BAB 1: ANALISIS STRATEGI DAN PENDEKATAN PENGAJARAN PENDIDIKAN ISLAM
SEKOLAH RENDAH
Strategi, kaedah atau teknik yang
hendak digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran mestilah mempunyai
sesuatu yang boleh menarik minat pelajar untuk belajar, maka dengan ini pelajar
akan berusaha dengan lebih gigih dan tekun. Di samping itu dapat mempertingkatkan
keberkesanan pengajaran dan pembelajaran dalam melahirkan pelajar yang seimbang
dari aspek intelek, jasmani, rohani dan emosi.
Strategi pengajaran ialah kepandaian
guru membuat perancangan dan pelaksanaannya terhadap semua aspek pengajaran dan
pembelajaran. Ini termasuklah pemilihan dan pelaksanaan kaedah, teknik,
akitiviti, bahan dan masa yang digunakan.
Antara jenis-jenis strategi yang
biasa digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran pendidikan Islam ialah:
·
Strategi
berpusatkan guru
·
Strategi
berpusatkan murid
·
Strategi
berpusatkan bahan
Terdapat beberapa ciri di dalam
strategi berpusatkan guru ini, iaitu;
1.
Komunikasi
antara guru dan murid adalah sehala.
2.
Kepimpinan
guru adalah bersifat autokratik.
Kaedah yang menjadi pertimbangan
asas apabila guru menggunakan strategi ini adalah kaedah-kaedah seperti
berikut;
·
Demontrasi.
·
Syarahan/
Kuliah.
·
Bercerita.
·
Penerangan.
Kaedah yang menjadi pertimbangan
asas apabila guru menggunakan strategi berpusatkan murid ini adalah
kaedah-kaedah seperti berikut;
·
Kumpulan.
·
Inkuiri
penemuan.
·
Perbincangan.
·
Penyelesaian
masalah.
·
Bermain.
·
Simulasi.
·
Sumbangsaran.
·
Projek.
·
Main
peranan.
·
Penyoalan.
Strategi berpusatkan bahan. Strategi
ini menjadikan guru sebagai fasilitator yang menekankan kepada penggunaan bahan
bantu mengajar (BBM).
Bahan-bahan yang digunakan perlulah
memenuhi ciri-ciri seperti berikut;
·
Ketepatan
·
Kejelasan
·
Keluasan
·
Kepelbagaian
Strategi yang dirancang perlulah:
ü Dapat meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran
ü Bersifat fleksible -- mengikut situasi dan keadaan murid pelbagai
aras kebolehan
ü Berpusatkan murid.
ü Memberi penekanan kepada pengajaran yang bermakna, kreatif dan
inovatif.
ü Menggalakkan Inkuiri penemuan dan penyelesaian masalah.
ü Pengajaran secara kumpulan dan individu digalakkan.
Kaedah yang menjadi pertimbangan
asas apabila guru menggunakan strategi berpusatkan bahan ini adalah
kaedah-kaedah seperti berikut:
·
Audio-visual.
·
Pengajaran
terancang.
·
Penggunaan
bahan pengajaran dan pembelajaran.
·
Modul.
·
Penggunaan
buku teks dan rujukan.
Dalam pengajaran pembelajaran
Pendidikan Islam anda boleh menggunakan apa jua jenis pendekatan asalkan ia
mengandungi ciri-ciri berikut:
·
Memberi
ilmu - kognitif
·
Menanam
kepercayaan dan pegangan kepada akidah Islamiah- afektif
·
Membina
kemahiran dan amalan - psikomotor
·
Memupuk
dan menanam penghayatan – afektif
·
Membentuk
pandangan, sikap dan akhlak – afektif
·
Mewujudkan
hubungan mesra di antara guru dengan murid
·
Menyepadukan
faktor dan nilai
·
Merentas
kurikulum
·
Menggabungjalin
kemahiran, isi dan nilai
·
Memotivasikan
murid dalam pembelajaran
Berikut adalah jenis pendekatan yang
sering digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran pendidikan Islam.
1.
Pendekatan
Bersepadu. Dalam pendekatan ini, guru melaksanakan semua unsur-unsur yang
terdapat di dalam kurikulum secara bercantum atau bersatu. Semua ilmu diajar
dengan cara saling berkaitan di antara satu sama lain.
2.
Pendekatan
Induktif. Pendekatan ini menggunakan cara pengajaran dengan memperlihatkan
bahagian-bahagian kecil (khusus) sampai kepada perkara-perkara besar atau umum.
3.
Pendekatan
deduktif. Cara pengajaran yang menggunakan pendekatan deduktif adalah
berlawanan dengan pendekatan induktif. Pendekatan ini bermula dengan guru
memberikan rumus-rumus atau teori yang berkaitan contoh hukum halal, haram,
rukhsah, azimah dan kemudiannya murid-murid dikehendaki memberikan contoh atau
huraian daripada rumus atau teori yang dikatakan.
4.
Pendekatan
Eklektik. Pendekatan eklektik ialah cara pengajaran dengan menggunakan
kedua-dua pendekatan (induktif dan deduktif) secara serentak. Ia merupakan
gabungan pendekatan-pendekatan yang digunakan untuk melaksanakan sesuatu
pengajaran dan pembelajaran.
5.
Pendekatan
Pemusatan Murid. Guru dan murid bersama-sama memainkan peranan dalam proses
pengajaran-pembelajaran. Murid aktif menyertai aktiviti pembelajaran.
6.
Pendekatan
Tematik. Pengajaran tematik bermaksud suatu pengajaran yang disampaikan melalui
ideayang besar. Dalam pendekatan ini guru mengenal pasti tema-tema yang hendak
dijadikan idea utama pengajaran bagi suatu jangka masa.
7.
Qudwah
hasanah. Guru menjadi model kepada murid. Tugas guru bukan sahaja sekadar
mengajar dan mendidik bakal-bakal pemimpin negara malah mereka juga merupakan
model bagi para pelajarnya (role model).
BAB 2: KAEDAH DAN TEKNIK PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN ASUHAN TILAWAH
AL-QURAN.
Perancangan prosedur tersebut boleh
dilakukan dengan cara-cara seperti berikut:
·
Kenalpasti
terlebih dahulu apa yang akan digunakan.
·
Tentukan
bahan yang hendak disampaikan mengikut peruntukan masa.
·
Tetapkan
langkah-langkah mengikut aktiviti yang diperkenalkan.
·
Susun
langkah secara berperingkat.
Teknik merujuk kepada unit-unit
kecil yang terkandung dalam sesuatu kaedah atau cara menjalankan pelbagai
langkah dalam pengajaran.Ia merangkumi aktiviti, perlakuan dan kemahiran guru
yang digunakan dalam pengajaran.
Dalam menjalankan apa sahaja
kaedah/teknik prinsip-prinsip di bawah boleh dijadikan panduan:
·
Melibatkan
murid secara aktif.
·
Menggalakkan
pengalaman secara langsung.
·
Menekankan
amalan dan penghayatan.
·
Mengambil
kira kebolehan dan kemampuan murid.
·
Menyampaikan
pengetahuan dan pengalaman secara bersepadu.
Objektif pengajaran dan pembelajaran
ayat bacaan dalam bidang Asuhan Tilawah al-Quran supaya murid dapat menguasai
kemahiran membaca sesuatu ayat atau surah al-Quran dengan betul, fasih dan
bertajwid.
Objektif pengajaran dan pembelajaran
ayat hafazan pula ialah supaya murid dapat menghafaz surah-surah
tertentu/ayat-ayat terpilih dengan betul, fasih dan bertajwid untuk dibaca
dalam solat dan ibadat harian.
Objektif pengajaran dan pembelajaran
ayat kefahaman ialah supaya murid dapat memahami maksud beberapa ayat-ayat atau
surah terpilih dengan menghayati pengajarannya sebagai rujukan petunjuk Allah.
Kaedah dan Teknik Pengajaran dan
Pembelajaran Asuhan Tilawah al-Qur’an (Ayat Tilawah/Bacaan):
1.
Talaqqi.
Talaqqi dari segi bahasa bermaksud pertemuan secara berhadapan atau bersemuka.
Manakala dari segi istilah bermaksud pertemuan antara guru dan murid secara
bersemuka. Ringkasnya, guru akan memberi contoh bacaan dan murid mengikut
bacaan guru tersebut.
2.
Musyafahah.
Musyafahah bermaksud pertemuan antara guru dan murid secara bersemuka di dalam
satu majlis pada satu masa tertentu di mana murid menerima pengajaran dengan
melihat pergerakan bibir guru dan mengikut bacaan guru atau guru mendengar
bacaan murid dan membetulkan kesalahan mereka. Ringkasnya, kaedah ini adalah
“Belajar berguru”.
3.
Tikrar.
Maksud Tikrar pada bahasa ialah ulangan berkali-kali. Menurut istilah ialah
Aktiviti bacaan berulang-ulang kali untuk menguatkan ingatan dan mengingati
sesuatu bacaan berulang kali.
Kaedah dan Teknik Pengajaran dan
Pembelajaran Asuhan Tilawah al-Qur’an (Ayat Hafazan):
1.
Cuba
Jaya. Dalam melaksanakan kaedah cuba jaya ini, murid-murid diberi masa yang
terhad (10 hingga 15 minit) untuk menghafaz ayat-ayat tertentu. Selepas tempoh
itu, murid diminta membaca ayat secara hafaz di hadapan guru. Jika murid belum
hafaz, guru meminta murid itu cuba hafaz ayat tersebut sekali lagi. Kaedah ini
boleh dilaksanakan dalam bentuk kumpulan atau individu.
2.
Sambung
Bacaan. Kaedah sambung bacaan dilaksanakan dengan guru membaca satu ayat dan
meminta murid-murid menyambung secara hafaz. Kumpulan A membaca ayat pertama
secara hafaz, kumpulan B menyambung ayat ke dua secara hafaz, kumpulan C
menyambung ayat ke tiga secara hafaz juga dan begitulah seterusnya
sambung-menyambung bacaan secara hafaz antara beberapa kumpulan murid. Kemudian
guru meminta seorang murid membaca ayat pertama dan meminta seorang murid lain
menyambung bacaan ayat ke dua secara hafaz.
3.
Tasmik.
Kaedah tasmik dilaksanakan dengan murid diberi tugas menghafaz ayat tertentu di
rumah atau di luar waktu sekolah. Pada hari yang ditetapkan, murid membaca ayat
yang sudah dihafaz di hadapan guru untuk ditasmik. Guru tasmik hafazan murid
tersebut. Murid yang sudah hafaz dicatat sebagai sudah hafaz, manakala murid
yang belum hafaz diminta menghafaz lagi.
Teknik menghafaz al-Qur’an:
§ Membaca ayat berkenaan dengan sebutan yang betul dan perlahan-lahan
(tartil). Jika ayat panjang ambil sebahagiannya sahaja. [Bacaan berpandukan
mashaf]
§ Baca dan ulang-ulangkan beberapa kali hingga lancar.
§ Setelah lancar baca ayat berkenaan dengan lebih cepat (Tadwir).
§ Ulang beberapa kali dengan bacaan tadwir
§ Cuba mengingati ayat-ayat berkenaan tanpa melihat mushaf. Kalau
tersangkut barulah lihat mushaf. Kemudian teruskan bacaan secara hafazan.
§ Setelah dapat ingat tanpa lihat mushaf, baca pula ayat sambungannya
mengikut langkah-langkah di atas.
§ Setelah dapat mengingati ayat kedua ini, mula balik membaca ayat
pertama dan ayat kedua secara hafaz, kecuali kalau tersangkut bolehlah merujuk
sekejap kepada mushaf.
§ Ulang bacaan beberapa kali secara tadwir supaya lancar tanpa
merujuk mushaf.
§ Baca ayat-ayat yang dihafaz itu dalam solat.
Kaedah dan Teknik Pengajaran dan
Pembelajaran Asuhan Tilawah Al-Qur’an (Ayat Kefahaman):
1.
Terjemahan.
Kaedah ini adalah dimulakan dengan guru membaca keseluruhan ayat yang telah
ditentukan. Selepas itu, guru menterjemahkan kalimat-kalimat penting di dalam
ayat tersebut. Kemudian guru menterjemahkan keseluruhan ayat. Setelah itu, guru
meminta murid menterjemahkan ayat tersebut bergilir-gilir.
2.
Huraian.
Kaedah huraian dilaksanakan dengan guru memberi tugasan kepada dua orang murid
(mengikut kesesuaian) untuk menghuraikan maksud ayat. Tugasan ini telah diberi
kepada mereka satu minggu lebih awal beserta dengan buku rujukan. Pada hari
pengajaran dan pembelajaran, murid yang beri tugas menghuraikan maksud ayat di
hadapan kelas.
3.
Perbincangan.
Kaedah perbincangan dilaksanakan dengan guru dan murid berbincang mengenai istinbat
(rumusan) hukum atau pengajaran yang boleh diambil dari maksud ayat yang telah
dihuraikan. Kaedah ini boleh dilaksanakan secara kelas atau kumpulan kecil.
BAB 3: KAEDAH DAN TEKNIK PENGAJARAN PEMBELAJARAN ( Asas Ulum
Syar’yyah, Adab dan Akhlak Islamiah dan Pelajaran Jawi)
Antara kaedah-kaedah yang sering
digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran Asas Ulum Syar’iyyah, Adab dan
Akhlak Islamiah dan Pelajaran Jawi ialah:
·
Tunjukcara/demonstrasi
·
Simulasi
·
Syarahan/kuliah
·
Projek
·
Bermain
·
Bercerita
·
Perbincangan
·
Latihtubi
·
Kuiz
·
Soal
jawab
·
Dialog
·
Lawatan
·
Ulangan
·
Lakonan
Kaedah dan teknik pengajaran
pembelajaran asas ulum syar’yyah
Antara objektif utama pengajaran
akidah ialah:
1.
membentuk
akidah Islam yang betul di kalangan pelajar.
2.
membekalkan
pelajar dengan ilmu akidah yang lengkap dan mendalam.
3.
menanamkan
keyakinan dan roh keislaman yang jitu ke jiwa pelajar.
4.
membentuk
pekerti mulia berlandaskan tuntutan akidah.
Kaedah soal jawab. Kaedah soal jawab
merupakan kaedah di mana guru mengemukakan soalan , manakala pelajar pula
memberi jawapan. Kaedah soal jawab juga biasanya berdasarkan kepada dialog dan
perbincangan untuk mendapatkan jawapan serta fakta yang tidak dapat diragui kebenarannya
atau dikritik lagi.
Kaedah Perbincangan. Satu kaedah
yang melibatkan perbualan, mengeluarkan pendapat, bertukar fikiran, berkongsi
maklumat mengenai sesuatu topik atau masalah dengan tujuan mencari
penyelesaian.
Kaedah Syarahan. Kaedah syarahan merupakan
kaedah pengajaran di mana guru lebih banyak melibatkan diri dalam memberi
penerangan, huraian dan penjelasan kepada pelajar. Ia juga merupakan satu
bentuk penyampaian atau penerangan mengenai satu isi pengajaran secara lisan
oleh guru. Pembelajaran mengenai kaedah ini merupakan kebergantungan pelajar
kepada guru, secara tidak langsung ia boleh melahirkan rasa hormat dan
sanjungan pelajar terhadap guru.
Kaedah Dan Teknik Pengajaran Ibadah.
1.
Kaedah
Tunjuk Cara (Demonstrasi). Kaedah tunjuk cara juga dikenali sebagai kaedah
demonstrasi. Kaedah ini sangat memerlukan kemahiran guru untuk
mendemonstrasikan langkah-langkah aktiviti bersama pelajar. Biasanya ia
melibatkan aktiviti penerangan,demonstrasi guru bersama aktiviti pendengaran
dan penglihatan, amali serta percubaan pelajar. Kaedah ini menuntut pemerhatian
yang lebih dari murid terhadap sesuatu proses.
2.
Kaedah
simulasi. Kaedah simulasi ialah melakukan satu situasi pembelajaran dalam
keadaan terkawal dan sengaja diwujudkan sama dengan situasi sebenar. Kaedah ini
merujuk kepada guru mewujudkan satu situasi yang hampir sama dengan yang
sebenarnya bertujuan untuk menyelesaikan masalah yang sebenarnya, di dalam
keadaan terkawal dan selamat.
3.
Kaedah
Amali. Menyediakan bahan pembelajaran secara langsung melalui proses atau cara
melakukan sesuatu. Ciri-ciri yang terkandung dalam kaedah amali ialah
merangsang daya ingatan murid melalui perlakuan dan latihan kemahiran, murid
berinteraksi secara terus dengan isi dan situasi pembelajaran, pengalaman
secara langsung terhadap proses dengan bimbingan guru dan ianya sesuai dengan
tajuk-tajuk tertentu sahaja.
Kaedah Dan Teknik Pembelajaran Sirah
Antara objektif utama pengajaran
sirah ialah:
i.
Menyedarkan
pelajar tentang kisah hidup dan perjuangan Nabi saw dalam menegakkan agama
Islam.
ii.
Mengambil
iktibar dan pengajaran yang telah berlaku terhadap umat dahulu.
iii.
Menjadi
nabi saw sebagai contoh ikutan yang baik.
iv.
Menanam
semangat cintakan agama.
1.
Kaedah
Bercerita. Dalam konteks pendidikan kaedah bercerita ialah seorang guru menyampaikan
isi pengajaran dan pembelajaran secara bercerita dalam suasana menghiburkan.
Bagaimapun, guru perlu mematuhi perinsip bercerita supaya ia sesuai dengan
murid yang mendengar cerita tersebut.
2.
Kaedah
Projek. Satu kaedah di mana murid-murid menjalankan sesuatu aktiviti atau
kegiatan dalam situasi yang sebenar. Ia juga melibatkan penyelidikan atau
kajian yang terperinci tentang sesuatu tajuk yang dilakukan oleh murid secara
individu atau berkumpulan di dalam atau di luar bilik darjah.
Kaedah Dan Teknik Pembelajaran Adab
Dan Akhlak Islamiah.
Akhlak bermaksud perilaku, sikap,
perbuatan, adab dan sopan santun. Akhlak mulia bermaksud seluruh perilaku
manusia yang sesuai dengan tuntunan al-Qur’an dan al-Hadith sebagaimana yang
dicontoh dan diajarkan oleh Rasulullah SAW kepada seluruh manusia. Akhlak
baginda adalah Al-Qur’an.
1.
Kaedah
Perbincangan. Perbincangan sebagai satu kaedah yang melibatkan beberapa
aktiviti seperti perbualan, mengeluarkan idea dan pendapat, bertukar-tukar
fikiran dan saling berkongsi maklumat mengenai sesuatu topic atau masalah
dengan tujuan untuk mencari penyelesaian. Kaedah ini amat sesuai dijalankan
dalam sesi pengajaran guru. Dalam bidang akhlak, mereka diajar bagaimana cara
menyatakan pendapat dan menerima pandangan orang lain seterusnya memupuk sikap
saling menghormati pendapat sendiri dan pendapat orang lain.
2.
Kaedah
Lakonan. Kaedah lakonan merupakan kaedah pengajaran berbentuk drama pendek atau
sketsa melibatkan lebih dua orang pelajar. Setiap pelajar melakonkan watak dan
peranan yang diperlukan mengikut skrip atau isi pengajaran. Sebagai contoh
dalam pengajaran akhlak, pelajar diminta melakonkan watak Imam Ghazali dengan
penyamun semasa beliau mengembara menuntut ilmu pengetahuan. Pelajar terpilih
melakonkan watak tersebut dan murid lain memerhatikannya.
Kaedah Dan Teknik Pembelajaran Jawi.
1.
Kaedah
Huruf. Satu kaedah yang memberi penekanan kepada murid-murid mengenal nama dan
bunyi huruf.
2.
Kaedah
Mengeja. Iaitu satu kaedah di mana murid dikehendaki menyebut huruf dan mengeja
serta membina suku kata tersebut. Selain itu, murid juga boleh mengeja terus
sesuatu perkataan.
3.
Kaedah
Bunyi. Iaitu kaedah membunyikan suku kata dan menyambungkannya dengan suku kata
yang lain.
4.
Kaedah
Pandang Sebut. Kaedah merupakan satu kaedah yang bergantung erat kepada bahan
bantu atau gambar kerana kaedah ini hanya dapat dilaksanakan dengan membunyikan
perkataan atau rangkaikata melalaui gambar atau membunyikan ayat melalaui
gambar yang ada cerita.
5.
Kaedah
bermain. Bermain sambil belajar merupakan satu kaedah atau teknik yang baik
untuk melatih murid sebagai seorang manusia dan menjadikan pengajaran di
sekolah lebih menarik dan praktis.
BAB 4: PRINSIP PERKEMBANGAN ISI PELAJARAN DALAM SEMUA BIDANG
PENDIDIKAN ISLAM
Isi pelajaran ialah kandungan isi
pelajaran yang terdapat di dalam sukatan pelajaran dan dihuraikan di dalam
huraian sukatan pelajaran. Kedua-dua dokumen penting ini hendaklah dirujuk oleh
guru-guru dengan teliti.
Isi Pelajaran hendaklah disusun
bersesuaian dengan:
ü Objektif pelajaran
ü Sukatan pelajaran mengikut tajuk
ü Peruntukan masa
ü Urutan bagi mencapai objektif
ü Minat dan kebolehan murid
ü Kefahaman murid
ü Aras yang dirancang
Guru perlu mematuhi prinsip-prinsip
perkembangan isi pelajaran dalam merancang pengajaran dan pembelajaran supaya
mudah difahami oleh murid serta mencapai objektif yang dirancang.
Prinsip-prinsip tersebut ialah mudah kepada susah, perkara yang diketahui
kepada perkara yang belum diketahui, maujud kepada mujarrad, khusus kepada umum
dan dekat kepada jauh.
Pemahaman terhadap prinsip-prinsip
isi pelajaran dan pembelajaran Pendidikan Islam akan memperkembanghkan proses
pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Islam dengan lebih tersusun. Dengan ini
perkembangan isi pelajaran secara berperingkat-peringkat adalah perlu diambil
kira dalam memahamkan sesuatu isi pelajaran supaya dapat dikekalkan dalam
ingatan dan penghayatan murid secara berterusan.
BAB 5: PANDUAN PENGELOLAAN SESI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
PENDIDIKAN ISLAM BAGI SEMUA BIDANG.
Rancangan pengajaran merupakan
rangka kerja aktiviti pengajaran dan pembelajaran untuk dilaksanakan oleh guru
di dalam bilik darjah dalam satu tempoh yang telah ditetapkan. Tujuan utama
penyediaan rancangan pengajaran adalah untuk menjamin murid mencapai objektif
pengajaran secara berkesan, di samping meningkatkan keyakinan guru untuk
mengajar.
Menurut Atan (1982), seorang guru
perlu mengetahui secara mendalam apa yang hendak disampaikan kepada pelajar
kerana pengetahuan dan kemahiran guru akan menimbulkan rasa percaya dalam
dirinya, seterusnya menambahkan kepercayaan pelajar terhadap guru. Guru mesti
mengetahui isi kandungan yang mereka hendak sampaikan untuk pelajarnya dan tahu
cara untuk memindahkan ilmu tersebut kepada para pelajarnya dalam bentuk yang
boleh diterima oleh pelajar (Kauchak dan Eggen, 1998).
Rancangan Tahunan/Semester. Satu
jadual perancangan yang dibuat dengan mengagihkan sukatan pelajaran mengikut
tahun atau semester.
Rancangan Mingguan. Satu perancangan
yang dibuat untuk satu minggu.
Rancangan pengajaran harian
merupakan rancangan mengenai apa yang perlu dilakukan oleh guru dan murid dalam
satu atau dua waktu pengajaran. Dalam penulisan persediaan mengajar, guru perlu
menggunakan strategi tertentu untuk mencapai objektif pengajaran. Segala
aktiviti guru murid yang dicadangkan hendaklah dinyatakan dalam bentuk yang
mudah dicerap.
Setiap proses pengajaran dan
pembelajaran melibatkan tiga peringkat, iaitu; pengenalan, penyampaian dan
penutup. Tumpuan utama dalam setiap peringkat ini adalah mengarah kepada
pencapaian objektif yang dirancang.
Set induksi berperanan sebagai montaj
dalam sesuatu persembahan. Menarik atau tidaknya sesuatu pengajaran bergantung
kepada cara guru menggunakan (kira-kira) 5 minit pertama pengajarannya. Bahagian
set induksi memainkan peranan penting untuk menarik dan mengekalkan minat
murid, seterusnya mengambil bahagian secara aktif dalam proses pengajaran dan
pembelajaran.
Penyampaian merangkumi segala
langkah yang perlu diambil atau dilakukan untuk mencapai objektif pengajaran.
Penyampaian merupakan pengajaran sebenar. Penyampaian yang berkesan melibatkan
usaha guru mengaplikasikan segala kemahirannya, melalui peralatan, kaedah,
strategi dan pendekatan tertentu untuk menyampaikan bahan pengajaran. Semasa proses
ini guru perlu melibatkan murid secara aktif, membimbing dan menilai
pembelajaran mereka, selaras dengan objektif pengajaran.
Pada peringkat akhir sesuatu
pengajaran, guru perlu memberi pengukuhan terhadap pembelajaran murid, di
samping mendapatkan maklumbalas mengenai prestasi murid ke arah pencapaian
objektif yang dirancang. Segala konsep, prinsip, fakta atau kemahiran penting
yang telah dibincang hendaklah dinyatakan kembali.
Penilaian adalah suatu sistem atau
proses yang meliputi aktiviti-aktiviti mengumpul maklumat tentang strategi dan
aktiviti pengajaran dan pembelajaran untuk membuat analisis dan keputusan
dengan tujuan mengambil tindakan yang sewajarnya, seperti merancang aktiviti
pengajaran dan pembelajaran selanjutnya dengan cara yang lebih berkesan.
Refleksi didefinisikan sebagai
inkuiri yang sistematik pada amalan pengajaran sendiri bagi membaiki amalan
pengajaran serta meningkatkan kefahaman mengenai sesuatu perkara. Refleksi
dibuat selepas guru selesai melaksanakan pengajaran sebagai penilaian kendiri
atau muhasabah berkenaan pengajaran guru.
Pengajaran dan pembelajaran mata
pelajaran Pendidikan Islam yang berkesan merupakan isu yang sangat penting dan
mencabar kepada semua guru Pendidikan Islam. Istilah “berkesan” dan “menarik”
adalah sesuatu yang amat sukar didefinasikan secara tepat kerana kedua-duanya
bersifat “relatif” dan berbeza mengikut keadaan dan presepsi seseorang (Kamarul
Azmi Jasmi & Ab.Halim Tamuri,2007)
Menurut Kamarul Azmi Jasmi (2007)
guru perlu menguasai ilmu kerana dengan ilmu yang luas dan mendalam sahaja
mereka dapat menghuraikan sesuatu topik pengajaran dengan baik dan mantap.
Pendidikan Islam akan menjadi menarik dan relevan kepada pelajar sekiranya guru
boleh mengaitkan apa yang dipelajari dengan realiti dengan isu semasa yang
berlaku. Relevannya ilmu wahyu dengan kehidupan seharian menjadikan Pendidikan
Islam itu sesuai sepanjang zaman.
BAB 6: APLIKASI TEKNIK DAN SIMULASI PENGAJARAN.
Adab-adab Dalam mengajar dan
Mempelajari al-Quran:
1.
Hendaklah
memasang niat mengajar dan mempelajari al-Quran semata-mata kerana mencari
keredhaan Allah SWT.
2.
Hendaklah
mengelakkan diri dari mencari pengaruh atau kemasyhuran dalam mengajar atau
mempelajari al-Quran.
3.
Hendaklah
sentiasa membiasakan diri dengan amalan dan budi pekerti yang mulia sesuai dengan
kedudukan al-Quran. Antara amalan yang dianjurkan ialah amalan seperti menggunting
misai, memotong kuku, menguruskan janggut, membersihkan diri dari dari kekotoran
dan bau yang tidak menyenangkan dan tidak memakai pakaian yang tidak senonoh.
4.
Hendaklah
guru menyambut baik orang yang hendak mempelajari al-Quran dengannya.
5.
Hendaklah
guru sentiasa memberi nasihat-nasihat yang baik serta memberi dorongan dan motivasi
kepada muridnya
6.
Guru
dan murid hendaklah sentiasa mengamalkan sifat suka merendah diri. Mereka juga hendaklah
saling berlemah-lembut antara satu sama lain.
7.
Guru
hendaklah juga mendidik murid-muridnya dengan adab-adab yang terpuji. Mereka yang
mengamalkan adab-adab yang terpuji akan mempunyai hati yang bersih dan mudah menerima
ilmu yang disampaikan oleh guru kepadanya.
8.
Guru
hendaklah mempunyai sifat berdedikasi dalam pengajarannya. Umpamanya mengosongkan
fikirannya dengan perkara-perkara yang boleh mengganggu penumpuan. Di samping
itu, guru juga hendaklah mengambil berat terhadap pencapaian muridnya dengan memastikan
murid-murid membuat ulangkaji dan sebagainya.
9.
Guru
hendaklah memberi keutamaan kepada murid yang datang lebih awal kepadanya.
10.
Guru
tidak harus menolak orang yang ingin belajar dengannya meskipun orang tersebut mempunyai
niat yang tidak baik atau belajar bukan kerana mencari keredhaan Allah.
11.
Guru
hendaklah seboleh-bolehnya mencari tempat yang lapang dan selesa dalam melaksanakan
pengajaran.
12.
Hendaklah
membersihkan diri sebelum membaca al-Quran. Sebelum membaca al- Quran, seseorang
itu hendaklah terlebih dahulu berwudu’.
13.
Hendaklah
membaca dalam keadaan mengadap ke arah kiblat.
14.
Hendaklah
menjauhkan perbuatan yang tidak senonoh seperti gelak ketawa, bergurau senda
serta melihat sesuatu yang melalaikan.
Pendekatan Pengajaran al-Quran pada
Zaman Rasulullah SAW:
1.
Pendekatan
Membaca. Pada peringkat awal al-Quran diturunkan, aspek bacaan dan penghafazan
sangat dititik beratkan. Ini adalah disebabkan pada masa tersebut, kemampuan
menulis di kalangan umat Islam adalah terhad.
2.
Pendekatan
Menghafaz. Sejarah menunjukkan bahawa selain dari kaedah membaca, pengajaran
al-Quran kepada generasi awal umat Islam adalah melalui pendekatan menghafaz.
3.
Pendekatan
Menulis. Selain dari membaca dan menghafaz, Rasulullah SAW juga menyuruh para
sahabat yang mampu menulis ketika itu supaya menulis ayat-ayat al-Quran yang
dihafaz untuk kegunaan mereka sendiri ataupun untuk disimpan (Abdul Halim
al-Muhammady. 1990).
Kaedah-kaedah Pengajaran al-Quran di
Malaysia:
1.
Kaedah
Baghdadiyah. Kaedah ini merupakan kaedah yang paling lama dan meluas digunakan
di seluruh dunia. Ia dipercayai berasal dari Baghdad, ibu kota Iraq dan
diperkenalkan di Malaysia seiring dengan kedatangan Islam ke Tanah Melayu sejak
berabad yang lalu. Kaedah Baghdadiyah menggunakan sebuah buku yang dinamakan”Muqaddam”
yang menjadi bahan utama pengajaran asas tilawah al-Quran.
2.
Kaedah
Qira’ati. Kaedah”Qiraati” yang bermaksud ”Bacaanku” mula diperkenalkan pada
tahun 1963 di Semarang, Indonesia oleh seorang guru al-Quran yang bernama Bapak
Haji Dachlan Salim Zarkasyi. Pada mulanya terdiri dari sepuluh jilid buku untuk
kanak-kanak berusia enam tahun ke atas. Kemudian dikemaskinikan menjadi lapan
jilid, enam jilid dan akhirnya lima jilid.
3.
Kaedah
Iqra’. Kaedah Iqra’ atau cara cepat belajar al-Quran Rasm Uthmani. juga adalah
berasal dari Indonesia iaitu mula diperkenalkan pada tahun 1984 di sebuah Taman
Kanak-Kanak AlQuran di Kota Gedo, Jogjakarta. Pengasas kaedah ini ialah Haji
As’ad Humam yang telah menyusun enam jilid buku Iqra’.
4.
Kaedah
Hattawiyyah. Sementara kaedah Hattawiyyah pula adalah satu kaedah membaca
al-Quran dengan berpandukan tulisan rumi. Kaedah ini diperkenalkan bagi
membantu pelajar yang terlalu lemah dalam tulisan jawi. Oleh kerana itu syarat
utama untuk mengajar atau menggunakan kaedah ini ialah pelajar tersebut
benar-benar buta al-Quran dan pelajar tersebut boleh membaca rumi.
Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran
Tilawah al Quran:
1.
TALAQQI
MUSYAFAHAH. Kaedah mempelajari bacaan al-Quran yang tertua dan dipraktikkan
oleh Jibril a.s kepada Rasulullah SAW dikenali sebagai “Talaqqi Musyafahah”.
Caranya Jibril membaca ayat suci al-Quran kemudian Rasulullah SAW meniru bacaan
tersebut dengan diperhatikan oleh Jibril. Setelah itu Rasulullah SAW terus
menghafal ayat berkenaan. Seterusnya Rasulullah SAW membacakan kepada para
sahabat, para sahabat pula meniru bacaan Rasulullah SAW kemudian diminta
dituliskan, seterusnya tulisan itu dibacakan dan dihafalkan.
2.
KAEDAH
LATIH TUBI. Kaedah latih tubi adalah satu aktiviti pengulangan fakta atau ayat
atau kecekapan yang dipelajari. Tujuan kaedah ini digunakan adalah supaya
pelajar mencapai taraf penguasaan bacaan dan hafazan di samping menjamin
kekekalannya dalam ingatan pelajar. Pelajar dapat menyebut dengan fasih dan
seterusnya dapat melancarkan bacaan mereka dalam al-Quran. Oleh yang demikian
kaedah latih tubi ini amat sesuai bagi mereka yang baru belajar al-Quran, malah
kaedah ini sememangnya telah diperaktikkan sejak zaman Rasulullah s.a.w.
3.
KAEDAH
TASMIK. Tasmik adalah perkataan yang diambil dari bahasa Arab yang bermaksud
mendengar. Kaedah ini digunakan guru dalam pengajaran Tilawah al Quran melalui
aktiviti guru mendengar bacaan pelajar. Kaedah tasmik melibatkan guru dengan
pelajar di dalam kelas semasa pengajaran dan pembelajaran dijalankan. Kaedah
ini digunakan untuk menguji tahap pencapaian pelajar dalam penguasaan bacaan
dan hafazan al Quran.
4.
KAEDAH
SOAL JAWAB. Kaedah soal jawab adalah kaedah yang paling kerap digunakan oleh
guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Kaedah ini merupakan interaksi
dua hala yang melibatkan pelajar dan guru yang memberi kesan positif terhadap
kefahaman pelajar terhadap topik atau pelajaran yang dipelajari kerana mereka
berpeluang menyoal guru untuk mendapatkan penjelasan lanjut mengenai tajuk
pelajaran.
5.
KAEDAH
PENERANGAN. Kaedah penerangan merupakan kaedah pengajaran yang lebih
berpusatkan kepada guru. Maksud kaedah ini ialah, guru memberi penerangan
tentang sesuatu tajuk pelajaran atau isi pengajaran secara lisan. Bagi
menghasilkan pengajaran yang lebih berkesan serta memberi kefahaman kepada
pelajar, guru perlu menggunakan alat bantuan mengajar seperti gambar, carta
atau LCD di samping dapat menarik minat pelajar dalam pelajaran tersebut.
No comments:
Post a Comment