Falsafah Pendidikan Islam
Falsafah pendidikan Islam adalah
falsafah pendidikan yang membuat perancangan, merangka kurikulum dan modul
pendidikan Islam, kaedah penyampaian pengajaran pembelajaran dan penggunaan
pedagogi serta membuat penilaian terhadap pencapaian murid dan guru untuk
membuat penambahbaikan.
Pendidikan adalah suatu proses
pengajaran dan pembelajaran meliputi kurikulum yang dirangka dengan sistematik
dan konsistensi untuk menyebarkan ilmu pengetahuan yang bermanfaat supaya dapat
dipraktikkan dan digunakan dalam kehidupan manusia. Secara umumya terdapat dua
sistem pendidikan di dunia hari ini iaitu Pendidikan Islam dan Pendidikan
Barat.
Perancangan Falsafah Pendidikan Islam
Perancangan falsafah Pendidikan
Islam bermatlamat untuk membangunkan potensi diri setiap insan secara Holistik
dan syumul. Ahli pendidikan Islam membahagikan potensi diri kepada akal, ruh,
dan jisim. Manakala ahli Pendidikan Barat membahagikan potensi diri kepada
akal, ruh, jisim, emosi dan sosial.
Sesungguhnya pendidikan Islam adalah
pendidikan yang dirancang berpandukan serta berteraskan hujah dan dalil
daripada dua sumber hokum ahkam Islam utama iaitu al-Quran dan As-Sunnah.
Dan okjektif pendidikan Islam adalah
untuk melahiran individu muslim yang Abid kuat beribadah, alim berilmu
pengetahuan yang bermanfaat kepada umat manusia dan Insan kamil yang seimbang
asset dirinya meliputi fizikal, kerohanian, kesihatan, kewangan, dan
kebolehannya.
Kurikulum dan modul Falsafah Pendidikan Islam.
Untuk menjalankan kurikulum dan
modul pendidikan Islam ini masyarakat perlu adanya kesedaran untuk bersama
membangunkan institusi dan pusat penyelidikan pendidikan Islam agar dapat
menghasilkan generasi muda yang mempunyai penghayatan agama yang syumul dalam
semua aspek kehidupan mereka dan masyarakat dan Negara bertambah makmur dan
maju serta dihormati di persada antarabangsa sebagai Nagara Islam Misali.
Sesungguhnya kurikulum dan modul
pendidikan Islam di Institusi dan pusat Pendidikan Islam seperti pusat Tahfiz
meliputi pengajian hafazan al-Quran dan hadis, pengajian Didiah iaitu hokum
hakam agama meliputi syariah, Usuludin, Tasawuf dan dakwah disertakan dengan
pengajian ilmiah seperti sejarah, geografi, sains, matematik dan kemahiran.
Penyampaian dan pedagogi Falsafah Pendidikan Islam.
Pendekatan pengajaran dan pembelajaran.
Pendekatan pengajaran dan
pembelajaran yang digunakan dalam pendidikan Islam adalah melalui pendekatan
Tadrij iaitu pengajaran dan pembelajaran secara berperingkat dari tahab rendah
ke tahab tinggi, dari tahab mudah ke tahab sukar, dari tahab cetek ke tahab
mendalam mengikut kesesuaian peringkat umur, tahab soisal ekonomi, dan tahab
kesihatan pelajar.
Seterusnya pendekatan pengajaran dan
pembelajaran yang digunakan dalam pendidikan Islam mementingkan pemusatan atau
pengkhususan ilmu menerusi masteri learning yang menekankan pelajar menguasai
satu persatu mata pelajaran yang dipelajari dengan mantap dan mampu menggunakan
dalam kehidupan realitinya.
Penyampaian ilmu dalam pendidikan
Islam adalah penyampaian berpusatkan guru dimana guru perlu mengajar secara
aktif dalam bilik kuliah untuk menarik tumpuan murid terhadap pelajaran yang
disampaikan. Disini guru perlu proaktif dan efaktif dalam menarik perhatian
murid dengan kaedah pembelajaran dan pengajaran yang berkesan dalam sanubari
hati dan minda para murid.
Seterusnya penyampaian ilmu dalam
Pendidikan Islam juga adalah penyampaian berpusatkan murid dimana objekif
pendidikan Islam bertujuan membentuk sahsiah agama dalam kalangan murid untuk
memastikan murid memahami, menghayati, menghadam dan menguasai ilmu yang
disampaikan oleh guru. Guru perlu lebih prihatin dengan maklum balas daripada
murid dan sentiasa memberikan perhatian terhadap pembangunan akhlak peribadi
setiap murid adalah sihat dari segi kacamata agama Islam itu sendiri.
Dan akhirnya penyampaian ilmu dalam
Pendidikan Islam dalam tradisi Islam adalah berpusatkan bahan dimana tuan guru
mengajar sesebuah kitab dari kulit ke kulit dan helaian ke helaian seterusnya.
Guru berusaha memastikan murid benar-benar menguasai pelajaran dalam satu-satu
bahan iaitu kitab yang diajarkan dengan mantap baharulah guru beralih kepada
bahan yang lain.
Method penyampaian
Dalam pendidikan Islam pembelajaran
dan pengajaran berjalan di dalam dewan kuliah dan kelas tutorial. Maka guru perlu
memastikan suasana dewan kuliah dan kelas tutorial telah diuruskan dengan
terbaik dan adalah suasana dewan kuliah dan kelas tutorial dalam keadaan
kondusif dan selesa untuk proses pembelajaran murid.
Semasa proses pembelajaran dan
pengajaran juga guru perlu sentiasa melatih membiasakan murid dengan latihan
menulis, menyuruh membaca bahan bacaan yang berkualiti dengan kemahiran membaca
yang efektif dan berkesan supaya tidak mengantik tertidur dalam kelas atau
semasa murid membuat ulangkaji di rumahnya. Suasana dan keadaan pengajaran dan
pembelajaran di dalam kelas juga perlu berjalan secara dua hala melibatkan
interaksi antara guru dengan murid melalui sesi soal jawab dan mewujudkan
perbincangan dalam kelas.
Teknik Penyampaian
Semasa proses pengajaran guru perlu
mahir menggunakan pelbagai teknik penyampaian dalam kelas. Sebagai contohnya
dalam pengajaran Bahasa Arab sepatutnya guru menggunakan teknik permaianan
bahasa untuk penguasaan bahasa Arab di kalangan murid. Kemudian dalam
pengajaran hafazan Quran murid perlu diberikan masa untuk membuat pengulangan
dengan teknik pengulangan hafalan dan konsisten untuk mendapatkan hafalan
jangka panjang. Seterusnya dalam pembelajaran Fiqh guru perlu menggunakan
teknik praktikal amali dengan memberikan demonstrasi cara Solat yang betul
supaya murid dapat mengikutinya.
Aktiviti Penyampaian.
Guru perlu merancang pelbagai
aktiviti yang bersesuaian untuk penguasaan pelajaran di kalangan murid mengikut
kesesuaian suasana dan tempat. Dimana masjid dan surau lebih sesuai membuat
aktiviti usrah dan praktikal ibadah Solat serta aktiviti hafazan Al-Quran.
Seterusnya di perpustakaan lebih sesuai untuk aktiviti pembacaan bahan rujukan
dan akhbar dan membuat pencarian bahan kajian untuk membuat tugasan. Kemudian
di padang lebih sesuai untuk aktiviti permainan dan aktiviti sukan untuk
kecerdasan minda pelajar dan murid.
Semasa guru sedang mengajar terlebih dahulu guru perlu mengambil
kira:
Tahab umur murid. Sebab umur
melambangkan kematangan dan kecerdasan minda seseorang murid. Tidak tepat jika
mengajarkan sesuatu pelajaran yang tidak sesuai dengan peringkat umur murid.
Kebolehan murid. Setiap murid
mempunyai kebolehan yang berbeza maka teknik penyampaian yang digunakan juga
perlu sesuai dengan kebolehan murid menguasai sesuatu pelajaran.
Bakat murid. Guru juga perlu
mengenalpasti bakat terpendam dalam diri seorang murid sebelum menyerlahkan
bakat dan potensi murid tersebut dengan saluran dan prosedur yang betul.
Minat murid. Walaupun mungkin dalam
kelas semua murid adalah umur sebaya tetapi mereka menpunyai minat yang
berlaian. Sebagai guru perlu menyelami minat setiap murid untuk menarik tumpuan
mereka terhadap pelajaran dn bahan pembelajaran yang diguna pakai dalam kelas
supaya murid tidak merasa bosan dengan pengajaran guru.
Penilaian dalam Pendidikan Islam
Pencapaian murid di buat menerusi
ujian penilaian dan system peperiksaan yang dijalankan untuk menilai sejauh
mana tahap penguasaan dan pemahaman murid terhadap bahan yang diajar dan pelajaran
yang disampaikan oleh guru. Sekiranya markah murid adalah rendah maka guru
perlu menilai puncanya murid bermarkah rendah dan apakah kelemahan murid
tersebut dalam pelajarannya.
Manakana pencapaian guru di buat
mererusi maklum balas dan sejauhmana sambutan murid dan ibu bapa terhadap
kualiti kerja dan penyampaian guru dalam bilik darjah. Sebab musabab di adakan
hari guru adalah untuk memberikan penghargaan kepada warga guru yang
mencurahkan tenaga mengorbankan harta dan masa untuk menyampaikan ilmu kepada
generasi seterusnya. Maka guru perlu tahu bagaimana untuk menjadi seorang guru
yang efekfif dan berkesan sebagai Murabbi memberi impak dalam kehidupan seorang
murid.
Akhirnya menerusi penilaian terhadap
pencapaian murid dan guru maka pihak sekolah dan pusat pengajian Islam dapat
membuat penambahbaikan ke atas prestasi penyampaian guru dan penguasaan
pelajaran di kalangan murid serta memperbaiki kelemahan bahan yang diguna pakai
di sekolah.
Proses Tarbiyah dalam Islam:
i.
Ta’lim.
Proses pengajaran dalam kelas.
ii.
Tadris.
Proses pembelajaran di dalam bilik darjah, di luar bilik darja dan rumah.
iii.
Ta’did.
Pendidikan akhlak dan adab Islamiah untuk sahsiah seorang murid.
iv.
Irsyad.
Guru perlu sentiasa memberikan tunjuk ajar kepada murid.
v.
Iltizam.
Guru perlu membiasakan murid dengan kemahiran belajar yang berkesan dan
asertif.
vi.
Tahzib.
Guru perlu membuang tabiat buruk yang bersarang dalam dirinya sendiri dan juga
murid.
No comments:
Post a Comment