Saturday, 21 December 2019

Ringkasan Child Growth and Development


BAB 1 PENGENALAN
Semasa revolusi industry, kanak-kanak semuda enam tahun bekerja waktu yang lama untuk mendapatkan bayaran yang sedikit ataupun tidak langsung.
Perkembangan kanak-kanak merupakan perubahan secara progresif dalam seorang manusia yang berlaku dengan corak yang dapat diramal sebagai hasil daripada interaksi di antara faktor biologi dan persekitaran.
Kaedah penyelidikan saintifik digunapakai semasa mengkaji kanak-kanak dengan bermula daripada memilih sebuah topik atau kelakuan untuk dikaji dan kemudian memfokus kepada suatu kaedah asas yang akan membenarkan maklumat dikumpul dengan cara yang cekap dan berkesan.
Dalam kaedah temubual, pengkaji bertanya soalan kepada peserta samada dalam suasana formal ataupun tidak formal dan merekod responnya.
Sebuah eksperimen merupakan suatu kaedah penyelidikan yang digunakan untuk menentukan keberkesanan suatu aksi ataupun rawatan tertentu kepada satu ataupun sekumpulan organisma.
Kajiselidik melibatkan kajian populasi yang besar dan kecil dengan mengkaji sampel yang dipilih daripada populasi.
Sebuah kajian kes merupakan suatu penyiasatan yang mendalam tentang satu orang, kumpulan, kejadian ataupun komuniti.
Kaedah korelasi merupakan suatu teknik di mana dua atau lebih pembolehubah diukur secara sistematik dan di antara mereka ditaksir.
Sebuah kajian longitudinal merupakan suatu penyelidikan yang melibatkan pemerhatian berulang pembolehubah yang sama dalam jangka waktu yang lama.
Etika penyelidikan wujud untuk memastikan prinsip keadilan, hormat dan mengelak daripada mencederakan dipertahankan, dengan menggunakan standard yang dipersetujui.
Menurut Sigmund Freud perkembangan kanak-kanak dijelaskan sebagai suatu siri 'Tahap Psikoseksual‟ yang digariskan sebagai lisan, dubur, lingga, pendaman dan alat kelamin.
Teori Sistem Ekologi merupakan suatu teori bukan tahapan yang menerangkan perkembangan seorang kanak-kanak dan sebaliknya melabel aspek-aspek ataupun tahap-tahap persekitaran berlainan yang mempengaruhi perkembangan seorang kanak-kanak.
Ahli sains telah bertahun-tahun mengetahui bahawa sifat seperti warna mata dan rambut ditentukan oleh gen khusus yang telah dikodkan dalam setiap sel manusia.
BAB 2 PERKEMBANGAN DAN PERTUMBUHAN FIZIKAL
Suatu refleks ditakrifkan sebagai suatu respon otomatik kepada suatu stimulus luaran.
Seorang bayi yang sedang menangis cuba memberitahu anda sesuatu. Kerana dia tidak berupaya berbuat apa-apa sendiri, bayi bergantung kepada orang lain.
Bayi tidur banyak. Bayi yang baru lahir tidur di antara 14 sehingga 18 jam sehari sehingga lebih kurang umurnya sebulan.
SIDS adalah suatu kematian mengejut dan tidak dapat dijelaskan seorang bayi yang di bawah umur 1 tahun.
Kemahiran Motor Halus umumnya merujuk kepada pergerakan yang melibatkan otot-otot kecil, seperti pada tangan, pergelangan tangan dan jari jemari.
Kemahiran Motor Kasar umumnya merujuk kepada pergerakan yang melibatkan otot-otot besar, seperti yang ada pada lengan, kaki, atau seluruh badan.
Ketetapan saiz adalah kesedaran bahawa saiz sebenar suatu objek kekal sama walaupun objek tersebut sedang bergerak lebih jauh.
Otak merupakan pusat sistem saraf semua haiwan.
Otak adalah pusat arahan yang menerima dan menghantar pesanan kepada bahagian-bahagian badan yang berlainan.
Ahli sains mengatakan bahawa hemisfera kanan otak nampaknya mengawal ekspresi emosi, imaginasi visual dan pemprosesan bukan verbal, manakala sebelah kiri mengawal pemprosesan verbal, analitikal, jujukan dan logikal.
Otak adalah tompok merah jambu-kelabu yang terdiri daripada lebih kurang 10 bilion sel saraf yang disebut neuron.
Kegemukan berlaku apabila seseorang mengambil lebih kalori daripada makanan berbanding yang dibakarnya.
Anoreksia merupakan gangguan pemakanan di mana orang mendera diri supaya kebuluran. Anoreksia selalunya bermula pada orang muda sekitar akil baligh.
Sambil kanak-kanak membesar dan dunia mereka meluas melewati rumah mereka kepada jalan raya setempat, mereka terdedah kepada bahaya dan risiko.
BAB 3 PERKEMBANGAN KOGNITIF – PIAGET & VYGOTSKY
Dengan menggunakan idea daripada biologi, Piaget telah memperkenalkan dua proses utama iaitu Penyusunan dan Penyesuaian.
Skema merupakan struktur mental atau kognitif yang membolehkan seseorang menyesuaikan dan menyusun persekitarannya.
Penyesuaian merupakan proses kognitif di mana seseorang menggabungkan maklumat ataupun pengalaman baru ke dalam skema yang sedia ada.
Penyesuaian merupakan penciptaan suatu skema baru ataupun mengubahan skema yang lama.
Keseimbangan merupakan imbangan antara penyerapan dan penyesuaian. Ketidakseimbangan merupakan keadaan tidak seimbang antara penyerapan dan penyesuaian.
Pengekalan objek merupakan kesedaran seorang kanak-kanak ataupun pemahamannya bahawa objek tersebut masih wujud walaupun ia tidak dapat dilihat ataupun didengar.
Istilah kognisi berasal daripada perkataan Latin cognoscere yang bermaksud “untuk mengetahui” atau “untuk mengenali” atau “untuk mengkonsepsi”.
Pengabadian merupakan keupayaan mengingati apa yang tidak berubah dan apa yang berubah pada objek setelah perubahan telah dilakukan kepada objek tersebut.
Dalam tahap sensorimotor, pengetahuan bayi mengenai dunia terhad kepada deria persepsi dan aktiviti motor.
Pada tahap praoperasi kanak-kanak belum dapat memahami logik konkrit dan tidak dapat memanipulasi maklumat secara mental, dan tidak boleh menerima pandangan orang lain (egosentrik).
Pada tahap konkrit, kanak-kanak dapat berfikir secara abstrak dan membuat pertimbangan yang rasional mengenai fenomena yang konkrit ataupun dapat diperhatikan.
Pada tahap operasi formal, manusia membina keupayaan untuk berfikir tentang konsep yang abstrak.
Teori perkembangan sosiobudaya Vygotsky menekankan peranan utama interaksi social dalam perkembangan kognisi.
Zon Perkembangan Proksimal merupakan suatu konsep penting yang berkaitan dengan perbezaan antara apa yang kanak-kanak dapat mencapai secara bersendirian dan apa yang kanak-kanak itu dapat mencapai dengan bimbingan dan galakan daripada seorang rakan yang berkemahiran.
BAB 4 MODEL PEMPROSESAN MAKLUMAT
Pendekatan kognitif menekankan mengetahui, struktur mental (representasi) dan akal yang konstruktif, merancang dan aktif.
Ahli psikologi kognitif yang terawal telah menggunakan komputer sebagai perumpamaan.
Skema merujuk kepada penyusunan aktif pengalaman lampau.
Ingatan Sensori menerima maklumat daripada berbagai sumber (penglihatan, pendengaran, bau, sentuhan dan rasa) dan otak akan hanya menumpukan kepada maklumat yang telah ditumpukan.
Selain daripada pereputan dan campur tangan, kegagalan mendapat kembali telah dikenal pasti sebagai suatu lagi proses yang menyumbang kepada kelupaan.
Teori reput (ketidakpakaian) mengandaikan bahawa ingatan akan reput lama kelamaan, seperti bahan radioaktif.
Adalah lebih mudah untuk mendapat kembali suatu kejadian yang khusus sekiranya anda berada dalam konteks yang sama dengan konteks di mana kejadian tersebut berlaku.
Teori jaringan mengandaikan bahawa mendapat kembali atau mengingat kembali maklumat daripada ingatan semantik melibatkan pencarian dalam laluan (ataupun hubungan) yang membawa daripada satu konsep kepada yang lain.
Ingatan semantik merupakan pengetahuan mengenai konsep umum yang tidak khusus kepada suatu tempat ataupun masa.
Ingatan prosedural merupakan ingatan mengenai pengetahuan prosedural iaitu mengingati cara melakukan sesuatu.
Latihan penyenggaraan adalah apabila kita sentiasa mengulangi maklumat untuk membiarkan ia terus „hidup‟ dalam ingatan kerja.
Latihan elaboratif adalah apabila makna diberikan kepada maklumat dengan menghubungkannya kepada sesuatu yang kita sudah ketahui bagi mengelakkan ia lenyap daripada ingatan kerja.
Suatu tanggapan stereotaip adalah sebuah peket pengetahuan tentang suatu peribadi ataupun sifat fizikal yang kita andaikan benar mengenai sekumpulan orang.
Pendekatan kognitif menjelaskan bagaimana manusia belajar dengan menekankan ingatan, pertimbangan, pemikiran dan penyelesaian masalah.
BAB 5 PERKEMBANGAN MORAL
Moral adalah berkaitan dengan prinsip atau peraturan mengenai tindakan yang betul ataupun perbezaan antara yang betul dan yang salah.
Moraliti merujuk kepada keupayaan untuk mempelajari perbezaan antara yang betul dan yang salah dan memahami bagaimana untuk membuat pilihan yang betul.
Kohlberg tidak begitu berminat sama ada subjek menjawab "ya" atau "tidak" kepada dilemanya tetapi beliau lebih berminat mengetahui sebab di sebalik jawapan yang diberikan.
Pada Tahap Hukuman-Pematuhan, kanak-kanak mengandaikan bahawa pihak berkuasa memberikan suatu set peraturan tetap yang mesti patuhi tanpa soal.
Pada Tahap Pertukaran Pemasaran, kanak-kanak mengenali bahawa tidak terdapat hanya satu pandangan yang betul yang diberi oleh pihak berkuasa.
Kawalan kendiri merujuk kepada keupayaan mengawal kelakuan dan respon apabila menghadapi godaan.
Keganasan ditakrifkan sebagai kelakuan yang berniat untuk menyakiti orang lain.
Punca-punca kelakuan ganas mungkin disebabkan oleh faktor biologi, keluarga, rakan sebaya, kemiskinan ataupun kegagalan di sekolah.
BAB 6 PERKEMBANGAN EMOSI
Emosi merupakan suatu perasaan yang sedar seperti kegembiraan, kesedihan, takut, benci atau sebagainya yang dialami oleh seseorang.
Perasaan Kompleks merupakan perasaan berjaya (kerana jangkaan seseorang dipenuhi) dan perasaan gagal (apabila jangkaan seseorang tidak dipenuhi).
Takut sekolah menyebabkan kanak-kanak enggan pergi ke sekolah dan biasa dalam kalangan budak lelaki dan juga perempuan, dan lebih berkemungkinan berlaku antara umur 5 hingga 11 tahun.
Ada kanak-kanak yang enggan pergi ke sekolah kerana mereka terlalu bimbang.
Keengganan ke sekolah ditakrifkan sebagai kelakuan menolak atau enggan menghadiri kelas yang khusus atau berada di sekolah sepanjang hari.
Ekspresi wajah adalah salah satu komponen emosi.
Tidak kira daerah atau budaya, semua kanak-kanak mempunyai ekspresi wajah yang sama untuk marah, sedih dan gembira.
Bayi yang baru lahir mengalami dua emosi yang umum: seronok atau sedih.
Kajian telah menunjukkan bahawa bayi seawal 4 bulan dan tentunya menjelang 6 bulan boleh membezakan ekspresi wajah yang dikaitkan dengan emosi yang berlainan.
Ibubapa harus bercakap dengan anaknya beberapa kali tentang pergi ke sekolah sebelumnya dan ia harus dibuat walaupun selepas sekolah bermula.
Pembawaan ditakrifkan sebagai keupayaan yang kanak-kanak dianugerahkan sejak lahir yang membolehkan mereka berinteraksi dengan dan bertindakbalas dengan orang, tempat dan benda.
Ikatan merupakan asas yang di atasnya semua jenis hubungan akrab dan berjangka panjang terbentuk.
BAB 7 PERKEMBANGAN BAHASA
Bahasa dikatakan telah bermula apabila manusia terawal mula bekerjasama, ingin memahami hasrat masing-masing dan berkongsi maklumat.
Perkembangan bahasa merupakan suatu proses yang bermula awal dalam kehidupan manusia, apabila seseorang itu mula memeroleh bahasa dengan mempelajarinya sebagaimana ia dipertutur.
Teori behaviouris adalah berdasarkan kerja B. F. Skinner dan Albert Bandura yang mencadangkan bahawa bahasa dipelajari melalui pelaziman operan; i.e. melalui proses pengukuhan dan ajukan.
Chomsky berhujah bahawa semua kanak-kanak mempunyai apa yang disebut sebagai Jentera Pemerolehan Bahasa (Language Acquisition Device – LAD) yang semulajadi dan membantu pembelajaran bahasa.
Penyokong teori Interaksionis berhujah bahawa perkembangan bahasa ditentukan oleh interaksi antara apa yang telah diberikan secara gen (i.e. senulajadi) dan pengaruh persekitaran (i.e. pupukan).
Semantik merujuk kepada cara sebuah bahasa menyampaikan makna. Ia adalah kajian maksud perkataan dan ayat dalam sebuah bahasa.
Bahasa merupakan suatu bentuk komunikasi yang paling kompleks yang digunakan oleh manusia. Ia membolehkan penghantaran pengetahuan, kemahiran dan nilai suatu budaya.
Bahasa terdiri daripada empat elemen: fonologi, tatabahasa, semantic dan pragmatik.
Pragmatik merujuk kepada cara manusia menggunakan bahasa (seperti bercakap) untuk mencapai tujuan.
Ledakan menamakan merupakan pembelajaran perkataan yang pantas dalam kalangan kanak-kanak kecil sambil mereka mempunyai interpretasi yang berlainan tentang sepatah perkataan.
Pertuturan telegrafik terdiri daripada ayat lisan yang mempunyai irama yang tidak normal.
Membaca kepada kanak-kanak memberikan peluang untuk belajar perkataan baru.
Perkataan yang telah terbiasa dalam sebuah ayat dapat berfungsi sebagai petanda kepada makna perkataan yang baru. Ini disebut sebagai “petanda ayat”.
Kanak-kanak yang dinafikan pembelajaran suatu bahasa atau disebabkan kecederaan otak mempunyai kesukaran yang serius bertutur dan pemahaman.
BAB 8 PERKEMBANGAN SOSIAL
Perkembangan sosial menjejak bagaimana manusia daripada lahir sehingga dewasa belajar untuk berinteraksi dengan orang lain yang membolehkan mereka untuk akhirnya membentuk hubungan yang sihat dan memuatkan diri dalam situasi sosial dengan selesa.
Pemahaman kendiri adalah suatu proses yang kompleks, melibatkan beberapa aspek tentang diri, merentas kemahiran dan/atau keupayaan kognitif, sosial, latar belakang dan budaya sosioekonomi.
Konsep kendiri merujuk kepada penilaian khusus bidang tentang diri.
Harga diri, juga dikenali sebagai nilai diri atau imej diri, merujuk kepada pentaksiran menyeluruh tentang diri sendiri.
Harga diri boleh diukur dengan menggunakan ujian, melalui pemerhatian dan memeringkatkan kelakuan kanak-kanak dan remaja.
Kanak-kanak dan remaja yang mempunyai harga diri yang rendah adalah dimotivasikan oleh perasaan rendah diri yang memandu mereka untuk mencari pengesahan tentang nilai daripada orang lain atau dengan berbuat sesuatu.
Erik Erikson (1902-1994) telah mencadangkan teori perkembangan psikososial yang menumpu kepada kematangan kognitif dan konteks social seorang individu.
Faktor yang mempengaruhi harga diri termasuk perubahan hidup, restu rakan sebaya, kelakuan guru, prestasi fizikal dan pencapaian akademik.
Kesan harga diri yang rendah termasuk gangguan makanan, prestasi rendah, kurangnya keyakinan diri dan kehidupan sosial yang lemah.
Persepsi orang merujuk kepada cara kanak-kanak ‗menganggar‘ atau menilai ciri-ciri orang yang mereka sudah terbiasa.
Mengambil perspektif adalah keupayaan untuk membayangkan apa yang orang lain mungkin berfikir dan berasa.
Penyelesaian masalah sosial adalah aplikasi strategi yang mengelakkan atau menyelesaikan perselisihan yang memanafaatkan kanak-kanak itu.
BAB 9 PENGARUH KELUARGA
Keluarga terdiri daripada individu yang mungkin berkait melalui darah, perkahwinan, atau pilihan.
Keibubapaan autoritarian adalah apabila kanak-kanak dijangka mematuhi peraturan yang ketat yang diletakkan oleh ibubapa.
Ibubapa yang autoritatif lebih responsif kepada anak-anak mereka dan bersedia mendengar soalan.
Ibubapa permisif jarang mendisiplin anak-anak mereka kerana mereka mempunyai jangkaan tentang kematangan dan kawalan diri yang secara relatifnya lebih rendah.
Gaya keibubapaan yang tidak terlibat adalah dicirikan oleh permintaan yang sedikit, keresponsifan yang rendah dan komunikasi yang sedikit.
Kanak-kanak banyak belajar daripada ibubapa mereka hanya dengan melihat dan memerhatikan mereka.
Dengan memberikan maklumbalas kepada anak-anak mereka, ibubapa memberikan indikasi samada suatu kelakuan adalah sesuai dan harus diteruskan ataupun tidak sesuai dan harus dihentikan.
Ibubapa dengan SES yang rendah selalunya mengekspresi ciri-ciri luaran seperti pematuhan, kesopanan, kekemasan dan kebersihan.
Ibubapa dengan SES yang tinggi menekankan sifat psikologikal, seperti sifat ingin tahu, kebahagiaan, pengarahan kendiri dan kematangan kognitif dan sosial.
Selepas perceraian, kebanyakan kanak-kanak mula tinggal dalam rumahtangga dengan satu ibu atau bapa, yang berbeza daripada sebuah keluarga asas ataupun keluarga dengan dua individu ibubapa yang dianggap sebagai sebuah struktur keluarga yang ideal.
Umumnya, tidak ramai yang akan menafikan bahawa perceraian adalah menyedihkan untuk anak-anak kerana ia melibatkan konflik antara ibubapa dan selalunya perpisahan daripada salah satu daripada mereka.
Sebuah keluarga teradun merupakan suatu terma yang menerangkan sebuah keluarga di mana ibubapa yang telah berkahwin dengan pasangan yang lain sebelumnya, membawa anak-anak mereka daripada perkahwinan yang sebelumnya itu untuk tinggal bersama atau 'teradun' bersama dalam struktur yang ada sekarang.
Jenis pengabaian yang paling biasa adalah penderaan fizikal, penderaan seksual dan pengabaian.


No comments:

Post a Comment