawa “Manusia yang melayan semua makhluk lain sepertimana ia melayan dirinya sendiri, iaitu dengan mengenepikan seksaan dan mengabdikan dirinya kepada kemarahannya akan dapat mencapai kebahagiaan.”
Dalam etika Confucianisme, ”Jangan sekali-kali memaksa sesiapa melakukan sesuatu yang kamu tidak sanggup lakukan sendiri”. Ini menunjukkan bahawa Hukum Emas juga diamalkan dalam Confucianisme.
Topik ini juga telah membincangka empat ahli falsafah Barat.
         i.            Sistem etika falsafah Aristotle berasal daripada kesedaran kendiri di mana seseorang itu perlu mencapai potensi sepenuhnya untuk mencapai kebahagiaan.
       ii.            Plato tidak membincangkan agama atau kewujudan tuhan dengan jelas.
      iii.            Rene Descartes berpendapat bahawa mempercayai kewujudan Tuhan merupakan asas kepada semua ilmu.
     iv.            Immanuel Kant telah menyumbang kepada kajian etika dengan tiga formula kepentingan kategorikalnya.
·        Formula pertama: Hukum Alam
·        Formula kedua: Matlamat
·        Formula ketiga: Dunia Matlamat

1 comment: