Wednesday, 17 January 2018

Ringkasan Falsafah Pendidikan

Bab 1 Pengenalan.
 Istilah “falsafah” berasal daripada dua perkataan; iaitu, „philos‟ yang bermaksud „cinta‟ dan „sophia‟ yang bermaka „hikmah‟ dalam bahasa Yunani. Jadi, “falsafah” bermaksud “cinta kepada hikmah" (love for wisdom).
 Metafizik ialah salah satu cabang falsafah tentang hakikat realiti atau kewujudan sesuatu sama ada boleh dilihat atau tidak boleh dilihat
 Falsafah sebagai penyiasatan secara rasional tentang kebenaran dan prinsip pengetahuan atau tingkahlaku.
 Jadi epistemologi ialah berkenaan teori pengetahuan atau memikirkan tentang ilmu pengetahuan.
 Etika ialah bidang falsafah yang melibatkan perbincangan tentang „salah‟ dan „betul‟, „baik‟ dan „jahat‟ yang menjadi asas kemoralan dan kelakuan moral.
 Logik adalah satu bidang falsafah yang mengkaji penaakulan manusia.
 Berfalsafah secara mudah dapat dimaksudkan sebagai memikirkan sesuatu dengan sangat mendalam.
 Falsafah dapat mempertingkatkan kemahiran-kemahiran umum atau generic yang penting bagi seseorang sepanjang hayat,
 Matlamat pendidikan ialah untuk melahirkan warganegara yang baik yang memiliki ciri-ciri bersatupadu, berdisiplin dan terlatih.
 Falsafah pendidikan negara digubal di atas kesedaran bahawa negara mesti mempunyai tuju hala dan matlamat yang benar dan tepat di dalam sistem dan rancangan pendidikannya.
Bab 2 Perspektif Awal Tentang Kurikulum
 Kurikulum disifatkan sebagai suatu dokumen tertulis yang menerangkan secara sistematik matlamat, objektif, kandungan, aktiviti pembelajaran, prosedur penilaian.
 Kurikulum sebagai kandungan, sebagai produk dan sebagai proses.
 Ramai orang mengaitkan kurikulum dengan sukatan pelajaran yang merupakan dokumen yang menyenaraiakan topik-topik yang harus diajar bagi sesuatu mata pelajaran.
 Pelopor terkenal perspektif perenialisme ialah Robert Hutchins and Mortimer Adler.
 Mengikut perspektif perenalisme, kebenaran ialah perkara yang universal atau sejagat dan tidak berubah; maka dengan itu pendidikan yang tulen adalah universal dan tidak berubah.
 Pelopor rekonstruksionisme terawal ialah Theodore Brameld daripada Columbia Teachers College.
 Guru, menurut perspektif rekonstruksionisme dianggap sebagai agen perubahan sosial, pembaharuan budaya dan internasionalisme.
 Menurut pelopor esensialisme, peranan utama pendidikan ialah transmisi pengetahuan dan budaya seuatu generasi kepada generasi seterusnya.
 „Pedagogi Kritikal‟ (Critical Pedagogy) yang merupakan kaedah mengajar yang bertumpu kepada penggunaan bahan kesusasteraan yang berunsur revolusi.
 Menurut Dewey, pelajar harus diberi peluang menguji-kaji dan menyelesaikan masalah dengan menggunakan LIMA langkah yang dicadangkan.
 Pelopor progresivisme mencadangkan suatu hubung kaitan yang erat diantara pengalaman di sekolah, di rumah dan tempat kerja.
Bab 3 Confucius Dan Mencius
 Kung Fu Tzu dilahirkan pada 551 sebelum masihi (iaitu kira-kira 2600 tahun yang lampau) di Quyi (kini di Wilayah Shandong).
 Confucius mencabar monopoli akses pendidikan kepada golongan atasan dengan menubuhkan sebuah „akademi swasta‟ yang menawarkan pelung pendidikan kepada semua orang – miskin dan kaya.
 Kata-kata Confucius pula dicatat dan disusun oleh pengikut-pengikutnya dalam satu koleksi yang dipanggil Analects yang terdiri daripada 20 buku.
 Menurut Confucius, peranan pendidikan ialah untuk melahirkan orang budiman yang yang kompeten dan mempunyai nilai moral yang tinggi.
 Antara nilai-nilai yang diutamakan ialah kesayangan kepada ibu bapa, menghormati orang tua, menjimat-cemat dan sebagainya
 Confucius mengecam pilih kasih dan pemindahan jawatan daripada satu generasi kepada generasi seterusnya.
 Matlamat pendidikan adalah untuk melahirkan individu budiman yang berupaya (xiancai) atau individu berkualiti (junzi) yang bermulia tinggi dan kompeten.
 Confucius ialah seorang tok guru dan telah mencadangkan beberapa ciri yan harus dimiliki oleh seorang guru.
 Confucius juga telah membentangkan beberapa prinsip pengajaran dan pembelajaran.
 Falsafah Confucius mempunyai pengaruh meluas ke atas pembangunan masyarakat Cina selama 2000 tahun. Falsafah beliau juga mempunyai kesan yang nyata di negara-negara seperti Korea, Jepun dan Vietnam.
 Mencius telah menghasilkan beberapa karya dan yang paling terkenal ialah “Mengzi” yang merupakan koleksi hujah-hujah beliau.
 Menurutnya, guru akan mendapat kenikmatan besar dengan „menyampai hadiah-hadiah yang diturunkan daripada syurga‟
 Mencius berpendapat bahawa sifat budi mulia dan perwatakan manusia adalah sesuatu yang semula jadi.
 Guru mesti mengetahui latar belakang pelajar yang diajar dan menyesuaikan pengajaran kepada aptitud atau kecenderungan setiap individu.
Bab 4 al-Farabi dan Ibnu Sina.
 Al-Farabi digelar “Guru Kedua ” manakala ahli falsafah Yunani Aristotle digelar “Guru Pertama”.
 Al-Farabi menggunakan pelbagai istilah untuk menerangkan konsep „pendidikan‟ yang secara tak langsung merupakan peranan seorang guru.
 Berasaskan al-Quran, beliau menekankan bahawa matlamat utama pendidikan ialah pengusaan nilai, pengetahuan dan kemahiran ke arah mencapai kebahagian (happiness) dan kesempurnaan (perfection).
 Menurut Al-Farabi, manusia yang semporna (al insan al kamil) ialah individu yang telah memperolehi budi mulia teoretikal (theoretical virtues) dan budi mulia praktikal (practical virtues) yang diamalkan dalam masyarakat.
 Menurut Al-Farabi, hanya orang bermoral tinggi, tidak taksub dengan harta dan terdidik dengan sifat qanaah (merasa cukup dengan apa yang dimiliki) dan ingin mencari kebenaraan boleh dilantik menjadi guru.
 Al-Farabi mengatakan iaitu budi mulia teoretikal dan budi mulia praktikal hanya boleh dikuasai dalam konteks masyarakat.
 Al-Farabi memperkenalkan dua kaedah mengajar, iaitu „keadah demonstrasi‟ dan „kaedah memujuk‟.
 Al-Farabi menekankan betapa penting guru menerangkan sesuatu konsep dengan kaedah yang dapat meningkatkan kefahaman.
 Ibnu Sina dilahirkan pada 980 SM di Afshana di Uzbekistan dan digelar „falsafah Islam terulung‟ dan disanjung tinggi dalam bidang perubatan.
 Ibnu Sina telah menulis dalam semua cabang sains, tetapi beliau paling berminat dalam falsafah dan perubatan dan diggelar sebagai “putera doctor perubatan”.
 Komponen tumbuh-tumbuhan terdapat pada manusia dan tumbuh-timbuhan dan berfungsi bagi menentukan manusia terus hidup dan proses-prosesnya terdiri daripada pemakanan, pertumbuhan dan pembiakan
 Pelajar diberi pilihan mengikut dua jurusan, akademik (pendidikan) atau vokasional mengikut kecendurangan masing-masing.
 Pelajar tidak boleh dipaksa untuk mengikuti sesuatu jurusan ang tidak sesuai dengan kebolehan dan kecenderungan mereka.
 Ibnu Sina juga paling prihatin tentang bahayanya hukuman fizikal
 Ibnu Sina berpendapat adalah penting untuk membuat pilihan yang baik apabila memilih seseorang menjadi guru.
Bab 5 Socrates dan Plato
 Socrates mempelajari drama, sains, astronomi dan geometri dan selalu menyoal tentang apa yang dipelajari.
 Kebanyakan guru-guru lain mengenakan bayaran untuk berkongsi pengetahuan mereka, tetapi Socrates tidak mengenakan apa-apa bayaran pun.
 Socrates agak konservatif, dan membenarkan hanya lagu dan melodi yang sederhana.
 Socrates berpendapat, cerita-cerita sedia ada, membawa mesej yang tidak sesuai dan harus diharamkan.
 Socrates menyokong menggunakan cerita untuk mendidik kanak-kanak. Bagaimana pun, beliau agak kritikal tentang kandungan cerita-cerita yang disampaikan.
 Plato membentang ujah-ujahnya dalam 28 buku (yang dipanggil „dialogue’) dan 13 surat.
 Matlamat pendidikan, menurut Plato bukan perkembangan individu tetapi sumbangan individu kepada negara yang menjamin kebahagiaan rakyat berasaskan keadilan.
 Pelajar perlu menguasai kebenaran dengan usaha mereka sendiri dan tidak dipaksa dengan menggunakan kekerasan.
 Peranan guru ialah untuk membebaskan masyarakat daripada kejahilan
 Pendidikan pra-sekolah adalah tanggungjawab ibu bapa yang mesti memberi perhatian kepada kaedah mendidiplin anak-anak mereka.

Bab 6 Rousseau and Locker.
 Jean Jacques Rousseau dilahirkan di Geneva, Switzerland pada 28 June, tahun 1712.
 Pada tahun 1761 beliau menghasilkan novel Julie or the New Heloise yang telah menjadi karya terlaris dalam abad.
 Pada tahun Mei, 1762, Rousseau menghasilkan buku bertajuk Emile yang merupakan falsafah pendidikan beliau.
 Emile diasuh di kawasan desa kerana Rousseau berpendapat manusia yang diasuh di bandar akan mempelajari tabiat-tabiat fizikal dan intelektual yang tidak sihat.
 Rousseau mencadangkan bahawa manusia secara semulajadi adalah penakut, kerap memincilkan diri, ingin keamanan, pendiam dan tidak bimbang tentang masa depan mereka.
 Lelaki harus mempunyai kuasa muktamad manakala perempuan mesti mematuhi dan tidak menentang kuasa lelaki
 Menurut Locke, kanak-kanak memerlukan udara yang nyaman, bersenam dan tidur yang cukup serta makanan yang sederhana dan tidak boleh minum wain atau alkohol.
 Menurut Locke, ibu bapa harus mengasuh anak-anak mereka dengan tegas dan pengawasan rapi mulai daripada awal lagi.
 Locke berpendapat pengajaran hendaklah bermila dengan menggunakan perkataan dan bahasa yang mudah.
 Buku-buku yang digunakan oleh pelajar haruslah menarik dan mengandungi gambar, terutama gambar-gambar haiwan.
 Sebaik sahaja kanak-kanak telah menguasai Bahasa Inggeris, mereka harus bermula belajar Bahasa Perancis menggunakan kaedah perbualan.
 Bahasa Latin masih penting untuk profesion tertentu dan melanjutkan pelajaran ke universiti kerana kebanyakkan kuliah dan buku terdapat dalam Latin.
 Beliau juga mencadangkan mempelajari logik dan retorik.
Bab 7: Paulo Freire and Swami Vivekananda
 Paulo Freire dilahirkan di Recife, di Brazil, Amerika Selatan pada 19 September, 1921.
 Beliau menekankan pentingnya berkerjasama dengan rakyat dan bukan memakasa mereka mengikuti sesuatu.
 Beliau mengetuai kempen literasi yang dipanggil "Kaki Ayam Pun Boleh Belajar Membaca" (Bare feet can also learn to read) di daerah Rio Grande di Norte.
 Sepanjang hayatnya, Freire terlibat dengan mendidik golongan miskin di Brazil untuk membolehkan mereka mengambil bahagian dalam proses demokrasi.
 Freire menentang hebat “konsep perbankan” dalam pendidikan.
 Beliau percaya bahawa pembelajaran hanya berlaku apabila pelajar menganalisis kandungan secara kritis, mereflek apa yang dipelajari dan membina makna baru dari ilmu yang dipelajari.
 Metodologi atau Kaedah mengajar yang digunakan oleh Freire untuk membantu pelajar dewasa (seperti petani, pekerja kilang) mengkaji dan memahami masalah yang mereka menghadapi.
 Bagi mengajar pelajar dewasa membaca dan menulis, Freire memperkenalkan kaedah pengajaran literasi yang dipanggil "Kaedah Latihan Literasi Paulo Freire".
 Freire menentang „dikotomi atau perpisahan guru-pelajar‟ dan menegaskan ia harus dimansuhkan.
 Nama asal, Swami Vivekananda ialah Narendranath Datta dan lahir pada tahun 1863 di Calcutta.
 Narendranath terekenal dengan kebolehan mental yang luar biasa dan keupayaan bertumupu perhatian dan bertenang walau pun keadaan sekitar adalah berkacau-bilah.
 Sebahagian besar pandangan Vivekananda tentang pendidikan berdasarkan doktrin Vedanta seperti dinyatakan dalam kitab-kitab Veda, yang paling kuno di India.
 Menurut Vivekananda, peranan utama pendidikan ialah ialah untuk menghapuskan gejala sosial dan membentuk masa depan manusia.
 Vivekananda menjelaskan bahawa "Pendidikan ialah melatih minda".
 Peranan guru ialah untuk membentuk perwatakan pelajar supaya mereka boleh membeza di antara baik dan buruk.
 Guru hendaklah adil kepada semua pelajar tidak kira bangsa, taraf sosioekonomi, kasta atau jantina.
Bab 8: Rabindranath Tagore and Frederick Froebel
 Rabindranath Tagore dilahirkan pada 7 Mei 1861 di Calcutta, India.
 Tagore yakin bahawa orang yang dilanda kemiskinan tidak memahami masalah mereka dan dengan itu telah dizalimi oleh orang-orang yang berkuasa, seperti tuanpunya tanah, anggota polis, orang yang memberi pinjaman dan sebagainya.
 Beliau menekankan pentingnya sains, teknologi dan sains pertanian, serta latihan dalam kraf tangan kampung.
 Tagore berpendapat bahawa kedua-dua perkembangan kerohanian dan sains adalah sama penting.
 Tagore tidak bersetuju dengan bentuk hukuman yang melibatkan memukul untuk mendisiplin pelajar.
 Menurut Tagore adalah penting generasi muda sedar tentang warisan dan budaya mereka dan memahami kepentingannya.
 Friedrich Froebel dilahirkan pada 21 April, 1782 di Oberweissbach, Jerman.
 Beliau sungguh tertarik dengan idea-idea Pestalozzi kerana penghormatan yang diberikan kepada kanak-kanak dan kewujudan persekitaran yang menentukan keselamatan emosi.
 Pada tahun 1837, Froebel menubuhkan sejenis pusat pendidikan untuk kanakkanak; iaitu “Garden for children” (atau “taman untuk kanak-kanak”) yang dipanggil “kindergarten” (atau “Tadika” dalam Bahasa Melayu).
 Antara hasil karya Froebel yang terkenal ialah The Education of Man (1826) yang telah mempengaruhi pendekatan pendidikan awal kanak-kanak.
 Friedrich Froebel berpegang kepada konsep bahawa manusia pada dasarnya adalah produktif dan kreatif.
 Froebel yakin bahawa fokus utama tadika hendaklah mainan yang memberi peluang kanak-kanak meluahkan pemikiran dan keinginan terpendam mereka.

 Oleh kerana Froebel mementingkan mainan, beliau telah menghasilkan beberapa bahan pengajaran yang di panggil „hadaih‟ atau „pemberian‟.

No comments:

Post a Comment